5 nya plagg om året

Att visa upp sina nya kläder tycker jag inte är konstigt. Men just det där att kritisera andra på det sättet. Bra att du sa ifrån.
Nej visa upp må väl vara hänt
Men det verkar vara mycket online shopping från sidor som shein och co och prat om hur billigt snabbt och smidigt det är och ibland vill jag fråga men varför tror du det är så billigt :meh:
 
Mest överallt? Jag tycker inte att 270 användningar är särskilt exceptionellt. Idag har jag på mig en t-shirt i tjockare kvalitet. Kanske 5 år gammal och säkerligen uppe i 200 användningar. Den är varken sliten eller trasig. Köpt på Lindex.

(sen finns det ju absolut kläder som pga hur de används håller kortare tid, det här måste ju ändå ses som något sorts genomsnitt)



Hur ofta använder du dina plagg? Använder du ett plagg en gång i veckan och det håller i 5 år så är du uppe i 270 användningar.
Ja, då bör jag rimligen tänka mer på användningstillfällen än år inser jag!
 
Det var värst vad det var negativt här 😁

Det är för mycket!
Det är för lite!
Det går inte!

Jag tänker att man inte behöver ta det så exakt på millimetern att tolkningen är att ALLA människor SKA varje år köpa exakt 5 plagg, som vart och ett ska hålla exakt 15 år och under de åren använts 270 gånger.

Vi har alla lite olika förutsättningar, någon sliter skor mer och någon annan byxor. Någon har förstärka arbetskläder som håller i tid och evighet, någon annan byter storlek varannat år.

Under 15 års inköp av 5 plagg om åren blir det 75 plagg, och då spelar det inte så stor roll om jag köpt fler byxor och någon annan fått köpa fler skor. Någon sliter ut något plagg efter 20 användningar, någon annan har samma plagg 200 gånger.

Om man tar detta som en INRIKTNING så kan det vara en bra sak att minska sina inköp från 2 plagg i månaden (24/år) till 1 (12/år), även om man inte klarar av att gå ner till just 5. Alla plagg är olika så det är ju ingen exakt vetenskap att jorden absolut går under om vi har ett snitt på 6 plagg om året, eller "bara" använder plaggen 230 gånger. Jag skulle tippa på att vi i snitt ligger på BETYDLIGT högre siffror än dessa i Sverige idag, så all minskning av överkonsumtion är ju bra. Och att t ex begränsa returer av kläder, som i många fall är direkt resursslöseri då kläderna bränns upp efter 0 användningar, är något som verkligen borde ligga högt upp på allas priolista.

Om man tar detta som en INFORMATION om vad som är hållbart (just nu, om 10 år kanske förutsättningarna ser annorlunda ut) så kan det väl knappast vara en överraskning att vår livsstil - där vi tycker oss behöva allt vi rabblar upp - faktiskt innebär att vi förbrukar mer än vad jordens resurser kan klara, om alla på planeten lever som vi. Dvs vi lever inte hållbart i Sverige, i genomsnitt, det vet vi väl? Så det är på så sätt inte förvånansvärt med alla protester och invändningar, det är ju så vi lever här.
 
Köpte ett par byxor för 2 år sedan innan det var det nog 10 år sedan. Köper en ny mysbyxa vart annat år så mitt klädkonto är inte stort .Använder mest kläder från jobbet .Använder fortfarande kläder som jag köpte för 20-25 år sedan
 
Men det harväl varit på tv att vissa åker till Ullared, shoppar för massor och använder inget och slänger oanvänt, åker tillbaka till Ullared, slänger osv.

Vi som är ute i naturen och jobbar med djur vi sliter ju på våra kläder.
 
Nej du använder ju toppen varannan eller var tredje dag. Då har du inte samma två dagar i rad. Du tvättar såklart inte emellan utan den får vara i högen för -under användning. Eller så har du klänning en dag och kör sedan samma igen.
Fast det är ju fortfarande skitfånigt att någon höjer på ögonbrynen om man kommer med samma tröja? Jag använder mina tills de behöver tvättas - sedan kan de förstås bytas på grund av väder och temp och liknande.
På jobbet har vi frivillig uniform, oftast använder jag omärkta svarta T-shirts och det är ingen som har någon aning om det är samma tröja från igår eller inte. :D
 
Jag använder mina kläder tills dom verkligen är utslitna .Blir det hål på en strumpa spar jag den hela och parar ihop den med en strumpa till som blivit änkling .Använder T-shirt som jag köpte för 40 år sedan .Varför slänga en massa pengar på att köpa en massa kläder när man kan slita ut det man har
 
Jag tror fem per år snittar mig hyfsat bra. Det jag sliter ut allra mest är skor och det går liksom inte att kompromissa med - de går åt jättesnabbt i både yrke och fritid och utan vettigt på fötterna fungerar ju ingenting.
Jag brukar leta second hand men jag har ganska stora fötter för dam (och därmed små för herr) så det finns sällan rätt storlek för den sko jag behöver.
I övrigt vet jag att jag inte överkonsumerar just kläder så samvetet känns hyfsat rent trots något snedsteg på grund av budget här och där.
 
Har några gamla favoriter på vänt. De brukar bli moderna igen förr eller senare :D
Gäller det bara trender håller jag med! Jag har dock inte tillräcklig koll på trender för att märka om något är utdaterat, är ett plagg välsittande och i gott skick gillar jag det oavsett om det råkar vara inne just nu eller inte. Däremot tror jag inte att de halvbilliga träningstightsen och ridbyxorna jag köpte som student kommer utveckla bättre fickor och mer högkvalitativt stretchmaterial om jag bara väntar tillräckligt länge. :D

Lärdomen av detta är väl att man så långt som möjligt ska undvika att köpa halvdåliga kläder bara för att de är billiga. Det är mer värt att ha färre men riktigt bra plagg man verkligen gillar, och inte känner något behov av att uppgradera.
 
Jag tror det här blir enormt svårt att följa för de flesta. Nu borde jag väl egentligen läsa artikeln först så jag vet jag vad jag uttalar mig om antar jag men jag köper inte jättemycket kläder utan satsar på sånt som jag tänker fungerar i många år och jag beställde ändå 15 par strumpor och en jacka förra månaden 😅
 
Fast då missförstod du nog mitt inlägg om du tolkade det som att jag skrev att förändringen ska ske genom att alla börjar köpa dyra kläder som de kanske inte har råd med :)
Nej jag tolkade inte som att du menade så utan det var inte ett svar MOT det som du skrev liksom. Utan mera att jag bara tänkte på det påtal om att det finns mera håll bara kläder och så 🙂
 
Fast det är ju fortfarande skitfånigt att någon höjer på ögonbrynen om man kommer med samma tröja? Jag använder mina tills de behöver tvättas - sedan kan de förstås bytas på grund av väder och temp och liknande.
På jobbet har vi frivillig uniform, oftast använder jag omärkta svarta T-shirts och det är ingen som har någon aning om det är samma tröja från igår eller inte. :D
Det är väl klart att det är skitfånigt? Men jag förstår absolut att man garderar sig lite för att undvika att klä skott för skitsnack. Det är ju inte heller svårt att byta tröja varje dag även om den inte tvättas. Så kul är det inte att snackas om och så som man hör andra snacka om andra så funderar man ju vad som snackas när man själv inte är i närheten.Skitfånigt, javisst. Men hur många vill vara källa för det?
 
Jag tror det här blir enormt svårt att följa för de flesta. Nu borde jag väl egentligen läsa artikeln först så jag vet jag vad jag uttalar mig om antar jag men jag köper inte jättemycket kläder utan satsar på sånt som jag tänker fungerar i många år och jag beställde ändå 15 par strumpor och en jacka förra månaden 😅
Underkläder räknas inte så jag tror nog det inte alls blir svårt att följa :D
 
Det är väl klart att det är skitfånigt? Men jag förstår absolut att man garderar sig lite för att undvika att klä skott för skitsnack. Det är ju inte heller svårt att byta tröja varje dag även om den inte tvättas. Så kul är det inte att snackas om och så som man hör andra snacka om andra så funderar man ju vad som snackas när man själv inte är i närheten.Skitfånigt, javisst. Men hur många vill vara källa för det?
Kan absolut förstå att man inte orkar ta striden alltid.
 
Jag avskyr att köpa skor. Vilket innebär att jag , mot bättre vetande, går i samma mest hela tiden. Sedan blir det ju problem när de tar slut, och om jag inte hittar likadana igen.
Köp fler par när du hittar de du trivs med, så kan du växla mellan dem men ändå gå med "samma" sko.
 
Nej jag tolkade inte som att du menade så utan det var inte ett svar MOT det som du skrev liksom. Utan mera att jag bara tänkte på det påtal om att det finns mera håll bara kläder och så 🙂

Fast jag tycker inte att det du skrev var emot det jag skrev ;) Det var nog jag som var otydlig då :)

Det jag menade var att det faktum att det produceras en massa kläder av dålig kvalitet som inte är gjorda för att hålla längre än en kortare tid, är i sig en del av slit- och slängsamhället. Jag är också övertygad om att om vi fick till en mer cirkulär ekonomi kring textilier, en större och mer tillgänglig begagnatmarknad osv så skulle det inte minst vara positivt för de med sämre ekonomi eller som av olika anledningar behöver byta kläder ofta.

Allt detta är på samhällsnivå. Detta är ju inget som ändras av en person här och nu, och kräver nog hårdare reglering av marknaden om vilken produktion och försäljning som är tillåten.

Att det samtidigt finns massor med människor som här och nu inte har något annat alternativ än att köpa billiga kläder som håller en kortare tid är självklart. Men det är en annan fråga, det är inte de som ska förändra världen. Men samtidigt ändrar det ju inte på det faktum att det alldeles oavsett finns en gräns för vad som är en hållbar konsumtion.
 
Det som är svårast tycker jag är byxor jag ska cykla mycket i, jag vill ha dem mjuka men själva cyklandet sliter väldigt mycket i skrevet.

Jag cyklar olika mycket i perioder och jag håller med om att det är slitigt för byxorna. Mer avgörande hur mycket jag cyklar än vilket märke det är på byxorna. För att inte tala om när jag red mycket i jeans när jag var yngre, det var döden för dem! Men det gör jag inte längre.

Jackor kan också vara problematiskt, går man mycket med ryggsäck kommer materialet slitas rätt fort. Fjällrävenjackan verkar ändå kunna klara samma livslängd som sina företrädare (men jag har en Kånken som jag är riktigt missnöjd med hållbarheten på! :mad:), men även jackorna från Busse och Elvine ser som nya ut trots fem-sex år av daglig användning under nästan halva året. Har bytt dragkedja i de flesta efter tre-fyra år, men det är ju också förväntat, precis som att skorna lämnas in på omklackning då och då.

Reperation och underhåll av kläder tror jag faktiskt är något som skulle behöva lyftas fram vad som går att göra, för att kunskapen och efterfrågan ska öka. För mina föräldrar är det självklart att gå till skräddare och skomakare ibland, jag själv är uppvuxen med att det finns men är dålig på att nyttja det numera men brukar vid dyrare skoköp t ex se till att klacken är av en sort som går att klacka om. De unga idag tror jag är omedvetna om vad som faktiskt går att göra, och det man inte känner till efterfrågar man inte. Sedan är det förstås ett kostnafsincitament med fast fashion, men inte bara det tror jag.
 
Främsta anledningen till att växla mellan kläder och skor är väl att de håller längre tänker jag. Även torktumling kan man undvika för att förlänga livslängden (samt spara energi och pengar som en bonus).
Längre som i tid eller antal användningar? Jag har så svårt att se att de skulle hålla bättre av att ligga på hyllan fler timmar?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp