5 nya plagg om året

Men du har väl stött på folk som inte vill ha samma klänning två fester i rad? och dyl?
Jag raderade faktiskt nästan exakt den meningen ur inlägget jag just skrev, att det är som när människor inte vill använda samma outfit på två tillställningar. :D Jag tycker att det är ganska märkligt också, men som du skriver har vi väl olika trösklar. Jag skulle aldrig komma ihåg vad någon hade på sig från en tillställning till en annan och har själv en outfit som jag trivs med och som jag använder de gånger jag går ut. Jag räknar med att alla andra glömmer att de sett den förut eller att de inte bryr sig.

Edit: undrar också om det är för att de själva inte vill använda samma eller om det är för att de bekymrar sig för vad omgivningen tycker.
 
Men det är ju skillnad mot att bekymra sig över hur andra gör.
Ok,

-Men du har väl stött på personer som inte vill ha samma känning två fester i rad för att de bekymrar sig över vad folk skulle tänka. (hände jämt när jag var student, men det var iofs evigheter sedan)
 
Jag raderade faktiskt nästan exakt den meningen ur inlägget jag just skrev, att det är som när människor inte vill använda samma outfit på två tillställningar. :D Jag tycker att det är ganska märkligt också, men som du skriver har vi väl olika trösklar. Jag skulle aldrig komma ihåg vad någon hade på sig från en tillställning till en annan och har själv en outfit som jag trivs med och som jag använder de gånger jag går ut. Jag räknar med att alla andra glömmer att de sett den förut eller att de inte bryr sig.

Edit: undrar också om det är för att de själva inte vill använda samma eller om det är för att de bekymrar sig för vad omgivningen tycker.
De jag hört bekymrades sig högt över omgivningen. Jag vill ha den röda men den hade jag förra gången så det går inte.

Jag minns vad mina vänner har för klänningar, men det är helt ok för mig om det är samma varje gång :)

Nej jag går inte heller på den mängden fester att någon -annan än mina vänner, skulle märka faktiskt och jag brukar alltid dra någonting gammalt över mig.
 
Då uppfattar du fel. Jag kanske provar när möjligheten finns, som jag skrev tidigare. Idag finns inte den möjligheten. Jag har varken platsen eller kläderna för det. Skulle jag börja hänga kläder på stolarna i köket så skulle både jag och sambon vantrivas rätt ordentligt hemma.

Jag hänger på galgar som i sin tur hänger i krokar på väggen. Krokarna kostade några kronor styck på Myrorna och jag har målat dem i roliga färger som piffar upp väggen, så det blev inte fult även om det var funktionen som var anledningen till att de sattes upp.

Du behöver inte göra det IDAG om du inte ser någon lösning just nu. Men det kan gro, så kan du hitta en möjlighet i framtiden.
 
Nej absolut inte.
Jag jobbade verkligen inte bara på kontor.
Det fanns mycket utrustning att skruva på.

Hela min poäng var att det hade varit rimligare att beskriva vad du faktiskt jobbade med istället för vilken akademisk examen som gav dig jobbet. Det senare säger ju inte särskilt mycket om sannolikheten att det finns en skruv att skruva på.
 
Hela min poäng var att det hade varit rimligare att beskriva vad du faktiskt jobbade med istället för vilken akademisk examen som gav dig jobbet. Det senare säger ju inte särskilt mycket om sannolikheten att det finns en skruv att skruva på.
Jag har ingen akademisk examen.
Man kan jobba som Ingenjör ändå.

Och när man är anställd som ingenjör så kan man behöva göra precis vad som helst.
 
Fortfarande fascinerad över att efter tio sidor är det bara jag som måste slänga kläder pga fläckar :o
Om jag köper vitt så måste jag slänga pga fläckar* :) har ett vitt linne som jag köpte i våras som fått en fläck som är helt omöjlig. Legat med alla möjliga medel. Superirriterande och tänker inte köpa något vitt linne igen trots att jag tyckte om det. Jag har två toppar från Filippa K som är lätt vitrosa, vitbeige och de har klarat sig i många herrans år (iofs delvis för att jag insåg att jag inte är så förtjust i offwhite). Men vittvitt det är helt kört.

*eller, det är ju uppenbarligen inte slängt, för man kan ändå ha det under en tröja :) fläcken är i överkant.
 
Jag har jättesvårt att se att det skulle vara så. Finns det någon vetenskap på detta?

Med skorna har det att göra att de ska återfå sin passform och hinna torka ordentligt.

Samma sak gäller textilier av bättre kvalitet. Fibrerna ska hinna återfå sin ursprungliga form och torka/vädras ur. Av samma skäl som att man inte ska ha saker liggande otvättat allt för länge (inte lägga undan sommarkläderna otvättade inför vintern tex) eller förvara kläder med isolering ihoppackade. Fibrerna förlorar sin form och därmed sin funktion.

(Jag var påtänkt för en doktorandtjänst inom Mistra Future Fashion på ämnet just hållbara fibrer, men valde en annan inriktning istället.)
 
Samma sak gäller textilier av bättre kvalitet. Fibrerna ska hinna återfå sin ursprungliga form och torka/vädras ur. Av samma skäl som att man inte ska ha saker liggande otvättat allt för länge (inte lägga undan sommarkläderna otvättade inför vintern tex) eller förvara kläder med isolering ihoppackade. Fibrerna förlorar sin form och därmed sin funktion.

(Jag var påtänkt för en doktorandtjänst inom Mistra Future Fashion på ämnet just hållbara fibrer, men valde en annan inriktning istället.)
Hur många timmar krävs för att de ska återfå sin form ungefär? Förstår ju att det beror på med olika tyger och kvalitéer, men de vanligaste sorterna?
 
Hur många timmar krävs för att de ska återfå sin form ungefär? Förstår ju att det beror på med olika tyger och kvalitéer, men de vanligaste sorterna?

Det är verkligen ett stort, fett "det beror på". Beror på fiber, vävteknik, hur det blivit deformerat, temperatur, fuktighet, osv. Dun av hög kvalitet är väldigt bra på att återfå sin form om det bara blivit måttligt komprimerat (men har större behov av att verkligen torka för att ha full funktion), yllefiber tar ofta längre tid men är tåligt. Linne har jag inte stenkoll på men utifrån hur det beter sig i övrigt skulle jag tro att det är bland de knepigare när det gäller formförändring.

Elastiska material är ännu mer komplexa, och deras åldrande styrs rätt mycket av yttre faktorer. Ett känt exempel är väl hur sköljmedel fullkomligen äter elastan. Just elastan åldras också mycket av all typ av fukt och svett, så där kan det vara bättre att skölja ur oftare om man svettas mycket, och annars se till att hänga på vädring innan man hänger undan. Många syntetmaterial åldras också betydligt fortare av UV-ljus (dumt att soltorka!) och att förvaras varmt.
 
Jag har behövt göra det, men då har det varit pga att tvättmaskinen fläckat ned plaggen... Eller de satans handspriten.
Samma här. Eller rättare sagt - tröjorna har hamnat i stallgarderoben istället för att vattnet sabbade tyget i tvättmaskinen när jag hade egen brunn. Insåg tyvärr inte detta förrän efter ett par tvättar och började sen tvätta vittvätt som jag var rädd om (inte trosor och de redan sabbade tröjorna) hos föräldrarna som har kommunalt vatten istället, så det var några vita tröjor som för evigt ser nerkissade ut. Men de duger ju i stallet och jag rider dessutom med säkerhetsväst så det syns inte ens utåt.
 
Det är verkligen ett stort, fett "det beror på". Beror på fiber, vävteknik, hur det blivit deformerat, temperatur, fuktighet, osv. Dun av hög kvalitet är väldigt bra på att återfå sin form om det bara blivit måttligt komprimerat (men har större behov av att verkligen torka för att ha full funktion), yllefiber tar ofta längre tid men är tåligt. Linne har jag inte stenkoll på men utifrån hur det beter sig i övrigt skulle jag tro att det är bland de knepigare när det gäller formförändring.

Elastiska material är ännu mer komplexa, och deras åldrande styrs rätt mycket av yttre faktorer. Ett känt exempel är väl hur sköljmedel fullkomligen äter elastan. Just elastan åldras också mycket av all typ av fukt och svett, så där kan det vara bättre att skölja ur oftare om man svettas mycket, och annars se till att hänga på vädring innan man hänger undan. Många syntetmaterial åldras också betydligt fortare av UV-ljus (dumt att soltorka!) och att förvaras varmt.
Ja biten med sköljmedel har jag koll på. Använder bara det på handdukar, lakan och påslakan i princip. Någon strumpa kan råka åka med ibland med. Men övriga kläder får inte den behandlingen.

Har ingen koll på övriga faktorer i mina kläder. Noll koll på material, vävteknik eller liknande.
 
Ja det varierar och ofta vet jag nog inte heller. Tror att shortsen har typ "asfaltsprickar", de är svarta små och kom efter att jag haft dem en dag i stan med oväntat regn.
Ofta är det mörka fläckar av olika slag (jag gillar ljusa färgglada kläder). Hos mannen är det missfärgningar av krage och armhålor på skjortorna. Jag försöker med alla husmorsknep som jag hittat men inget brukar lösa det.

Haha ja :)
Till stor del använder jag nog kläder med lite fläckar på. Antingen för att fläcken är så liten att jag inte bryr mig om den eller så har jag en tröja över. Men visst händer det att kläder med mycket fläck blir degraderade till, trädgårds-, stall-, sov- eller träningskläder istället.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp