5 nya plagg om året

Nackdelen med att ha få klädesplagg är att man istället behöver tvätta ofta.

Jag skulle aldrig klara att bara köpa fem plagg. Behöver kontorskläder, kläder när jag går ut på krogen etc (vilket är minst en gång i veckan), stallkläder, träningskläder med mera.
Jag tror att det krävs egen tvättmaskin för det.
Det blir ju inte mer tvätt totalt utan bara tomt i garderoben.

Men det kan ju inte gå åt mera kläder sedan när garderoben är fullständig.
Eller?
 
Jag har hittills i år köpt två T-shirts och en tröja, så jag kan inte säga att jag shoppar några kopiösa mänger med kläder. Tröjor som blivit slitna eller har en taskig lukt så jag inte vill ha dem på mig bland folk hamnar i stallgarderoben, så de enda kläder jag handlar till mitt fritidsintresse är ridbyxor.

Jeans är däremot mitt stora problem. Jag tycker de har en förmåga att gå sönder alla på en gång, så att man behöver köpa på sig flera. Och ja, jag vill ha flera att välja på så att man inte är helt desperat på att tvätta det enda par man har. Räcker ju att få en rejäl kaffefläck på dem, för att inte tala om mensveckan som är en fullständigt katastrof. Mina jeans skulle aldrig hålla i 15 år, knappt ett år om jag använder dem flitigt, även om jag har samma storlek som för 15 år sen. Tröjor har jag däremot flera som åtminstone är minst 10 år. Har en collegetröja i stallet som jag ärvt av min moster, hon hade den på 80-talet...
 
Jag håller på att gå ner i vikt och vill inte köpa en massa nya kläder som snart ändå inte passar. Så jag har köpt lätt begagnat eller nytt(alltså från privatpersoner som köpt fel/inte använt )på Sellphy. Det mesta ser nästan oanvänt ut.
Känns bättre för miljön och blir ju trevligare för plånboken med.
Men vissa saker har jag behövt köpa nytt IOM att jag inte hittat beg. Så ev är jag över gränsen precis.
 
Jag skulle nog kunna säga att jag håller mig till 5 plagg per år i snitt, på ett ungefär. Att de skulle hålla i upp till 15 år är nog det jag känner är mer svåruppnått. Då måste man verkligen ha pengar att köpa kvalitet, eller så skulle jag behöva köpa väldigt många mer kläder för att ha större rotation på vad jag har och därmed minska slitaget. Använder kläder tills de är trasiga, många t-shirts och liknande används som sovkläder när de är för slitna eller används som slit och släng i skogen typ.
 
Nog för att jag inte handlar särskilt mycket kläder men jag sliter ut ett par jeans på 1 år. Hur får man dem att hålla i 15?
Samma här! Eller, jag har inte kroppsform nog att hitta ett par riktiga jeans som passar, men förr kunde jag ju ha stretch-"jeans" i kanske i alla fall 3-4 år, nu håller de inte ens ett år innan de går sönder mellan låren.... Försöker laga, men tyget är så tunt att tyget inte håller ändå.
 
Nog för att jag inte handlar särskilt mycket kläder men jag sliter ut ett par jeans på 1 år. Hur får man dem att hålla i 15?
Är det 100% denim? Helt i denim kanske håller bättre (men det är lite stelare :D ). Jag upplever att stretchjeans inte håller särskilt länge.
 
Nog för att jag inte handlar särskilt mycket kläder men jag sliter ut ett par jeans på 1 år. Hur får man dem att hålla i 15?
Mitt "kortrekord" är 2 månader. Alternerade mellan 3 olika par, alla var trasiga efter 2 månader. Förstår inte alls hur man skulle få byxor att hålla. Som längst håller de ett år tycker jag. Och då går jag ofta i typ cargo liknande byxor. Men det hjälper inte.
 
Jag sitter här i ett par billiga jeggings jag köpte för 18 år sedan.
De håller på att så smått ge upp i grenen, och det är de enda byxorna jag har, alltså behöver jag snart köpa nytt.
För min del alltså inga problem att följa råden får min del :p
 
Hos mig är det mer fläckar (som inte går bort) som är en stor anledning till utsortering av kläder :down:
Har få grejer som hållit i femton år men använder det mesta länge.
 
Är det 100% denim? Helt i denim kanske håller bättre (men det är lite stelare :D ). Jag upplever att stretchjeans inte håller särskilt länge.

Spelar ingen kvitt. Dock håller de sämre ju mer stretch (mini-rekordet är ett par som höll i typ 7 månader). Rent denim håller lite längre men inte mer än typ 1,5 år.
 
Jag har några långärmade tröjor som jag haft i över 10 år, de är fortfarande bra. Problemet är ju att kläder var mer hållbara förr, även "förr" för inte alltför länge sedan. Det är många andra tröjor som kommit och gått efter dessa för det finns helt enkelt inte samma kvalitet att köpa längre.

Underkläder ska vi inte ens tala om, nu tror jag att jag hittat ett bra märke på trosor men jag har haft sådana som på riktigt börjat gå sönder i sömmarna efter två tvättar..

Det är ju det andra. Jag följer alltid tvättråd och hänger allt, tumlar aldrig. Det innebär att alla "kläder" (och BHar) går i 30 grader. Underkläder uppdelat på 40 eller 60 beroende på vad det är. Bara handdukar och lakan går i 95, även där är för övrigt skillnad. Jag har ärvda frottehanddukar från mina föräldrar som är finare och håller bättre är (dyra!) nya, och de är nog minst 30 år gamla nu.

Jag köper nog mer än 5 plagg om året, men aldrig mer än jag behöver och jag försöker att verkligen spara på allt så länge det går.
 
Jag har några långärmade tröjor som jag haft i över 10 år, de är fortfarande bra. Problemet är ju att kläder var mer hållbara förr, även "förr" för inte alltför länge sedan. Det är många andra tröjor som kommit och gått efter dessa för det finns helt enkelt inte samma kvalitet att köpa längre.
Verkligen. Även ett "dyrt" plagg idag är ju inte samma sak som den hållbarhet som förr kom av en i grunden robustare materialkvalitet.
 
Jag har tjocka lår och trivs bäst i mjuka byxor, så efter 2-4 år så är det hål på insidan av låren där de skaver mot varandra. De jag går långpromenader i håller kortast tid. Skulle säkert hålla bättre med andra material, men då sitter de inte lika bra på mig. Övriga kläder skulle nog funka att de håller i alla fall 10 år, har många gamla tröjor t ex. Men som någon skrev, det förutsätter ju också att man behåller sin kroppsform.
Underkläder (dit jag även räknar underställ) ej inräknat.

Just nu försöker jag ändå sedan en tid tillbaka bara köpa nytt när något slits ut eller är så urtvättat att det är fult.
 
Jag ligger nog ungefär runt 5 plagg per år om man slår ut det över tid. Vissa år blir det lite mer, andra ingenting alls. Klarar inte av second hand tyvärr så det är nyköpt hela alltet.

Jag gissar att rekommendationen om 5 plagg per år utgår ifrån att där redan finns en basgarderob och att de 5 plaggen är utbyten, snarare än tillägg. Frågan blir då vad man räknar som en basgarderob och hur stor/liten den bör vara? Det blir ju givetvis individuellt utifrån livsstil men det hade varit intressant med en rekommendation kring tvättvanor i förhållande till inköp. Är det bättre att ha en mindre garderob (färre inköp) och tvätta oftare (och ev med halvfulla maskiner) eller bör man bygga ut sin basgarderob (fler inköp initialt) såpass att man kan tvätta oftare (och med fulla maskiner)?
 
Jag ligger nog ungefär runt 5 plagg per år om man slår ut det över tid. Vissa år blir det lite mer, andra ingenting alls. Klarar inte av second hand tyvärr så det är nyköpt hela alltet.

Jag gissar att rekommendationen om 5 plagg per år utgår ifrån att där redan finns en basgarderob och att de 5 plaggen är utbyten, snarare än tillägg. Frågan blir då vad man räknar som en basgarderob och hur stor/liten den bör vara? Det blir ju givetvis individuellt utifrån livsstil men det hade varit intressant med en rekommendation kring tvättvanor i förhållande till inköp. Är det bättre att ha en mindre garderob (färre inköp) och tvätta oftare (och ev med halvfulla maskiner) eller bör man bygga ut sin basgarderob (fler inköp initialt) såpass att man kan tvätta oftare (och med fulla maskiner)?
Finns något stycke om 74 plagg totalt. Tycket det låter mycket.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 758
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 733
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp