5 nya plagg om året

Arbetskläder håller bättre.
Jo, det gör de förstås. Men jag vill både till fritid och jobb ha byxor som inte är fullt så bulkiga. Jag använder nästan uteslutande olika former av fritidsbyxor både hemma och på jobbet. Men arbetsbyxor blir lite för mycket "snickare".
 
Jag är väldigt glad att jag inte umgås med sådana människor. Herregud vad kläder jag skulle behöva äga om jag skulle byta varje dag.
Nej du använder ju toppen varannan eller var tredje dag. Då har du inte samma två dagar i rad. Du tvättar såklart inte emellan utan den får vara i högen för -under användning. Eller så har du klänning en dag och kör sedan samma igen.
 
Nej du använder ju toppen varannan eller var tredje dag. Då har du inte samma två dagar i rad. Du tvättar såklart inte emellan utan den får vara i högen för -under användning. Eller så har du klänning en dag och kör sedan samma igen.
Så det är verkligen bara för syns skull? Herregud. Jag skulle aldrig orka bry mig så mycket.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tja tycker det är klart värt och det är ju inte dåligt för kläderna att få vila och få tillbaka formen en dag.
Vad är det som är värt ens? Att inskränkta människor inte tisslar och tasslar bakom ens rygg? Jag förstår inte alls värdet bakom. Behöver kläderna vila mellan användning? Det är aldrig något jag har hört talas om nämligen?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu kanske det är dumt att tipsa om Hööks, men jag köper mina "civila" höstskor där istället för jodphurs i vanlig butik. Sparar många tusenlappar på det!
Men dom dör ju på typ en säsong. Antar att det beror på hur mycket man går men dom klarar inte 20K steg per dag i mer än en säsong.
 
Vad är det som är värt ens? Att inskränkta människor inte tisslar och tasslar bakom ens rygg? Jag förstår inte alls värdet bakom. Behöver kläderna vila mellan användning? Det är aldrig något jag har hört talas om nämligen?
Ja, jag föredrar att de inte gör det. Och det gör mig ingenting alls att ha lite olika kläder att byta mellan. Och jag gillar inte att tvätta efter en användning. Och jag tror de blir bra av att vila. För skor är det inte bra att gå i samma varje dag, de förlorar lättare formen och slits mer då, sägs det.
 
Nej du använder ju toppen varannan eller var tredje dag. Då har du inte samma två dagar i rad. Du tvättar såklart inte emellan utan den får vara i högen för -under användning. Eller så har du klänning en dag och kör sedan samma igen.
Så gjorde jag också, framför allt för min egen skull. Skulle ha blivit hjärtligt less av att ha samma kläder jämt.
Hade helst inte exakt samma kläder på jobbet flera dar i rad. Den använda stassen vädrades över natten eller längre för att sedan användas dag 3.
 
Mina merino-t-shirts har hållit för mer än 300 tvättar, de är från smartwool och icebreaker. Några av dem är långt över 10 år, och då använder jag dem så gott som varje vecka under vinterhalvåret.
Mina tröjor från icebreaker höll också ohyggligt längre. Likaså min förra houdini-hoodie (de nya verkar tyvärr vara sämre kvalitet :down:). Just nu har jag oftast ett par tröjor från Busse och de verkar banne mig helt outslitliga för de ser fortfarande nya och snygga ut efter flera år av användning varje vecka.

Byxor från stadium, black diamond och g-star har levt många år (även om g-starjeansen kan behöva lagas i skrevet i halvtid, väldigt mjuk stretch). Friluftsbyxorna är från Lundhags och ser fortfarande nya ut på sitt fjärde år.

Tights från senita athletics är inne på fjärde året och ser fortfarande nya ut. Klänningar från arcteryx likaså (även om just klänningar ju inte slits lika hårt för att det är ett plagg jag inte använder när jag gör slitiga saker).

Skjortorna är från Lindeberg, kavajerna från både H&M och Tiger. Min favorit från H&M har använts varje vecka i ett par års tid innan den började se inte fullt lika fräsch ut. Fortfarande helt duglig för en vanlig dag på kontoret, och då har jag burit ryggsäck många dagar, sovit på flyget i den, tryckt ner den i väskan när det varit varmt, och allt möjligt. Har hittills inte slitit ut någon annan kavaj eller någon skjorta.

Det som är svårast tycker jag är byxor jag ska cykla mycket i, jag vill ha dem mjuka men själva cyklandet sliter väldigt mycket i skrevet.

Jackor kan också vara problematiskt, går man mycket med ryggsäck kommer materialet slitas rätt fort. Fjällrävenjackan verkar ändå kunna klara samma livslängd som sina företrädare (men jag har en Kånken som jag är riktigt missnöjd med hållbarheten på! :mad:), men även jackorna från Busse och Elvine ser som nya ut trots fem-sex år av daglig användning under nästan halva året. Har bytt dragkedja i de flesta efter tre-fyra år, men det är ju också förväntat, precis som att skorna lämnas in på omklackning då och då.

Vill man ha odödliga utomhuskläder är Taiga oslagbara, men då kommer det ju med en prislapp som är lite utanför min budget. Jag har en skaljacka med tillhörande foder och en softshell. Fruktansvärt bra kläder både sett till funktion och kvalitet, men som sagt, de kostar.

När det gäller det dyrare segmentet av tröjor tycker jag tyvärr att många märken som tidigare var väldigt pålitliga verkar ha sämre kvalitet nu. I vissa fall kan det säkert bero på att man försöker göra tunnare, mjukare och mer "tilltalande" plagg, i några fall tror jag att man offrat funktion för att få lägre miljöpåverkan (det gäller definitivt regnkläder!).

Jag köper en hel del begagnat och det går absolut att få tag på i det närmaste oanvända kläder av kända kvalitetsmärken om man är lite envis. Köper bara nytt och till fullpris om jag redan vet att det är ett plagg jag gillar, då kan jag lugnt motivera priset med att jag faktiskt vet att det är något som håller och något jag trivs så bra i att det verkligen blir använt.

Det mest otippade är ett par vindjackor från något billigt märke på Team Sporta, har två som varit med i stallet flera gånger i veckan i minst fem år, och de ser helt nya ut förutom att den tryckta loggan börjar släppa lite. :rofl: Ryktet säger att rätt billiga Dobsom ska ha liknande kvalitet.
Ja, men har du något som hållit i 15 år innan det gett upp? :) Mina kläder håller som sagt typ 5 år, men jag har få kläder, så om jag hade dubbelt så många kanske dom hållit i tiden du skriver här, men 15 år?
 
Ja, jag föredrar att de inte gör det. Och det gör mig ingenting alls att ha lite olika kläder att byta mellan. Och jag gillar inte att tvätta efter en användning. Och jag tror de blir bra av att vila. För skor är det inte bra att gå i samma varje dag, de förlorar lättare formen och slits mer då, sägs det.
Jag avskyr att köpa skor. Vilket innebär att jag , mot bättre vetande, går i samma mest hela tiden. Sedan blir det ju problem när de tar slut, och om jag inte hittar likadana igen.
 
Jag avskyr att köpa skor. Vilket innebär att jag , mot bättre vetande, går i samma mest hela tiden. Sedan blir det ju problem när de tar slut, och om jag inte hittar likadana igen.
Jag gör samma, min sambo tvingade mig att köpa tre par av samma sort sist så att dom inte ska försvinna när jag behöver ett nytt par sen. 😅
 
Nu kanske det är dumt att tipsa om Hööks, men jag köper mina "civila" höstskor där istället för jodphurs i vanlig butik. Sparar många tusenlappar på det!
Jag har i princip inte "civila" skor 😁 Använder barfotaskor om jag inte behöver fjällkängor/gummistövlar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har i princip inte "civila" skor 😁 Använder barfotaskor om jag inte behöver fjällkängor/gummistövlar.
Gummistövlar när man höll på med djur var också ett aber, mina gick alltid sönder hur fort som helst. Nu när jag inte har häst så håller dom dock bättre!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, jag föredrar att de inte gör det. Och det gör mig ingenting alls att ha lite olika kläder att byta mellan. Och jag gillar inte att tvätta efter en användning. Och jag tror de blir bra av att vila. För skor är det inte bra att gå i samma varje dag, de förlorar lättare formen och slits mer då, sägs det.
Jag är mest chockad att de överhuvudtaget skulle göra det. Det känns som så himla märkligt beteende.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp