5 nya plagg om året

Ja... Hur dyrt ska det behöva bli egentligen innan kvalitén höjs?

Upplever samma. Sedan köpte jag mina meindl för 4000+ kr och de har faktiskt hållt i flera år. Men 15? Det tror jag inte... Och dessutom är ju prislappen så man baxnar.
Jag har jeans från Dressmann som hållit bra för intensiv användning i säkert 15 år nu.
Ett par svarta.
 
Alla som skriver om låg kvalitet på byxor, tröjor osv. Det är ju också en del av slit- och slängsamhället!

Det existerar ju t-shirts som håller i 15 år. Men det existerar betydligt fler som kostar 99:- inköp och håller därefter. Och så existerar de som är betydligt dyrare än så men ändå håller lika dåligt som de för 99:-

Om alla på riktigt köpte 5 plagg om året med intentionen att använda dem i 15 år. Då skulle det finnas en enorm marknad för att också tillverka och sälja sådana kläder. Dyrare per plagg absolut, dyrare i total klädkonsumtion, kanske inte.

Sen menar jag inte att detta enbart är konsumenternas ansvar att fixa. Men definitivt bra att debatten om vad som är en rimlig klädkonsumtion lyfts! Det går att fundera på vad man kan bidra i på det stora hela utan att enbart slå ifrån sig om att "kläderna" minsann inte håller.
Köpte min Barbour-jacka med förhoppning att det skulle vara av god kvalitet. Inte ens sex månader senare sprack en söm i fickan utanpå jackan av att jag stoppade ned telefonen. Pris är verkligen inte kvalitet längre!
 
Det behöver nog inte vara så otroligt exceptionellt. Att det inte går att hitta plagg som håller för 270 användningar idag har jag svårt att tro. Jag har flera som nog absolut har gjort det.

Sen som jag skrev, att plaggen är dyra står ju verkligen inte i direkt korrelation till att kvalitén är bra. Om alla plagg skulle tillverkas för att hålla i 15 år skulle de göra det på ett helt annat sätt. Idag tillverkas mycket för att hålla de där 30 användningarna för en genomsnittst-shirt. Som så många andra produkter i vårt samhälle.

Sen också, om ett plagg ska klara 270 användningar på 15 år så innebär det att man använder det 1,5 gång per månad. Min upplevelse är att plagg man tycker "slits fort" används betydligt oftare än så. Något du använder dagligen är ju mindre än ett år då.

Sen tror jag att 74 plagg totalt är för lite. Framför allt med tanke på årstidsväxlingar. Kanske om man räknar antalet plagg i sin "aktiva" garderob. Alltså att tex vinterjackan inte räknas på sommaren.
Men vart hittar jag dessa kläder? :) Vart har du köpt dessa plagg?
 
Hur gör du idag? Är du tvungen att kassera dina byxor var tredje månad?
Typ så ja. Det är skittrisst. Försöker förlänga tiden genom att mjukisbyxor till vardags när jag är hemma. Men snart kommer jag väl börja jobba och då behöver jag se halvvettig ut åtminstone. Då lär det bli att köpa 4-5 byxor/år för att ha nånting att ha på sig.


Håll i er nu.
På Jula.
De verkar hålla bättre än andra.
Jag vill ha snygga kläder när jag är ute bland folk.

KL*
Mitt grundproblem kan absolut vara att jag har för få kläder. 74 klädesplagg har jag absolut inte. Jag har i dagsläget 1 par jeans, 2 par cargo (båda med div hål i grenen....), 2 par mjukisbyxor. Några toppar, kanske 5-6 tröjor... Men jag har samtidigt inte råd eller plats att ha så mycket kläder heller.
 
Men då måste man köpa kläder som är gjorda av plast. Jag vill största mån använda bomull, ull eller lin.
Då borde de ju hålla om du inte köper väldigt tunna kvaliteter. Det som brukar göra att saker slits ut är ju elastanet och att kvaliten är tunn eller i fråga om ull att fibrerna är korta eller att ullen är blandad (då blir det noppigt). Ju tjockare något är dessto mer håller det ju men det är ju inte jättebekvämt med ett par helt nya jeans som inte är innötta och inte har slitningar eller innehåller elastan.
 
Alla som skriver om låg kvalitet på byxor, tröjor osv. Det är ju också en del av slit- och slängsamhället!

Det existerar ju t-shirts som håller i 15 år. Men det existerar betydligt fler som kostar 99:- inköp och håller därefter. Och så existerar de som är betydligt dyrare än så men ändå håller lika dåligt som de för 99:-

Om alla på riktigt köpte 5 plagg om året med intentionen att använda dem i 15 år. Då skulle det finnas en enorm marknad för att också tillverka och sälja sådana kläder. Dyrare per plagg absolut, dyrare i total klädkonsumtion, kanske inte.

Sen menar jag inte att detta enbart är konsumenternas ansvar att fixa. Men definitivt bra att debatten om vad som är en rimlig klädkonsumtion lyfts! Det går att fundera på vad man kan bidra i på det stora hela utan att enbart slå ifrån sig om att "kläderna" minsann inte håller.
Men alla kanske inte har råd med dom dyrare kläderna heller. Jag kommer inte håg vad det kallas nu men det finns nåt ord iallafall.
Men att dom som har minst pengar ofta har dyrast ut giftet också för att dom inte har råd att köpa det som är billigare i längden osv. Så då blir ju dom iprincip tvungna att köpa nya kläder mycket oftare för att kläderna går sönder för att dom inte har råd att köpa bra kvalite. Och då går kläderna sönder fortare osv.
Eller som förmig domflesta kläderna som jag hade för ett år sen passar inte ens nu. Och absolut inte fem år sen! Då vill ju inte jag köpa dyra kläder som jag ändå inte kommer kunna ha om kanske ett eller två år.
Alltså jag håller såklart med att det är bra att tänka vad man köper osv och att kläder borde hålla längre! Men det är nog inte bara att folk inte vill köpa kläder som håller länge liksom.
 
COS tex tycker jag är håller bra kvalité, alla deras kläder håller länge för mig. Brixtols jacka har jag nog haft i 10år iaf. Jag skulle nog säga att jag närmare köper fem plagg i månaden än fem plagg om året, men 95% secondhand, annonser etc, och främst barnkläder. :)
 
Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen.

https://miljo-utveckling.se/vadjan-max-fem-nya-plagg-per-ar-for-klimatets-skull/

5 nya plagg och varje plagg bör hålla 15 år och användas 270 ggr.

Hur klarar ni det?

Jag har köpt en del nya underkläder i år, gissar på 10 par trosor, 4 bh:ar och 2 par strumpor, men det är ju inget jag gör varje år, absolut inte. Det behövdes.

I övrigt har jag köpt en keps och ett par skor nytt, men resten är second hand.

Jag tycker råden låter vettiga. Second hand är mycket roligare och bättre, är väl bara underkläder och så skor om man inte har tur att hitta bra begagnade såna man behöver som behöver köpas nytt tycker jag.

Jag har några få plagg i garderoben som jag haft i 15 år, men många jag hoppas kommer dit och som inte har så långt kvar. Men skulle jag tröttna och de går att använda säljer eller skänker jag till second hand.
Alltså 15år och 270gr blir ju bara 18ggr/år.
Visst har jag några plagg som jag använder så sällan men de allra flesta används varje vecka dvs drygt 50ggr/år och nej de kommer inte hålla i 15år. Dock helt klart 270ggrs användning.

Har folk så mycket kläder att de kan använda sina plagg så sällan?
 
Då borde de ju hålla om du inte köper väldigt tunna kvaliteter. Det som brukar göra att saker slits ut är ju elastanet och att kvaliten är tunn eller i fråga om ull att fibrerna är korta eller att ullen är blandad (då blir det noppigt). Ju tjockare något är dessto mer håller det ju men det är ju inte jättebekvämt med ett par helt nya jeans som inte är innötta och inte har slitningar eller innehåller elastan.

Mina kläder håller ungefär 5 år, jeans har jag inte på mig. Noppor tar jag bort med noppbortagare, kläder är inte trasiga förens det är hål i dom. Men hål blir det i mina kläder efter kortare tid än 15 år.

Men jag har också, mindre kläder än dom där 74 plaggen, dom kanske skulle hålla längre om jag hade fler kläder.
 
Typ så ja. Det är skittrisst. Försöker förlänga tiden genom att mjukisbyxor till vardags när jag är hemma. Men snart kommer jag väl börja jobba och då behöver jag se halvvettig ut åtminstone. Då lär det bli att köpa 4-5 byxor/år för att ha nånting att ha på sig.



Jag vill ha snygga kläder när jag är ute bland folk.

KL*
Mitt grundproblem kan absolut vara att jag har för få kläder. 74 klädesplagg har jag absolut inte. Jag har i dagsläget 1 par jeans, 2 par cargo (båda med div hål i grenen....), 2 par mjukisbyxor. Några toppar, kanske 5-6 tröjor... Men jag har samtidigt inte råd eller plats att ha så mycket kläder heller.
Ja det är märkligt att det inte finns fler byxor med någon typ av förstärkning på insdian av låret/grenen. Jag sliter också mina byxor där (men lagar och står ut med att det blir mindre bekvämt).
 
I år har jag nog goda möjligheter att nå det målet, om jag inte glömt något och underkläder inte räknas. Årets klädshopping:
- ny friluftsjacka för att ersätta min minst 15 år gamla som var lite för liten och börjat falla i bitar
- ny mjukishuvtröja med dragkedja och fickor. Har en liknande sedan tidigare som jag typ bor i (den gamla är från jacson och faller nog in under det mest slitstarka plagg jag äger - haft den i säkert 10-15 år, använder den så gott som dagligen året runt, och den är fortfarande knappt sliten)
- ett par arbetshandskar
- och så mitt "onödiga" köp, två par nya ridtights. Jag har redan en hel del av både träningstights och ridbyxor, MEN majoriteten har halvkass passform och för små fickor för en modern mobiltelefon.

Just plagg där de gamla egentligen inte tagit slut, utan bara blivit ifrån sprungna i utvecklingen, är svårast att motivera tycker jag. Samtidigt är jag ganska säker på att avstå från köp inte kommer leda till att jag använder och sliter ut de obekväma byxorna utan fickor - det gör bara att jag kommer bli tvungen att tvätta de sköna paren oftare istället.
 
Intresant tråd. Jag har alltid tyckt att jag nog har en ganska slimmad garderob.

Jag köper nog mer än 5 plagg per år, jag har oftast haft sådana jobb där kläderna slits.
Jag har också probkem med fötterna, så läkare har rekommenderat att jag skaffar nya skor så ofta som var 3 månad. Det gör jag dock inte, utan ca 1 gång/år.
Jag har 4 par skor, 4 jackor.
17 byxor, varav 3 så slitna att jag inte kan ha dem på jobbet, 2 tights och 6 som jag hoppas på passa i någon gång igen 🙄 Så 6 par i användning på jobbet.
17 tröjor/tjockare/finare överdelar
15 långärmade t-tröjor15 kortärmade
8 skjortor med krage, 3 klänningar, 5 par shorts.
22 par strumpor, 24 trosor, 10 bh.
Plus lite strumpbyxor, någon sjal, pyjamas, mössor, vantar osv som jag inte ides räkna.
 
Hur lagar man byxor som går sönder för att tyget helt enkelt är så slitet att det inte räknas som tyg längre?
Hahaha, jag har tre mjukisbyxor som jag använder hemma för att inte slita på jeans som jag använder när jag går ut, jobbar, är i affären osv. Jag är snål, men hatar mjukis eftersom jag tycker det är fult. Men.. ett par av de här brallorna är numera 5 år gamla och så utslitna i tyget att man nästan kan se igenom dem...har jag sett :D Har sett samma på några riktigt gamla trosor jag använder när jag har mens, de är nog minst 15 år gamla och det fattas liksom tyg där man sätter fast bindan! klar skillnad i tjockleken, mer genomskinligt där bindan brukar vara! Fnissade för mig själv en dag på toa när jag insåg det.... Och i går suckade jag mest när jag det knakade till och ett par trosor gick sönder i sömmen, de är nog bara ett år gamla dock. Billiga och håller skitdåligt.
 
Jag sliter rätt ojämnt på mina kläder men skulle säga att de flesta håller mellan 5 och 10 år. Tunna stretchiga jeans och t-shirts i tunn bomull håller kortast tid och tjockare byxor och stickade tröjor håller längst tid. Men jag lagar hålen som uppstår eller ignorerar dom och bär plagget ändå (vilket såklart inte är bra för själva hålet som då expanderar).
 
Hahaha, jag har tre mjukisbyxor som jag använder hemma för att inte slita på jeans som jag använder när jag går ut, jobbar, är i affären osv. Jag är snål, men hatar mjukis eftersom jag tycker det är fult. Men.. ett par av de här brallorna är numera 5 år gamla och så utslitna i tyget att man nästan kan se igenom dem...har jag sett :D Har sett samma på några riktigt gamla trosor jag använder när jag har mens, de är nog minst 15 år gamla och det fattas liksom tyg där man sätter fast bindan! klar skillnad i tjockleken, mer genomskinligt där bindan brukar vara! Fnissade för mig själv en dag på toa när jag insåg det.... Och i går suckade jag mest när jag det knakade till och ett par trosor gick sönder i sömmen, de är nog bara ett år gamla dock. Billiga och håller skitdåligt.
Trixet är att inte titta ner. Då går det ett tag till även om de är genomskinliga ;)


Det plagg som har hållt längst är en T-shirt från när Titanic filmen släpptes. Ett tryck med Leonardo Dicaprio på. Den har jag använt som sovtröja. Och den fick jag kassera i våras. Över 20 år gammal och MYCKET använd.
 
Trixet är att inte titta ner. Då går det ett tag till även om de är genomskinliga ;)


Det plagg som har hållt längst är en T-shirt från när Titanic filmen släpptes. Ett tryck med Leonardo Dicaprio på. Den har jag använt som sovtröja. Och den fick jag kassera i våras. Över 20 år gammal och MYCKET använd.
Ja, köpte i år ett par begagnade byxor i mjuykistyp så ett par av de tre jag har är nyare än de andra i alla fall. :d och trosorna, jag blev impad ändå, de är helt hela liksom, i bra skick, förutom lite matta i färgen och lite genomskinliga just där. Och så har jag trosor i lådan jag använt någon gång där sömmar har gått upp och hål dykt upp efter enstaka gång och jag svär varenda en gång de kommer på "jaså, det var dem jag INTE skulle använda" och så åker andra på och de längst bak igen...KAN vara bra att ha om krisen kommer.
 
Jag landar på runt 90 plagg (ej inräknat underkläder, strumpor, vantar, mössor och andra accessoarer) bara för att kunna hålla funktion och rimlig skötsel av dem utan annat slöseri (som halvfulla maskiner tex) och för att kunna anpassa kläder för funktion och väder.

Då ingår ingen form av variation, utan exakt samma kläder på jobbet varje vecka, samma klänning på alla fester med den nivån av klädsel osv. Har inte heller räknat med någon aktiv träning som ju kräver tätare tvättar än vardagslivet.

Skulle jag dra ner till det antalet plagg skulle slitaget på vissa grejer bli mycket större (istället för att tex ha ett par rejälare regnbyxor i stallet och få de tunnare som jag cyklar i att hålla längre), så jag tror inte att den faktiska mängden inköpta kläder skulle bli mindre. Köper färre än 10 plagg om året, men det bygger ju på att jag har en bra basgarderob av grejer som håller länge.
Jag tänker att det där kvittar. Om du sliter på 54 plagg parallellt eller 200, har väl ingen större betydelse ur hållbarhetsperspektiv över tid. Förutsatt att du sliter ut dina kläder genom användning.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp