Det var värst vad det var negativt här
Det är för mycket!
Det är för lite!
Det går inte!
Jag tänker att man inte behöver ta det så exakt på millimetern att tolkningen är att ALLA människor SKA varje år köpa exakt 5 plagg, som vart och ett ska hålla exakt 15 år och under de åren använts 270 gånger.
Vi har alla lite olika förutsättningar, någon sliter skor mer och någon annan byxor. Någon har förstärka arbetskläder som håller i tid och evighet, någon annan byter storlek varannat år.
Under 15 års inköp av 5 plagg om åren blir det 75 plagg, och då spelar det inte så stor roll om jag köpt fler byxor och någon annan fått köpa fler skor. Någon sliter ut något plagg efter 20 användningar, någon annan har samma plagg 200 gånger.
Om man tar detta som en INRIKTNING så kan det vara en bra sak att minska sina inköp från 2 plagg i månaden (24/år) till 1 (12/år), även om man inte klarar av att gå ner till just 5. Alla plagg är olika så det är ju ingen exakt vetenskap att jorden absolut går under om vi har ett snitt på 6 plagg om året, eller "bara" använder plaggen 230 gånger. Jag skulle tippa på att vi i snitt ligger på BETYDLIGT högre siffror än dessa i Sverige idag, så all minskning av överkonsumtion är ju bra. Och att t ex begränsa returer av kläder, som i många fall är direkt resursslöseri då kläderna bränns upp efter 0 användningar, är något som verkligen borde ligga högt upp på allas priolista.
Om man tar detta som en INFORMATION om vad som är hållbart (just nu, om 10 år kanske förutsättningarna ser annorlunda ut) så kan det väl knappast vara en överraskning att vår livsstil - där vi tycker oss behöva allt vi rabblar upp - faktiskt innebär att vi förbrukar mer än vad jordens resurser kan klara, om alla på planeten lever som vi. Dvs vi lever inte hållbart i Sverige, i genomsnitt, det vet vi väl? Så det är på så sätt inte förvånansvärt med alla protester och invändningar, det är ju så vi lever här.