5 nya plagg om året

Men kanske testa sellpy då? (om du handlar online ibland?) Du kan ju fylla i material, storlek osv där och testa?
Jag handlar aldrig online när det kommer till kläder. Jag har storlek small/medium i midja och L-XL över brösten så det kräver att jag provar annars är risken otroligt stor att det inte passar. Plus att jag lätt får klåda eller ont av sömmar som är konstiga.


Tänker att du skulle kunna börja med att ta några plagg som du tycker har hållit bra för dig och som du gillar och titta på lappen som säger vad det är för material. Då kanske det visar sig att det materialet passar din hantering?I
Bra idé! Byxor finns dock inga alls att kika på. De går sönder på löpande band. Men jag kan ju kika runt på det övriga.
 
Jag handlar aldrig online när det kommer till kläder. Jag har storlek small/medium i midja och L-XL över brösten så det kräver att jag provar annars är risken otroligt stor att det inte passar. Plus att jag lätt får klåda eller ont av sömmar som är konstiga.



Bra idé! Byxor finns dock inga alls att kika på. De går sönder på löpande band. Men jag kan ju kika runt på det övriga.
Ja och ibland är lappen urtvättad och det syns inte. Men det kan vara intressant!

Om man stryker över de kläderna med händerna och kanske rent av nosar på dem kan man få en känsla för hur ett visst material känns och luktar* och då kan man känna igen det i affären utan att titta på lappen efter ett tag.

*läder, siden, ull luktar så man känner igen det. Men bomull tror jag är svårt att skilja från Lyocell (mosad skog), som iofs också är ett trevligt material och tror inte det blir varmt och svettigt som vissa plastmaterial (plast brukar heta: polyester, polyamid, akryl, fleece är mer än struktur än ett material (finns ullfleece), men är ofta plastmaterial som tex gamla colaflaskor återvunna. )
 
Senast ändrad:
@SiZo min hud kliar också av alla slags ylle. Jag använder trots det koftor och tröjor i ylle. Som @Badger säger så funkar det (åtminstone för mig) att ha ett bomullsplagg under (t.ex en blus).

Merinoull kliar oftast på mig, riktigt fina varianter kan funka. Men det kan man ju känna efter i butiken.

Jag har aldrig upplevt att kashmir kliat, men då kliver vi upp ett par nivåer i prisklass. Fast å andra sidan så är mina tröjor i kashmir riktiga trotjänare, så priset/användning blir inte speciellt högt.

Jag använder mest chinos och liknande byxor i rätt tjock bomull. I min användning går de inte sönder. Har ett par som jag köpte 2017 som fortfarande funkar. De är lite slitna men de duger som vardagsbyxor när man inte behöver vara särdeles elegant.

Vad gäller fläckborttagning vill jag slå ett slag för galltvålen! Otroligt effektivt på många olika sorters fläckar och inte giftigt.
 
@SiZo min hud kliar också av alla slags ylle. Jag använder trots det koftor och tröjor i ylle. Som @Badger säger så funkar det (åtminstone för mig) att ha ett bomullsplagg under (t.ex en blus).

Merinoull kliar oftast på mig, riktigt fina varianter kan funka. Men det kan man ju känna efter i butiken.

Jag har aldrig upplevt att kashmir kliat, men då kliver vi upp ett par nivåer i prisklass. Fast å andra sidan så är mina tröjor i kashmir riktiga trotjänare, så priset/användning blir inte speciellt högt.

Jag använder mest chinos och liknande byxor i rätt tjock bomull. I min användning går de inte sönder. Har ett par som jag köpte 2017 som fortfarande funkar. De är lite slitna men de duger som vardagsbyxor när man inte behöver vara särdeles elegant.

Vad gäller fläckborttagning vill jag slå ett slag för galltvålen! Otroligt effektivt på många olika sorters fläckar och inte giftigt.
Jag har aldrig hittat någon blus som fungerar för mig riktigt. Antingen så blir det väldigt stort runt midjan, eller så kan man titta in mellan knapparna över bysten. Men jag gillar heller inte att ha dubbelt långärmat. Tröja + jacka går bra, men blus + tröja, långärmad T-shirt + tröja fungerar inte. Det blir knöligt och jag stör mig något enormt på det.

Gud vad krånglig jag känner mig nu. Alla kommer med så bra förslag och så är min kropp helt knasig, som en treåring och bara NÄE!!! :rofl:
 
@SiZo min hud kliar också av alla slags ylle. Jag använder trots det koftor och tröjor i ylle. Som @Badger säger så funkar det (åtminstone för mig) att ha ett bomullsplagg under (t.ex en blus).

Merinoull kliar oftast på mig, riktigt fina varianter kan funka. Men det kan man ju känna efter i butiken.

Jag har aldrig upplevt att kashmir kliat, men då kliver vi upp ett par nivåer i prisklass. Fast å andra sidan så är mina tröjor i kashmir riktiga trotjänare, så priset/användning blir inte speciellt högt.

Jag använder mest chinos och liknande byxor i rätt tjock bomull. I min användning går de inte sönder. Har ett par som jag köpte 2017 som fortfarande funkar. De är lite slitna men de duger som vardagsbyxor när man inte behöver vara särdeles elegant.

Vad gäller fläckborttagning vill jag slå ett slag för galltvålen! Otroligt effektivt på många olika sorters fläckar och inte giftigt.
Bra tips om galltvål! Jag har två likadana rosa klänningar med små blommor på, gillar dem och använder dem flitigt varje sommar. Den ena har tyvärr ett knappnålsstort blåaktig fläck vid halsen som inte går bort och ena eller om det är båda har ett eller två hål som också är stora som typ knappnåls. Kan ju testa med galltvål på fläcken. Köpte klänningarna 2018, råkade beställa två istället för en men valde att inte skicka tillbaka och tänkte att den går ju att använda den med och det var ett av de bästa besluten jag tagit i klädväg för så sköna klänningar har jag inte hittat efter! I min prisklass alltså tyvärr, finns nog om man har råd att lägga någon tusenlapp på klänning kanske.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 733
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp