Hur ofta byter ni ut kläder och heminredning?

Det låter både sorgligt och konstigt, tycker jag. Då går ni ju miste om så mycket, blir som en isolerad värld, en egen ö.
Jo så blir det ju.
Och det tycker jag ju är tråkigt.
Är det inte viktigt att känna till (mer handfast då) alla delar av samhället om en vill ta ansvar för samhällsutvecklingen?
Jo, man får hitta sina förtrogna bland dem som inte blir sjukligt avundsjuka.

Det finns en orsak till att jag kör buss och trivs med det.
Där så får jag vara bara jag.
 
@ullo
@makarontanten

Kan man be moderator att dela tråden?
För nu pratas det om ngt helt annat än vad TS ville. Så vi som ville prata rensning i linje med TS kan göra det?
Fast klass och kulturperspekivet är relevant. Det är ofta stor skillnad på inställningen att tex handla på loppis när man är akademiker och ha ett stökigt hem kontra att ha det om man är arbetsklass.
 
Fast klass och kulturperspekivet är relevant. Det är ofta stor skillnad på inställningen att tex handla på loppis när man är akademiker och ha ett stökigt hem kontra att ha det om man är arbetsklass.
Jo men då kan det vara lämpligt med en tråd om det.
Min åsikt är att diskussionen handlar om helt andra saker än vad TS avser. Visst kan trådar flyga iväg men någon koppling tycker jag det bör ha.
 
Det skulle ju absolut kunna ge uppslag i frågan om hur TS ska hantera sin situation.

Jag tycker tex att det är trösterikt att tänka att mitt slarviga hem visar att jag har andra intressen, snarare än att jag är en slarver och en misslyckad kvinna.
Det är upp till moderator att bestämma.
Jag tycker dock inte diskussionen hörde hemma i tråden.
Andra får ha sin åsikt.
 
Alltså, jag behöver hjälp att börja tänka mer rätt och därav frågan: Hur ofta byter ni ut heminredning, kläder och andra prylar? Vad slänger ni, vad återvinns, vad sparar ni?

Hur länge har ni samma gardiner uppe, när byter ni ut prydnadskuddar, dukar mm, eller gör ni aldrig det? Jag tycker ju trots allt att det är kul att förnya lite ibland, men inser jag går överstyr ibland!

Jag köper bara det som behövs, nästan, och jag har inget behov av att förnya för sakens skull.
Gardiner och dukar anpassar jag efter säsong/högtider. Köper nytt när det är trasigt/ser utslitet eller urtvättat ut.
Heminredning byts ut när det går sönder något.
Kläder köps nytt när det jag har går sönder eller om jag känner att jag behöver lite mer variation eller om jag behöver något speciellt som jag inte har, men några mängder av kläder har jag inte utan använder det mesta jag har. Dock är jag dålig på att slänga kläder, trasiga t-shirts eller linnen blir till sovplagg tills de verkligen inte går att använda längre :o och andra kläder som blivit fula av någon anledning spar jag gärna till "slit o släng" kläder :D Alltid bra att ha när man tex ska färga håret, måla eller fixa med smutsgöra i hemmet/trädgården osv. Och trasiga kläder kan användas som trasor till städning av bilen :angel:
Skor används tills ja, tills de trillar isär antar jag. Jag gillar ju alla mina gamla skor då de är så bekväma. Och skor är väl det jag haft mest av och samlat på mig, massvis med nya skor som aldrig använts men som jag tänker att jag någon gång kommer få tillfälle till att vilja ha just de skorna.. Har tom sparat på skor jag inte kan ha då de är för stora eller för små när jag beställt via nätet och inte haft lust att skicka tillbaka..
Har dock gett bort mängder med skor nyligen då jag insett att jag faktiskt inte kommer använda dem, någonsin. Så from nu ska jag istället försöka köpa nya likadana skor av de jag tidigare haft istället när de går sönder då jag vet att de kommer bli favoriter och faktiskt användas!
 
Bättre än många andra då många språk ingår som del av konceptet.
Vilken bullshit rent utsagt. Så bara för att en kan språk (pga sin uppväxt) så förstår sig någon som vuxit upp långt från segregation och fattigdom också automatiskt de sociala koderna i sådana sammanhang?! Jag tvivlar starkt på det, att kunna ett talat språk är liksom inte det enda som räknas.
 
Vilken bullshit rent utsagt.
Ja och så kommer sådant där.
Vilket gör att det inte känns riktigt värt det att lämna ut sig själv.
Så ni ser själva.

Min fråga blir ju vilka som vanligtvis ser till att hjälpa andra?
Typ med arbete i FN eller som volontärer på olika vis.
Jag för min del vet vilka det är.
Gör ni?
 
Exemplet förutsätter att alla involverade kan både svenska och spanska. Det är ju den lätta delen av det.
Jo sant.
Men om man inte är i kläm för egen del så orkar man bättre att bry sig om andra.
Det är ju för att man bryr sig om andra som överklassen arbetar så mycket för att förvalta sin uppgift.
Rent krasst så är det ju många som inte skulle behöva lyfta ett finger och ändå ha det mycket bra.
 
Ny Ja och så kommer sådant där.
Vilket gör att det inte känns riktigt värt det att lämna ut sig själv.
Så ni ser själva.

Min fråga blir ju vilka som vanligtvis ser till att hjälpa andra?
Typ med arbete i FN eller som volontärer på olika vis.
Jag för min del vet vilka det är.
Gör ni?

Alltså, jag ifrågasätter verkligen trovärdigheten i ditt påstående att en passar in på grund av att en kan språket på tex en fest som du så tvärsäkert hävdar, inte om överklass i stort.

Att sen gå från exemplet passa in på en fest i förorten till vilka som hjälper andra känns väldigt långsökt. Jag har inte påstått att ingen hjälper till, men jag hävdar fortfarande att det inte är en självklarhet att någon som vuxit upp i överklassen skulle passa särskilt bra in i alla situationer.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 735
Senast: Enya
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 239
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 129
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp