5 nya plagg om året

Jag lagade ett par fodrade regn-ridbyxor in absurdum. På slutet satte sömmerskan in en kil med nytt tyg. De höll inte i femton år dock (men kanske fem?). Funkade eftersom det var stallkläder..
Jag skulle behöva byta hela insidan av låret, hela vägen ner till knät för att få "friskt" tyg att fästa i. Och sedan göra det var 2e-5e månad ungefär. Det känns inte riktigt hållbart det heller.
Sashiko.

Men det gäller ju att det är älskade jeans onekligen. (dessa var ganska dyra i inköp och märket finns inte längre)
Tvivlar starkt på att det skulle fungera för mig. Jag är otroligt känslig för sömmar och liknande så även om jag skulle lyckas laga dem genom att sätta på detta på hela insidan av låren så skulle jag mest troligt avsky känslan. Plus att det givetvis skulle se bra konstigt ut.
 
Jag har köpt mer än 5 nya plagg iår.
Men har börjat tänka mer på att jag bara ska försöka köpa sådant som kompletterar min nuvarande garderob och inte köpa massa dubletter som jag redan har. Samt att verkligen försöka använda det jag har. Gör jag inte det , sälj/skänk vidare.

Jag har även senare åren börjat köpa ner secondhand. Vet inte varför jag inte gjort det "förr"?
 
Står inget om daglig användning. Med 74 plagg blir det i genomsnitt att varje plag används ca 1,5 gånger i månaden i snitt. Räknar högt att det behövs 4palag samtidigt på sig i snitt över året.
OK, jag förstår. Men alla dessa 74 plagg kan ju inte vara byxor. Jag har inte 74 par byxor så att jag kan använda vart och ett av paren 4 gånger per år. Undrar hur de tänkt kring medellivslängd på kläder. Jag uppfattar att det är fler än jag som upplever att kvaliteten har blivit sämre. Jag skulle kunna betala nästan hur mycket som helst för sköna friluftsbyxor som håller över tiden. Och pikétröjor. Ta mina pengar bara!
 
Alltså nej det skulle absolut inte gå förmig! 😂 Jag köper inte sååå mycket kläder men jag har ändå köpt MYCKET mera än fem saker i år! Iprincip alla mina kläder förutom kanske några hoodies och kanske tre kjolar är max ett år gamla.
Och det finns inte en chans för att jag skulle kunna ha samma kläder som jag hade för fem år sen och jag tror nog inte att jag kommer kunna ha samma kläder som nu om fem år heller.
 
Finns något stycke om 74 plagg totalt. Tycket det låter mycket.

Jag tycker inte att det låter mycket om man tänker på att det behövs olika "garderob" för olika användningsområden. Friluftskläderna är inte samma som jobbkläderna och stallkläder används inte någon annanstans. Sen finns det ju åtminstone i de flesta sammanhang någon form av förväntan om snyggare kläder ibland.

Dela upp detta på tre säsonger så blir det rätt många plagg. (3 par friluftsbyxor beroende på väder och temperatur, 4 par jobbyxor för att inte behöva tvätta halva maskiner när allt är smutsigt, två stalljackor för olika säsong, tre som jag inte har i stallet, en som jag bara har i skogen eftersom den blir för smutsig och luktar för mycket rök för att sitta i på bussen till jobbet, osv...)

Ska nog räkna på min minsta möjliga garderob faktiskt, jag är rätt säker på att det hamnar en bit över 74 plagg även om man stryker "nice to have" och har minimal redundans.

Mina kläder håller i regel många år, och en av anledningarna till det är att jag har tillräckligt många plagg för att kunna vädra, fläckhantera och cirkulera i användning utan att behöva slänga i tvätten direkt (eller köra halva maskiner).

Sen köper jag betydligt dyrare kläder från början än jag vet att många andra gör, det är något jag är glad över att kunna kosta på mig för jag hatar att behöva köpa nytt.
 
Jag håller med om dilemmat med tvätten. Jag lever ensam och för att få en full maskin tvättar jag en gång i månaden. Kontorsjobb så jag blir inte svettig eller smutsig på jobbet. Är man en stor familj med småbarn är det klart att det inte spelar så stor roll för maskinen går ändå hela tiden, men för mig måste det finnas lite att välja på. Det är mest strumpor, trosor och tröjor som jag haft i stallet som hamnar i tvätten, jag slänger inte en tröja jag haft en dag på jobbet i tvätten om den inte är fläckig, liksom. Svettas nog också överlag ganska lite.
 
Jag använder i stort sett alltid alla mina plagg till de går sönder. Men de blir ju degraderade allteftersom jag tröttnar på dem eller deras passform försämras.

75 plagg låter väldigt lite m.t.p. att man har kläder för många olika användningsområden. Och att de tror alla plagg skulle hålla i 15 år är direkt skrattretande!
 
Jag har också provat både att köpa dyrare jeans och att köpa billigare och de går ju sönder lika snabbt även om de är dyra. Så klart har det blivit lite bättre efter pandemin eftersom jag delvis jobbar hemifrån och inte behöver ha dem på mig lika mycket (jobbar jag hemma sitter jag minst halva dagen i pyjamas på nederdelen i alla fall), men sönder går de inom ett år hur jag än gör. Då köper jag hellre billigare så att det blir lite slit- och släng än att lägga dyra pengar på ett par brallor som är sönder lika snabbt som de billiga. Gillar stretch och att ha styva byxor som är obekväma bara för att de kanske, kanske inte har lite längre livslängd tänker jag faktiskt inte göra.
 
Jag skulle behöva byta hela insidan av låret, hela vägen ner till knät för att få "friskt" tyg att fästa i. Och sedan göra det var 2e-5e månad ungefär. Det känns inte riktigt hållbart det heller.

Tvivlar starkt på att det skulle fungera för mig. Jag är otroligt känslig för sömmar och liknande så även om jag skulle lyckas laga dem genom att sätta på detta på hela insidan av låren så skulle jag mest troligt avsky känslan. Plus att det givetvis skulle se bra konstigt ut.
Ja men det är alltså det jag gjort :) så det var svaret på frågan. På insidan lår har jag lagt tyg på insidan av benet och sicksackat med maskin, små täta sicksack. Men det är inte problemet just nu, utan framsida lår som är för tunt tyg där jag kört sashiko. Sedan har de inte heller gått sönder efter 2-5 månader utan det tog ett par år från början.
 
Jag tycker inte att det låter mycket om man tänker på att det behövs olika "garderob" för olika användningsområden. Friluftskläderna är inte samma som jobbkläderna och stallkläder används inte någon annanstans. Sen finns det ju åtminstone i de flesta sammanhang någon form av förväntan om snyggare kläder ibland.

Dela upp detta på tre säsonger så blir det rätt många plagg. (3 par friluftsbyxor beroende på väder och temperatur, 4 par jobbyxor för att inte behöva tvätta halva maskiner när allt är smutsigt, två stalljackor för olika säsong, tre som jag inte har i stallet, en som jag bara har i skogen eftersom den blir för smutsig och luktar för mycket rök för att sitta i på bussen till jobbet, osv...)

Ska nog räkna på min minsta möjliga garderob faktiskt, jag är rätt säker på att det hamnar en bit över 74 plagg även om man stryker "nice to have" och har minimal redundans.

Mina kläder håller i regel många år, och en av anledningarna till det är att jag har tillräckligt många plagg för att kunna vädra, fläckhantera och cirkulera i användning utan att behöva slänga i tvätten direkt (eller köra halva maskiner).

Sen köper jag betydligt dyrare kläder från början än jag vet att många andra gör, det är något jag är glad över att kunna kosta på mig för jag hatar att behöva köpa nytt.
Min garderob är inte så uppdelad på långa vägar. Byxorna jag har nu har bara senaste året använts på kräftskiva, varit i stallet, handlat med dom, använts hemma både inne och ute hos hönsen.

Så för mig blir det först handla och träffa folk typ sedan blir det hemma, höns och stall innan tvättkorgen.
 
Jag landar på runt 90 plagg (ej inräknat underkläder, strumpor, vantar, mössor och andra accessoarer) bara för att kunna hålla funktion och rimlig skötsel av dem utan annat slöseri (som halvfulla maskiner tex) och för att kunna anpassa kläder för funktion och väder.

Då ingår ingen form av variation, utan exakt samma kläder på jobbet varje vecka, samma klänning på alla fester med den nivån av klädsel osv. Har inte heller räknat med någon aktiv träning som ju kräver tätare tvättar än vardagslivet.

Skulle jag dra ner till det antalet plagg skulle slitaget på vissa grejer bli mycket större (istället för att tex ha ett par rejälare regnbyxor i stallet och få de tunnare som jag cyklar i att hålla längre), så jag tror inte att den faktiska mängden inköpta kläder skulle bli mindre. Köper färre än 10 plagg om året, men det bygger ju på att jag har en bra basgarderob av grejer som håller länge.
 
Ja men det är alltså det jag gjort :) så det var svaret på frågan. På insidan lår har jag lagt tyg på insidan av benet och sicksackat med maskin, små täta sicksack. Men det är inte problemet just nu, utan framsida lår som är för tunt tyg där jag kört sashiko. Sedan har de inte heller gått sönder efter 2-5 månader utan det tog ett par år från början.
Jo, men för mig är det tyvärr inte en lösning.
 
Jag skulle inte klara det - jag byter löparskor ungefär en gång i kvartalet för jag sliter ut sulorna och så fort sulan ändras en smula känner jag av det i mina trasiga knän. Men skorna slängs inte: jag tar med dem till en organisation runt hörnet som ger kläder och mat till hemlösa/utsatta.

I övrigt skulle jag nog klara mig resten av livet med kläderna jag äger. Inte för att jag har köpt så förfärligt mycket men snarare för att kläder överlever länge i mitt hushåll. Man kan ju behålla saker längre än man tror. Imorse när jag gick med hunden hade jag på mig en fleeceväst som jag köpte 2008. Den är fortfarande snygg och hel så varför skulle jag byta ut den?

Jag tror det kan hjälpa köphysterin att dela garderoben efter årstid. Bort med allt som inte är i säsong. Då ser man vad man har OCH det blir kul när man med nya säsongen kan öppna lådan i källaren för att plocka fram ”nya” kläder.
 
Min garderob är inte så uppdelad på långa vägar. Byxorna jag har nu har bara senaste året använts på kräftskiva, varit i stallet, handlat med dom, använts hemma både inne och ute hos hönsen.

Så för mig blir det först handla och träffa folk typ sedan blir det hemma, höns och stall innan tvättkorgen.

Jag skulle aldrig använda kläder för jobb eller fest i skogen eller i stallet, då håller de ju för typ tre användningar istället för fem år. :idea:

Och kläder som är rejäla nog att släpa ris i skogen med är inte alls lämpliga att sitta i åtta timmar möte i. Eller träna i. Eller rida för den delen. Om jag skulle vilja ha dem bland folk skulle jag dessutom behöva tvätta dem mycket oftare än jag gör nu, istället för att låta skogs- och stallkläder vara skitiga på ett sätt man kan acceptera i ett stall men inte på kontoret.
 
Jag tror det kan hjälpa köphysterin att dela garderoben efter årstid. Bort med allt som inte är i säsong. Då ser man vad man har OCH det blir kul när man med nya säsongen kan öppna lådan i källaren för att plocka fram ”nya” kläder.
Det skulle inte funka förmig iallafall. Jag har samma kläder iprincip o avsett års tid osv så skulle nog behöva mera kläder isåfall motför annars.
 
Fast vart hittar man ens de kläderna som håller så länge numera? Jag vet liksom inte ens vart jag skulle börja leta?

Håller med. Har köpt både svindyra kläder och billiga kläder av flera olika märken och... ja dom håller ungefär lika kasst. Tvättar på låga grader, lappar och tar hand om mina kläder men finns inte en chans att dom håller i 15 år.

Det behöver nog inte vara så otroligt exceptionellt. Att det inte går att hitta plagg som håller för 270 användningar idag har jag svårt att tro. Jag har flera som nog absolut har gjort det.

Sen som jag skrev, att plaggen är dyra står ju verkligen inte i direkt korrelation till att kvalitén är bra. Om alla plagg skulle tillverkas för att hålla i 15 år skulle de göra det på ett helt annat sätt. Idag tillverkas mycket för att hålla de där 30 användningarna för en genomsnittst-shirt. Som så många andra produkter i vårt samhälle.

Sen också, om ett plagg ska klara 270 användningar på 15 år så innebär det att man använder det 1,5 gång per månad. Min upplevelse är att plagg man tycker "slits fort" används betydligt oftare än så. Något du använder dagligen är ju mindre än ett år då.

Sen tror jag att 74 plagg totalt är för lite. Framför allt med tanke på årstidsväxlingar. Kanske om man räknar antalet plagg i sin "aktiva" garderob. Alltså att tex vinterjackan inte räknas på sommaren.
 
Jag håller med om dilemmat med tvätten. Jag lever ensam och för att få en full maskin tvättar jag en gång i månaden. Kontorsjobb så jag blir inte svettig eller smutsig på jobbet. Är man en stor familj med småbarn är det klart att det inte spelar så stor roll för maskinen går ändå hela tiden, men för mig måste det finnas lite att välja på. Det är mest strumpor, trosor och tröjor som jag haft i stallet som hamnar i tvätten, jag slänger inte en tröja jag haft en dag på jobbet i tvätten om den inte är fläckig, liksom. Svettas nog också överlag ganska lite.
Jag kör samma, även jag har kontorsjobb. Jag kan använda en tröja 2-10 dagar innan tvätt. Duschar varannan dag och byter då tröja så får den gamla gå ut på vädring, sedan hänger den på herrbetjänten medan den är "under användning" så att säga, roterar 2-4 tröjor samtidigt. Dels för att jag variera men också för att jag inte vill att mina kollegor ska tro att jag är en äcklig slusk som aldrig tvättar mina kläder. Det ses ju tyvärr ofta som smutsigt att återanvända kläder, inte duscha dagligen osv.

Byxor (jobb/ute-byxor) går i tvätten efter en vecka, tröjor om de fått nån fläck, börjar bli för mjuka eller om jag svettats i dem. Helt behovsstyrt alltså och inte på nåt schema.
 
Jag köper verkligen inte mycket kläder. Och jag försöker köpa av så god kvalitet som möjligt. Jag skulle verkligen vilja veta var jag köper t ex friluftsbyxor som håller för daglig användning i 15 år. De jag köper och använder dagligdags är inte i närheten av det.
Arbetskläder håller bättre.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ren häst innan klippning - hur gör ni?
  • Välja hingst
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp