5 nya plagg om året

5 nya plagg per år är lågt. 15 års hållbarhet på ett plagg är orimligt långt i många fall.
Om vårt problem är att vi köper för mycket, så är väl det ett privilegierat problem.

Jag har inte riktigt koll på hur länge jag har haft olika plagg. En hel del ridkläder har jag haft så länge, utan tvekan. (Försöker genom slitning fasa ut outslitlig plastfleece, för att förhindra att plastpartiklar åker ut i vattnet.)

Inte heller minns jag vad jag har köpt tex i år. Plus att jag köper kläder till fler än mig själv, så bankappen säger inte så mycket. Svårräknat.
 
Att plagg ska användas i 15 år är ofta orimligt sett till flera anledningar att, iaf jag, bara skrattar åt det. Visst har jag plagg som är 15 år gamla, självklart! Men är de många? Nä, det är de inte. Dels går kläder sönder. Men inte bara det. Man går upp i vikt, man går ner i vikt, man åldras, föder bar osv och kroppen (och behoven) ändras osv. För 15 år sen födde jag barn. Mina favoritjeans som jag älskade innan graviditeten kom jag aldrig någonsin i igen trots att jag kom ner i vikt till samma jag hade innan graviditeten. Jag hade kunnat tvinga på dem men det hade verkligen inte varit bekvämt eller rimligt att använda.

Poängen är ju att plagget ska användas hela sin livstid, inte att du måste göra det. Sy om ifall passform eller mode inte längre är rätt, laga vid behov, sälj eller skänk vidare.

Majoriteten av det jag köper för vardagsbruk är secondhand. Ofta "förra årets grejer", sällan ens märkbart använt. Jeans köpte jag under många år aldrig helt nya för att jag helt enkelt inte hade råd med de märken som sitter bra på mig.
 
Jag tror snarare att när en siffra är för låg så avfärdar folk det helt och hållet. För att det verkar som att de som kommit på siffran inte har kontakt med verkligheten.
Tänker att de har kontakt med verkligheten på så sätt att de räknat ut vad som faktiskt går klimatmässigt. Vilket är en väldigt bra och stabil grund att stå på. Sedan finns ju uppenbarligen människor som redan klarar det och människor som tar det som en utmaning.

Dessutom gillar ju folk att göra trendiga tictoc utmaningar på saker som i alla fall är lite svårt.
 
Jag tror att de som har hyfsat gott om pengar har mer att lära sig av de som har motsatsen, än omvänt.
Inte 100% här i tråden verkar det ju också som att ont om pengar kan göra att man behöver köpa mer och billigare. Tänker att ha haft hyfsat gott om pengar och inte längre ha det lär vara effektivt för små inköp. Typ starta med en kvalitetsgarderob nu och sedan köpa ett älskat till plagg i bra material om året eller ngt.
 
Jag tror att det är samma problem som med skärmtidsrekommendationerna. Så fort man sätter ett specifikt värde på sånt så blir det svårare att få folk att hålla det.

5 plagg per år är så lite att många som inte ens överkonsumerar kläder nog ger upp och skiter fullständigt i rekommendationerna.

Att plagg ska användas i 15 år är ofta orimligt sett till flera anledningar att, iaf jag, bara skrattar åt det. Visst har jag plagg som är 15 år gamla, självklart! Men är de många? Nä, det är de inte. Dels går kläder sönder. Men inte bara det. Man går upp i vikt, man går ner i vikt, man åldras, föder bar osv och kroppen (och behoven) ändras osv. För 15 år sen födde jag barn. Mina favoritjeans som jag älskade innan graviditeten kom jag aldrig någonsin i igen trots att jag kom ner i vikt till samma jag hade innan graviditeten. Jag hade kunnat tvinga på dem men det hade verkligen inte varit bekvämt eller rimligt att använda.

Menar du att man har kommit fram till att folk på samhällsnivå har svårare att hålla rekommendationer om det finns en siffra att förhålla sig till? Det skulle förvåna mig.

Om 5 nyproducerade plagg är så jättelite beror väl på vad man har i sin garderob sedan tidigare, och vad man köper i övrigt.

Sen ska man väl kanske skilja på rekommendationer från en myndighet och ett utspel från en intresseorganisation (Det vore ju dessutom lite anmärkningsvärt om myndigheterna berättade för oss hur många klädesplagg man ska köpa och var)

Jag ser Naturskyddsföreningens stora poäng som att så här många klädesplagg räcker jorden till. Oavsett hur mycket folk går upp och ner i vikt eller hur många sporter man behöver kläder till och oavsett vad folk måste och inte måste.
 
Senast ändrad:
5 helt nyproducerade plagg som inte är underkläder är väll inte så lite? Det är ju fritt att köpa begagnat och underkläder.
Tycker också fem är ganska lagom i snitt! Vissa år behöver man säkert köpa lite mer, vissa lite mindre. Jag har köpt två plagg i år (en klänning från Olars Ulla och ett par shorts) förutom underkläder (1 bh och tre par trosor). Kommer dock kanske komma upp i fem plagg i år då jag skulle behöva ha ett par byxor till då två är lite lite att ha i rotation när jag jobbar, och kanske någon ny topp om jag får ett nytt jobb. Men det är mer villhöver än behöver ^^
 
Om vårt problem är att vi köper för mycket, så är väl det ett privilegierat problem.

Jag har inte riktigt koll på hur länge jag har haft olika plagg. En hel del ridkläder har jag haft så länge, utan tvekan. (Försöker genom slitning fasa ut outslitlig plastfleece, för att förhindra att plastpartiklar åker ut i vattnet.)

Inte heller minns jag vad jag har köpt tex i år. Plus att jag köper kläder till fler än mig själv, så bankappen säger inte så mycket. Svårräknat.
Ja exakt, jag vet inte riktigt hur många plagg jag köpt till mig i år. Säkert fler än jag minns. (jag minns en klänning (nyss, HM) tre toppar (jobbet betalade men behåller och valde så räknas ju antagligen) och ett par sandaler (+ ett par sandaler i köp o säljgrupp, räknas inte?). Ett par jeans. Men hade ju tänkt köpa ngt mer onekligen för det är mina favoritfärger i höst så därmed ett år jag borde handla på mig inför tråkiga år framöver. Men är då redan iofs uppe i 6-7 plagg varav typ 2 "ofrivilliga" en topp i den färgen behövde jag säkert, har dock inte köpt några trosor och bara tre par strumpor) Men så har jag ju fått en tröja i present också. Jo det är lite svårt.

Sandaler och joggingskor i plastmaterial i sulan är ju ändå omöjliga att få att hålla i 15 år. Mer 5-10 max.
 
Senast ändrad:
Om vårt problem är att vi köper för mycket, så är väl det ett privilegierat problem.

Jag har inte riktigt koll på hur länge jag har haft olika plagg. En hel del ridkläder har jag haft så länge, utan tvekan. (Försöker genom slitning fasa ut outslitlig plastfleece, för att förhindra att plastpartiklar åker ut i vattnet.)

Det handlar ju inte bara om att plaggen ska hålla i 15 år. Ens kropp förändras ju över 15 års tid. Ens vikt förändras, kroppen åldras och ändrar form, man blir gravid och föder barn vilket leder till att kroppen ofta ändras. För 15 år sen var jag gravid. Innan dess hade jag ett par jeans som jag älskade! Jag sparade de länge, länge i hopp om att kunna använda dem igen. Men inte ens när jag vägde samma som innan graviditeten så kunde jag få dem över höfterna på ett rimligt bekvämt sätt och knappt knäppa dem. 15 år är lång tid. Kroppen ändras.

Jag använder mina plagg tills de är sönder och inte går att använda mer. Jag köper inte femotioelva plagg på Shein och liknande onlinebutiker. Jag köper i princip alltid mina plagg i fysiska butiker. Jag är ingen modenörd på nåt sätt. Men jag behöver lite olika kategorier av plagg för olika tillfällen. Då blir 5 plagg per år alldeles för lite. Eftersom väldigt få plagg fortfarande är användbara efter 15 år.
Menar du att man har kommit fram till att folk på samhällsnivå har svårare att hålla rekommendationer om det finns en siffra att förhålla sig till? Det skulle förvåna mig.

Om 5 nyproducerade plagg är så jättelite beror väl på vad man har i sin garderob sedan tidigare, och vad man köper i övrigt.

Sen ska man väl kanske skilja på rekommendationer från en myndighet och ett utspel från en intresseorganisation (Det vore ju dessutom lite anmärkningsvärt om myndigheterna berättade för oss hur många klädesplagg man ska köpa och var)

Jag ser Naturskyddsföreningens stora poäng som att så här många klädesplagg räcker jorden till. Oavsett hur mycket folk går upp och ner i vikt eller hur många sporter man behöver kläder till och oavsett vad folk måste och inte måste.

Det blir helt verkningslöst då ju. De lägger över ansvaret på konsumenterna istället för på producenterna. Det tycker jag är fult.
 
Det blir helt verkningslöst då ju. De lägger över ansvaret på konsumenterna istället för på producenterna. Det tycker jag är fult.

Men igen, kan du visa på någonting som säger att rekommendationer blir verkningslösa om de innehåller exakta siffror att förhålla sig till?
 
Tycker också fem är ganska lagom i snitt! Vissa år behöver man säkert köpa lite mer, vissa lite mindre. Jag har köpt två plagg i år (en klänning från Olars Ulla och ett par shorts) förutom underkläder (1 bh och tre par trosor). Kommer dock kanske komma upp i fem plagg i år då jag skulle behöva ha ett par byxor till då två är lite lite att ha i rotation när jag jobbar, och kanske någon ny topp om jag får ett nytt jobb. Men det är mer villhöver än behöver ^^
Oj, väldigt fina. Ett klart fall av villhöver. Det får bli nästa eller nästnästa år i så fall. Ser ut att kunna hålla 15+ år och funka till jobb och sedan fest med ett halsband.
 
Det handlar ju inte bara om att plaggen ska hålla i 15 år. Ens kropp förändras ju över 15 års tid. Ens vikt förändras, kroppen åldras och ändrar form, man blir gravid och föder barn vilket leder till att kroppen ofta ändras. För 15 år sen var jag gravid. Innan dess hade jag ett par jeans som jag älskade! Jag sparade de länge, länge i hopp om att kunna använda dem igen. Men inte ens när jag vägde samma som innan graviditeten så kunde jag få dem över höfterna på ett rimligt bekvämt sätt och knappt knäppa dem. 15 år är lång tid. Kroppen ändras.

Jag använder mina plagg tills de är sönder och inte går att använda mer. Jag köper inte femotioelva plagg på Shein och liknande onlinebutiker. Jag köper i princip alltid mina plagg i fysiska butiker. Jag är ingen modenörd på nåt sätt. Men jag behöver lite olika kategorier av plagg för olika tillfällen. Då blir 5 plagg per år alldeles för lite. Eftersom väldigt få plagg fortfarande är användbara efter 15 år.


Det blir helt verkningslöst då ju. De lägger över ansvaret på konsumenterna istället för på producenterna. Det tycker jag är fult.
Grejen är att även om du köper ekologiskt och etiskt producerade kläder tar de energi och köper du då fler än fem om året så är det inte hållbart helt enkelt. Det är ett fakta som inte går att göra så mycket åt. Det finns alltså gränser för vad man kan göra i produktionsledet.

Det är ju heller inte en lagstiftning så du behöver inte begränsa dig alls eller ansluta till den här kampanjen om du inte vill. Det står alla helt fritt att leva så ohållbart de bara vill, vilket ju också är det vi gör.
 
Men igen, kan du visa på någonting som säger att rekommendationer blir verkningslösa om de innehåller exakta siffror att förhålla sig till?

Jag tror att det är psykologiskt. Så är det för mig iaf när rekommendationen är så långt ifrån vad jag anser är rimligt så känner jag att de som skrivit den inte har kontakt med verkligheten och därför avfärdar jag resten de säger också.
 
Jag tror att det är psykologiskt. Så är det för mig iaf när rekommendationen är så långt ifrån vad jag anser är rimligt så känner jag att de som skrivit den inte har kontakt med verkligheten och därför avfärdar jag resten de säger också.

Jag frågade inte om vad du trodde utan vad du baserade dina åsikter på. Men om du bara tror så är ju det också ett svar.

Men så på grund av att du tycker att du, oavsett jordens resurser, behöver många fler än 5 nyproducerade (obs nyproducerade inte nyinköpta) plagg per år, så anser du att Naturskyddsföreningen inte har kontakt med verkligheten och kommer att avfärda allt annat de säger också?
 
Oj, väldigt fina. Ett klart fall av villhöver. Det får bli nästa eller nästnästa år i så fall. Ser ut att kunna hålla 15+ år och funka till jobb och sedan fest med ett halsband.
Ja deras klänningar håller väldigt bra. Har haft en innan (fram tills att den blev stulen) som säkert var närmre 15 år, och även köpt begagnat.
Den jag köpte nu har jag bara hunnit använda tre gånger i år, så den kommer hålla länge! Har dessutom inte ens tvättat den ännu då jag har kläder under den som tvättas istället, och har inte spillt något.
Tips är att hålla koll på Tradera, där dyker deras plagg upp med ett ganska bra andra hands-värde också.
 
Jag tror att det är psykologiskt. Så är det för mig iaf när rekommendationen är så långt ifrån vad jag anser är rimligt så känner jag att de som skrivit den inte har kontakt med verkligheten och därför avfärdar jag resten de säger också.
Ni har väll olika verkligheter, Naturskyddsföreningen en verklighet där det primära problemet är att mänskligheten med väst i framkant lever över sina jordens resurser. Du har en verklighet där det primära problemet är att det viktiga är att ha kläder så det passar vid alla tillfällen eller då de som du anser att du måste ha specifika kläder till.
 
Jag frågade inte om vad du trodde utan vad du baserade dina åsikter på. Men om du bara tror så är ju det också ett svar.

Men så på grund av att du tycker att du, oavsett jordens resurser, behöver många fler än 5 nyproducerade (obs nyproducerade inte nyinköpta) plagg per år, så anser du att Naturskyddsföreningen inte har kontakt med verkligheten och kommer att avfärda allt annat de säger också?

Det ökar inte min tro på det de säger nä.

Jag handlar aldrig secondhandkläder. Dels för att jag bor i en mindre stad så här finns knappt nåt utbud. Dels för att jag inte står ut i butiker med dålig sortering på kläderna. Hade de sorterat det efter storlek, möjligtvis. Jag står inte ut i H&M-butiker heller då deras sortering också är riktigt usel.
 
Det ökar inte min tro på det de säger nä.

Jag handlar aldrig secondhandkläder. Dels för att jag bor i en mindre stad så här finns knappt nåt utbud. Dels för att jag inte står ut i butiker med dålig sortering på kläderna. Hade de sorterat det efter storlek, möjligtvis. Jag står inte ut i H&M-butiker heller då deras sortering också är riktigt usel.
Nej jag går inte heller i second hand butiker. Men det händer att jag kikar i vintagebutiker och köper på lokala säljgruppen.

Håller med om att second hand inte kan lösa alla problem eftersom det stora utbudet just nu delvis kommer sig av att folk köper mycket kläder och inte använder slut på dem. Om alla följer Naturskyddsföreningens rekommendationer skulle kläder bara dyka upp i second hand när folk byter storlek mycket, tex vissa perioder i livet.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ren häst innan klippning - hur gör ni?
  • Välja hingst
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp