5 nya plagg om året

Längre som i tid eller antal användningar? Jag har så svårt att se att de skulle hålla bättre av att ligga på hyllan fler timmar?

Jo, om man vädrar och hänger upp dem mellan användningar så håller de formen längre, precis som att man får ut mer total användningstid av skor om man har två par som får vila med skoblock varannan dag än om man först går i det ena paret varje dag tills de är slut och sen gör samma sak med det andra paret.

Jo, om man vädrar och hänger upp dem mellan användningar så håller de formen längre, precis som att man får ut mer total användningstid av skor om man har två par som får vila med skoblock varannan dag än om man först går i det ena paret varje dag tills de är slut och sen gör samma sak med det andra paret.
Jag har jättesvårt att se att det skulle vara så. Finns det någon vetenskap på detta?

Jag har jättesvårt att se att det skulle vara så. Finns det någon vetenskap på detta?

Jag är på väg att lägga mig nu så jag har ingen länk att slänga fram på stört i alla fall. Det finns enormt många artiklar om det, men för att hitta vetenskaplig forskning från en känd institution kan man nog behöver gräva lite mer. Det finns nog risk för att det inte finns så många finansiärer för att göra ett större och mångfaldiga studier, som skulle ge ett starkt bevismaterial för alla tänkbara sko- och klädtyper, och för alla möjliga användare (tänker att olika material och hur mycket man svettas t ex kan vara en faktor som spelar roll för en grundlig forskning i frågan).

För egen del räcker det med "överförd kunskap från generationer tillbaka" och egen erfarenhet av att det varit bra för mina plagg, för att jag ska vilja fortsätta med denna metod. Jag ser heller inga risker med det. Men om du inte tror på det så står det dig fritt fram att nöta ut ett plagg och ett par skor i taget om det känns bättre för dig. Det var bara ett tips som jag (och mina förfäder) tyckt varit bra för oss.

@SiZo Det finns ju inga risker med detta, så det skadar inte att testa tänker jag, utifrån att du (och andra) "klagade" på att dina kläder har så kort livslängd,

Min garderob är till 90% svart. Favoriterna har jag flera av. På jobbet körde jag i flera år samma outfit, hade fem likadana överdelar, tre likadana kjolar och tre likadana klänningar. Roterade dessa år efter år. Kontorsjobb men tröttnade på att behöva välja. Privat jobbar jag efter samma koncept plus några festligare plagg och några sommarplagg. Våga vägra variation!

Bonus: folk vande sig. Någon frågade och jag förklarade konceptet. Häpp.

@SiZo Det finns ju inga risker med detta, så det skadar inte att testa tänker jag, utifrån att du (och andra) "klagade" på att dina kläder har så kort livslängd,
Förutom att jag inte äger tillräckligt med kläder för att genomföra det, eller plats för att hänga dem.

Men i framtiden med bättre ekonomi och mer plats så kanske jag provar.

Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen.

https://miljo-utveckling.se/vadjan-max-fem-nya-plagg-per-ar-for-klimatets-skull/

5 nya plagg och varje plagg bör hålla 15 år och användas 270 ggr.

Hur klarar ni det?

Jag har köpt en del nya underkläder i år, gissar på 10 par trosor, 4 bh:ar och 2 par strumpor, men det är ju inget jag gör varje år, absolut inte. Det behövdes.

I övrigt har jag köpt en keps och ett par skor nytt, men resten är second hand.

Jag tycker råden låter vettiga. Second hand är mycket roligare och bättre, är väl bara underkläder och så skor om man inte har tur att hitta bra begagnade såna man behöver som behöver köpas nytt tycker jag.

Jag har några få plagg i garderoben som jag haft i 15 år, men många jag hoppas kommer dit och som inte har så långt kvar. Men skulle jag tröttna och de går att använda säljer eller skänker jag till second hand.

Det är en väldigt bra rekomendation tycker jag. För länge sedan klarade sig medelklassen med 5 nya plagg om året så varför skulle inte vi göra det? Om man räknar bort småplaggen -underkläder, vantar o någon scarf så räcker det gott o väl med 5 plagg om året för mig. Stretchjeans använder jag för det mesta till vardags och lagar dom flera gånger innan de slängs, håller ca 2 år då. Jag har några tröjor från Gudrun Sjödens postorder som är väldigt gamla. Finkläder också som plockas fram enstaka gång. De är 15 år eller mer.

Förutom att jag inte äger tillräckligt med kläder för att genomföra det, eller plats för att hänga dem.

Men i framtiden med bättre ekonomi och mer plats så kanske jag provar.

Det handlar inte om ekonomi eller plats, det handlar om att lära in en vana. Istället för att ha en uppsättning byxa/undertröja/övertröja/skor i tre dagar så har du två uppsättningar byxa/undertröja/övertröja/skor i sex dagar (som exempel, antalet dagar och uppsättningar kan man ju välja själv). Jag är medveten om att det finns människor i dag som inte har råd ens med mer än enstaka plagg, men jag tror faktiskt inte att du är en av dem. För någon vecka sedan sparade du ju pengar för att du ska köpa hus.

Det här handlar inte om tillgång till mycket pengar utan om vardagsplanering för att ta vara på de resurser man har så att de håller längre. När man någon gång har möjligheten att t ex köpa en tröja eller ett par skor, så gör man det innan den gamla tröjan och skorna man har slitits ut istället för att vänta tills de är helt slut.

Men vill du inte så vill du inte, då fortsätter du med ditt sätt. Du behöver inte skriva ursäkter och jag känner inte att jag måste få dig övertygad om detta. Ett tips bara utifrån hur andra gör för att få kläderna att hålla längre, men det finns såklart även fler faktorer som påverkar.

En stor anledning till att kläder går sönder är att man har fel storlek. Antingen för stort eller för litet. Så slits de onormalt fort.

Men, jag har ingen vetenskap att backa upp det med. Bara egen erfarenhet.

Och jag håller med om att kvaliteten generellt har blivit sämre på köpekläder. Tycker dessutom att passformen är hopplös, det är ofta dåligt sytt och snett och vint. Även på lite dyrare plagg.

Lite offtopic nu, men - jag kommer inte riktigt kunna hålla mig till fem plagg. som redan diskuterats flera gånger om i tråden tycker jag inte att kläder nu för tiden har tillräcklig kvalitet, hur varsamt jag än behandlar dem med vädring, skontvätt med mera. Däremot, det jag väldigt aktivt och medvetet gör är att jag INTE beställer kläder online, för att inte behöva riskera att skicka tillbaka plagg som inte passar och därmed bidra till extrem överkonsumtion, landfills mm då dessa plagg allt som ofta kasseras och inte går att sälja igen.

Jag är en jojobantare av rang och har en garderob som sträcker sig från s till xl. Det gör att livslängden blir ganska lång då jag oftast bara kan plocka fram ett gammalt plagg i garderoben när jag går upp/ner istället för att behöva köpa nytt. Får ju ganska bra variation på så vis också.

Det handlar inte om ekonomi eller plats, det handlar om att lära in en vana. Istället för att ha en uppsättning byxa/undertröja/övertröja/skor i tre dagar så har du två uppsättningar byxa/undertröja/övertröja/skor i sex dagar (som exempel, antalet dagar och uppsättningar kan man ju välja själv). Jag är medveten om att det finns människor i dag som inte har råd ens med mer än enstaka plagg, men jag tror faktiskt inte att du är en av dem. För någon vecka sedan sparade du ju pengar för att du ska köpa hus.

Det här handlar inte om tillgång till mycket pengar utan om vardagsplanering för att ta vara på de resurser man har så att de håller längre. När man någon gång har möjligheten att t ex köpa en tröja eller ett par skor, så gör man det innan den gamla tröjan och skorna man har slitits ut istället för att vänta tills de är helt slut.

Men vill du inte så vill du inte, då fortsätter du med ditt sätt. Du behöver inte skriva ursäkter och jag känner inte att jag måste få dig övertygad om detta. Ett tips bara utifrån hur andra gör för att få kläderna att hålla längre, men det finns såklart även fler faktorer som påverkar.
Jag tänker inte ta av sparpengar för att köpa byxor. Det handlar inte om ursäkter. Det är så livet ser ut just nu. Jag har inte fått pengar sedan april liksom.

Ja det är så jag gör men behöver finnas några utanför gården-kläder också :rofl:
Och klänningar är inte så praktiska att jobba i :down:
Fast vad är det för fläckar som inte går bort? :)
Jag brukar råka ut för målarfärg eller klorin/blekmedel ibland men det är typ det enda som inte gått att fixa känner jag.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 805
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 517
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 072
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 599
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar