5 nya plagg om året

Fortfarande fascinerad över att efter tio sidor är det bara jag som måste slänga kläder pga fläckar :o

De senaste 2 plaggen jag gjort mig av med under sommaren är tyvärr på grund av fläckar :( Är det enfärgade plagg har jag ibland kunnat färga dem med bra resultat, men annars är det ju inte så mycket att göra tyvärr om fläcken inte går att få bort.

Så hos mig skulle jag också säga att fläckar som inte går bort är en hyfsat vanlig anledning till att behöva göra mig av med kläder. Men då håller mina kläder rätt länge generellt, om de gick sönder inom ett par månader så tror jag inte att jag skulle hinna få fläckproblemet i samma utsträckning.
 
Jag tänker inte ta av sparpengar för att köpa byxor. Det handlar inte om ursäkter. Det är så livet ser ut just nu. Jag har inte fått pengar sedan april liksom.

Livet är förhoppningsvis långt och blir bättre så att du också kommer att kunna ha 15 år med 5 inköp om året i framtiden. Jag uppfattar det mer som att vi diskuterar principen om hur man tar hand om sina kläder, som du inte tror på om du inte får se vetenskaplig forskning om det, snarare än att du här och nu måste gå och köpa kläder.
 
Fast det är ju fortfarande skitfånigt att någon höjer på ögonbrynen om man kommer med samma tröja? Jag använder mina tills de behöver tvättas - sedan kan de förstås bytas på grund av väder och temp och liknande.
På jobbet har vi frivillig uniform, oftast använder jag omärkta svarta T-shirts och det är ingen som har någon aning om det är samma tröja från igår eller inte. :D
Ja det är det väl, men vad menar du att jag ska göra? Uppfostra mina kollegor? Byta arbetsplats för att folk verkar bry sig, vilket verkar jobbigare än att byta kläder speciellt som det inte gör mig någonting att göra det. Eller enklast, helt enkelt inte säga att det var så på forum utan skriva att självklart finns ingen på någon arbetsplats som någonsin skulle notera vad man har på sig oavsett vad man har på sig. Jag slår faktiskt vad om att alla har någon slags gräns vid vilken de faktiskt noterar vad någon har på sig, och att den gränsen säkert är fånig för någon annan.
 
Gäller det bara trender håller jag med! Jag har dock inte tillräcklig koll på trender för att märka om något är utdaterat, är ett plagg välsittande och i gott skick gillar jag det oavsett om det råkar vara inne just nu eller inte. Däremot tror jag inte att de halvbilliga träningstightsen och ridbyxorna jag köpte som student kommer utveckla bättre fickor och mer högkvalitativt stretchmaterial om jag bara väntar tillräckligt länge. :D

Lärdomen av detta är väl att man så långt som möjligt ska undvika att köpa halvdåliga kläder bara för att de är billiga. Det är mer värt att ha färre men riktigt bra plagg man verkligen gillar, och inte känner något behov av att uppgradera.
Onekligen :) dock har jag backat tillbaka till gamla ridbyxor ur garderoben själv. Insåg att jag gillade materialet och struntade i om de var ute (för uhm 15 år sedan och har varit ute sedan dess). De var dock iofs riktigt bra kvalitet, eftersom det typ var så då att "alla" hade ett enda par och det var den typen. (de är 30 år gamla herreminje, men vilade som sagt 10 eller så. Dock såg jag på landet gammelmosters gamla spetsbyxor, de måste varit ännu bättre, inte en skråma och från gud vet när). De har värdelösa fickor, men det finns Flipbelts.
 
Fast vad är det för fläckar som inte går bort? :)
Jag brukar råka ut för målarfärg eller klorin/blekmedel ibland men det är typ det enda som inte gått att fixa känner jag.
Ja det varierar och ofta vet jag nog inte heller. Tror att shortsen har typ "asfaltsprickar", de är svarta små och kom efter att jag haft dem en dag i stan med oväntat regn.
Ofta är det mörka fläckar av olika slag (jag gillar ljusa färgglada kläder). Hos mannen är det missfärgningar av krage och armhålor på skjortorna. Jag försöker med alla husmorsknep som jag hittat men inget brukar lösa det.
Det beror på vad man skall göra och temperaturen ute.
Och kanske vilken klänningen.
Haha ja :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Livet är förhoppningsvis långt och blir bättre så att du också kommer att kunna ha 15 år med 5 inköp om året i framtiden. Jag uppfattar det mer som att vi diskuterar principen om hur man tar hand om sina kläder, som du inte tror på om du inte får se vetenskaplig forskning om det, snarare än att du här och nu måste gå och köpa kläder.
Då uppfattar du fel. Jag kanske provar när möjligheten finns, som jag skrev tidigare. Idag finns inte den möjligheten. Jag har varken platsen eller kläderna för det. Skulle jag börja hänga kläder på stolarna i köket så skulle både jag och sambon vantrivas rätt ordentligt hemma.
 
Ja det är det väl, men vad menar du att jag ska göra? Uppfostra mina kollegor? Byta arbetsplats för att folk verkar bry sig, vilket verkar jobbigare än att byta kläder speciellt som det inte gör mig någonting att göra det. Eller enklast, helt enkelt inte säga att det var så på forum utan skriva att självklart finns ingen på någon arbetsplats som någonsin skulle notera vad man har på sig oavsett vad man har på sig. Jag slår faktiskt vad om att alla har någon slags gräns vid vilken de faktiskt noterar vad någon har på sig, och att den gränsen säkert är fånig för någon annan.

Man får väl göra sig en en anhängare av Matilda Kahl koncept. Hon gjorde en grej av att alltid ha på sig samma "uniform" på jobbet varje dag, så ingen förväntar sig något annat. (Dvs exakt samma som alla kostymprydda män gör, men med en kvinna blir det världsnyhet :grin: )
 
Man får väl göra sig en en anhängare av Matilda Kahl koncept. Hon gjorde en grej av att alltid ha på sig samma "uniform" på jobbet varje dag, så ingen förväntar sig något annat. (Dvs exakt samma som alla kostymprydda män gör, men med en kvinna blir det världsnyhet :grin: :)
Kul idé men jag är mer otålig i mitt klädval än så. Och det är nog bra om det är typ kostymliknande?

Och, ah, hon använder fler kläder än jag gör för det också ;)

All she needed to get started, was 15 silk white shirts, a few different pairs of black trousers and a black leather rosette around her neck.

Jag har inte 15 toppar att använda för jobbet och "a few" black trousers.

15, varför skulle hon behöva 15? Det betyder antagligen att hon använder dem en gång (figures -de är nog inte vita länge) och lämnar dem till kemtvätten varannan vecka och får tillbaka dem strukna och paketerade i plast.

Jag har uhm typ, hm 5-7 toppar som faktiskt är fina och ett par till som går mycket bra under en tröja :)
 
Senast ändrad:
Man får väl göra sig en en anhängare av Matilda Kahl koncept. Hon gjorde en grej av att alltid ha på sig samma "uniform" på jobbet varje dag, så ingen förväntar sig något annat. (Dvs exakt samma som alla kostymprydda män gör, men med en kvinna blir det världsnyhet :grin: )
När jag jobbade som ingenjör så hade jag alltid jeans, gympadojjor, t-shirt och flanellskjorta.

Det provocerande många kvinnor.
Men bara just kvinnor.
 
Ja det är det väl, men vad menar du att jag ska göra? Uppfostra mina kollegor? Byta arbetsplats för att folk verkar bry sig, vilket verkar jobbigare än att byta kläder speciellt som det inte gör mig någonting att göra det. Eller enklast, helt enkelt inte säga att det var så på forum utan skriva att självklart finns ingen på någon arbetsplats som någonsin skulle notera vad man har på sig oavsett vad man har på sig. Jag slår faktiskt vad om att alla har någon slags gräns vid vilken de faktiskt noterar vad någon har på sig, och att den gränsen säkert är fånig för någon annan.
Du behöver givetvis inte göra någonting, jag blir bara lite häpen över att vuxna människor reagerar på att någon har samma tröja på sig två dagar i rad.
 
Jag har inte 15 toppar att använda för jobbet och "a few" black trousers.

Jag har uhm typ, hm 5-7 toppar som faktiskt är fina och ett par till som går mycket bra under en tröja :)

Fast jag har nog svårt att fatta varför man skulle behöva 15 toppar "to get started"... Men ett par så att man hinner tvätta är ju rimligt. Men det är ju samma oavsett om de ser likadana ut eller inte.
 
Du behöver givetvis inte göra någonting, jag blir bara lite häpen över att vuxna människor reagerar på att någon har samma tröja på sig två dagar i rad.
Men du har väl stött på folk som inte vill ha samma klänning två fester i rad? och dyl?
 
Fast jag har nog svårt att fatta varför man skulle behöva 15 toppar "to get started"... Men ett par så att man hinner tvätta är ju rimligt. Men det är ju samma oavsett om de ser likadana ut eller inte.
Ja jag spekulerade lite i det sedan och kom på varför. Men tycker alltid att modetidningarna är helt galna. Här är en kapsylgarderob, du startar med 10 sådana och 15 sådana och 20 sådana, och så slänger du alla dina kläder först och när vi bytt mode så måste du såklart slänga igen. Kapsyyyl.

Hon lämnar till tvätt såklart och får tillbaka dem strukna i plast varannnan vecka.

Vilket är superrationellt och praktiskt, men inte så miljövänligt gissar jag spontant (men vet inte).
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 760
Senast: Badger
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
32 747
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 038
Senast: Aliche
·
Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
16 402
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp