Jo, det spelar roll, eftersom jag har såpass mycket kläder att jag kan välja rätt nivå av tålighet eller finhet för det jag ska göra. Om jag hade haft tre par "byxor" för lite all möjlig användning hade de slitits onödigt hårt. Nu har jag olika par beroende på hur representativ jag behöver vara, hur rörlig jag behöver vara, vägt mot hur mycket de behöver tåla. Mjuka tights är super hemma och på träning, värdelöst om det involverar någon form av fysiskt slitage. Kostymbyxor i ull håller hur länge som helst om jag har dem på jobbet, men inte i stallet, osv. Grova arbetsbyxor är jättebra när jag släpar ved, men absolut inte bekväma varken hemma i soffan eller på jobbet.
Plus att jag inte behöver tvätta ett plagg bara för att "nästa användning" kräver att det är lite renare än det är nu. Det går att använda saker i en cykel som minimerar antalet tvättar. Skjortan som var bra på kontoret två dagar duger att ha hemma en dag eller två till även om det blivit någon liten fläck och den blivit sådär användningsskrynklig, osv.