5 nya plagg om året

Det och barnkläder kan jag förstå att second hand är positivt! Men om jag köper ett par nya byxor och använder till de ramlar sönder, ger ju totalt lika stor miljöpåverkan som om jag köper ett par begagnade
Absolut. Men många kläder vill jag inte använda hela livslängden.

Typ gravidkläder, amnningskläder, och mest troligt klammer jag inte se ut på samma sätt i kroppen efter det här så 75%av basgarderoben kommer jag nog behöva byta ut pga ändrad kroppsform.
 
Jag tror att det krävs egen tvättmaskin för det.
Det blir ju inte mer tvätt totalt utan bara tomt i garderoben.

Men det kan ju inte gå åt mera kläder sedan när garderoben är fullständig.
Eller?
Nejdå. Det har inget med det att göra. Min sambo bokar tvättstuga en gång varannan vecka och då kör hen allt som ligger i smutstvätten. Jag behöver alltså äga tillräckligt många plagg för att oavsett årstid klara två veckor.

Men när man väl har den uppsättning man behöver, borde man inte behöva köpa så mycket. Förutsatt att man sliter ut sina kläder, inte bara tröttnar på dem.

Jag sliter ut mina kläder. Så klarar jag mig inte i två veckor, betyder det att något är utslitet och behöver förnyas.

Men jag har ingen koll på om jag köper fem plagg per år eller mer eller mindre. Strumpor sliter jag tyvärr i rasande fart.
 
Alla som skriver om låg kvalitet på byxor, tröjor osv. Det är ju också en del av slit- och slängsamhället!

Det existerar ju t-shirts som håller i 15 år. Men det existerar betydligt fler som kostar 99:- inköp och håller därefter. Och så existerar de som är betydligt dyrare än så men ändå håller lika dåligt som de för 99:-

Om alla på riktigt köpte 5 plagg om året med intentionen att använda dem i 15 år. Då skulle det finnas en enorm marknad för att också tillverka och sälja sådana kläder. Dyrare per plagg absolut, dyrare i total klädkonsumtion, kanske inte.

Sen menar jag inte att detta enbart är konsumenternas ansvar att fixa. Men definitivt bra att debatten om vad som är en rimlig klädkonsumtion lyfts! Det går att fundera på vad man kan bidra i på det stora hela utan att enbart slå ifrån sig om att "kläderna" minsann inte håller.
 
Jag köper verkligen inte mycket kläder. Och jag försöker köpa av så god kvalitet som möjligt. Jag skulle verkligen vilja veta var jag köper t ex friluftsbyxor som håller för daglig användning i 15 år. De jag köper och använder dagligdags är inte i närheten av det.
 
Alla som skriver om låg kvalitet på byxor, tröjor osv. Det är ju också en del av slit- och slängsamhället!

Det existerar ju t-shirts som håller i 15 år. Men det existerar betydligt fler som kostar 99:- inköp och håller därefter. Och så existerar de som är betydligt dyrare än så men ändå håller lika dåligt som de för 99:-

Om alla på riktigt köpte 5 plagg om året med intentionen att använda dem i 15 år. Då skulle det finnas en enorm marknad för att också tillverka och sälja sådana kläder. Dyrare per plagg absolut, dyrare i total klädkonsumtion, kanske inte.

Sen menar jag inte att detta enbart är konsumenternas ansvar att fixa. Men definitivt bra att debatten om vad som är en rimlig klädkonsumtion lyfts! Det går att fundera på vad man kan bidra i på det stora hela utan att enbart slå ifrån sig om att "kläderna" minsann inte håller.
Fast vart hittar man ens de kläderna som håller så länge numera? Jag vet liksom inte ens vart jag skulle börja leta?
 
Fast vart hittar man ens de kläderna som håller så länge numera? Jag vet liksom inte ens vart jag skulle börja leta?
Håller med. Har köpt både svindyra kläder och billiga kläder av flera olika märken och... ja dom håller ungefär lika kasst. Tvättar på låga grader, lappar och tar hand om mina kläder men finns inte en chans att dom håller i 15 år.
 
Men om du köper begagnade slipper du köpa ett par nya = ett par mindre som behöver tillverkas (i teorin).
---

Jag upplever tyvärr att det är kvaliteten på kläderna som gör att det krävs nyinköp. Här används allt tills det är så trasigt att det inte längre fyller sin funktion, men även när jag köper kängor för ett par tusen så är det sömmar som spricker inom ett år. Orimligt.
De kan laga ganska bra ändå. Lämnade in sprickor längs med sulan, i lädret inte söm, och de lagade.
 
Nog för att jag inte handlar särskilt mycket kläder men jag sliter ut ett par jeans på 1 år. Hur får man dem att hålla i 15?
Jag lagar mina. Har ett par som är hm 19 år gamla nu. Men det är ju iofs lite av ett undantag och väldigt älskade. De har många lagningar men det är inte helt knas i modet nu. Men nej det är inte lätt att få jeans att hålla i 10+ år.
 
Håller med. Har köpt både svindyra kläder och billiga kläder av flera olika märken och... ja dom håller ungefär lika kasst.
Ja... Hur dyrt ska det behöva bli egentligen innan kvalitén höjs?
Men om du köper begagnade slipper du köpa ett par nya = ett par mindre som behöver tillverkas (i teorin).
---

Jag upplever tyvärr att det är kvaliteten på kläderna som gör att det krävs nyinköp. Här används allt tills det är så trasigt att det inte längre fyller sin funktion, men även när jag köper kängor för ett par tusen så är det sömmar som spricker inom ett år. Orimligt.
Upplever samma. Sedan köpte jag mina meindl för 4000+ kr och de har faktiskt hållt i flera år. Men 15? Det tror jag inte... Och dessutom är ju prislappen så man baxnar.
 
Jag lagar mina. Har ett par som är hm 19 år gamla nu. Men det är ju iofs lite av ett undantag och väldigt älskade. De har många lagningar men det är inte helt knas i modet nu. Men nej det är inte lätt att få jeans att hålla i 10+ år.
Hur lagar man byxor som går sönder för att tyget helt enkelt är så slitet att det inte räknas som tyg längre?
 
Jag köper verkligen inte mycket kläder. Och jag försöker köpa av så god kvalitet som möjligt. Jag skulle verkligen vilja veta var jag köper t ex friluftsbyxor som håller för daglig användning i 15 år. De jag köper och använder dagligdags är inte i närheten av det.
Står inget om daglig användning. Med 74 plagg blir det i genomsnitt att varje plag används ca 1,5 gånger i månaden i snitt. Räknar högt att det behövs 4palag samtidigt på sig i snitt över året.
 
Hur lagar man byxor som går sönder för att tyget helt enkelt är så slitet att det inte räknas som tyg längre?
Jag lagade ett par fodrade regn-ridbyxor in absurdum. På slutet satte sömmerskan in en kil med nytt tyg. De höll inte i femton år dock (men kanske fem?). Funkade eftersom det var stallkläder..
 
Jag behöver så mycket kläder att jag klarar mig både privat och i jobbet i minst 2 veckor (helst med marginal!) året runt för det är så ofta vi tvättar. Då tvättar vi allt som ligger i tvättkorgarna. Utöver det är det plagg som är för sällananvändning som t.ex. finkläder.

Jag tycker att såna här råd är att lägga över ansvaret på konsumenterna när det är producenterna man borde vara på m.t.p. hur klädindustrin ser ut...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 733
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp