Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Fy så trist, och på en så ung häst, om det är senan alltså.

KL
På söndag ska, om allt går som planerat, jag och Spöket åka till en av de riktigt stora inom islandsvärlden och så ska hen göra en första utvärdering om hon är värd att skicka på visningsträning. Jag är nervöööös. Stört eg. jag kan ju inte göra någt åt hur hon ser ut eller rör sig liskom :p

Gud så kul!
Är antagligen borta på söndag annars hade jag nog kommit och sagt hej :)

Synd! Hade en liten förhoppning om att hinna säga hej :) Liksom skoj att se dem man "umgås" med :D

Håller helt med!
Får se hur det ser ut på söndag, I will let you know :)
Skulle vara härligt att få ett ansikte på dig och jag är ju såååå sugen på att se din häst!

Hoho, hon kanske är skitful fast jag inte fattar :O Ska försöka komma ihåg att PM:a dig imorgon om mer exakt tid, om du nu skulle ha tid :) Jag och hen skulle ses efter hen var klar med sin ridning för dagen så vi ska höras imorgon em.

Wohoo :D
Du kan ju PM:a ditt nummer också, så kan jag höra av mig när jag vet hur det ser ut på söndag.
Om inte annat är du tvungen att komma och rida lektion för mig ;)

Det vore riktigt kul att rida lektion för dig nån gång. Det måste vi styra upp :)

KL
402936_10151218181399612_1975933054_n.jpg

Klippt för första gången, vill ju inte att hon segar ihop fullständigt av värmeslag på söndag. Lite randigt, lite ojämnt men ville få det snabbt gjort. Hon var superduktig men spänd därav "slarvet". (Lite proteintunn, tyvärr, har växt som 17 på slutet.)

Jag har lyckats att ramla av en andra gång och denna gång snubblade han i ett dike och gick ned på knä och jag for över halsen. Det gick bra men lite stel var man ju efter. Är ju inte femton lägre heller=)
På söndag åker en av fyra hästar på träning och den tredje åker i slutet av sep. Här är dom alla.=) och en bonusbild på min fiina kille=)

hästarna-på-lundbacken.png

figge-på-lundbacken.png

Var nöjd över den avtrillningen. Jag tappade minnet och slog sönder en tand i vintras. Tuggande på den sidan är fortfarande aningens mondre skönt :p

Vi har två fina ungisar födda 2008 på gården.. Ännu ej mer än lite lätt tränade från marken i ridbanan.

Vaengskjoni från Sjöberga:
2011_05_vaengis1.jpg

Namnet betyder "den bevingade skäcken"..

och så vår vackra konstantskimmel Tata från Sjöberga (på bilden ganska betestjock...):
2012_05_tata1.jpg

Nu har jag bytt sadel och det känns mycket ovant då den skiljer sig en del mot min tidigare dressyrsadel. Imorgon är det först passet för instruktör efter sommarvilan. Ska bli kul att komma igång igen.

Hur ofta rider ni för en tränare?

Vilken fin typ Vaengskjoni ser ut att vara. Gillar resningen och den 4kantiga kroppen, av vad man ser på bilden. Ser ut att vara en rejäl herre med rejäla ben :)

Gimlan: Lycka till imorgon. Du uppdaterar oss väl hur det går sen?

Idag åkte Líf på 1 månads träning. Vi ska utomlands nu en vecka och mitt andra sto fick följa med och gå och lata sig på bete där under tiden jag är borta.

223850_10151213219914048_1683496702_n.jpg

Líf till vänster och Hilda 10 år till höger.

Jag rider varanna vecka just nu. I våras varje, men tycker det kan bli lite snoigt.

Nä va hemskt=( Ja det kan jag tänka mig att det var lite knivit att tugga på ett tag! Vad man får vara med om när man har häst egentligen haha men ändå fortsätter man.=) Känner fortfarande av min handled ibland och i sidan vid höften.

kl
Igår var vi på en tur igen med sällskap och han ville inte gå. Han ville bara vända och jag funderade på vad det var. Vi red på och den andra hästen fick gå före och agera draghjälp. hm.. kollade hovar och sadelläget remmar och träns inget fel.. Vi gick en lång stund med stopp lite då och då . Drev och drev hela tiden och var helt slut. Travade och kände inget som skulle vara tecken på att han var halt eller hade ont. När vi kom in i skogen och sen ut på vägen hem då blev det fart minsann haha Hela vägen hem var det full fart och han gick jättefint och jobbade på jättefint. Knasig häst. =) Han var bara hemmakär!:rofl:

Jag har ridit några gånger bara än så länge men ska förska att rida varannan vecka ungefär. Har en tjej som bor granne så det är lätt att få till en tid.

Fina hästar ni har tjejer=) Uppdatera gärna ofta. Kul att se hur det går för er alla!

kl
Ska ni sko era hästar nu till vintern? Min har nött ner sina hovar mkt så jag har bestämt att han får bli stor och få sko nästa verkning. Känner att han kan vara lite avvaktande nu när man rider och inte vill gå fram riktigt på grusvägar. Lika nu när han ska börja tölta så kan det vara bra. Hur tänker ni?

Min har varit skodd sen april då hon var så ömfotad utan. I vinter tror jag hon får fortsätta vara skodd, men jag velar. Beror lite på när hon ska få långvila. Hade tänkt låta henne vila 2 mån. Om det blir mycket snö får hon nog gå batfota.

Min är skodd sen några månader, hon slet så mycket fötter, men öm var hon aldrig :)

Gimlan: Lycka till imorgon. Du uppdaterar oss väl hur det går sen?

Det gick SÅ bra på alla plan. Bättre än jag kunnat tänka mig. Spökis stod så lugnt i transporten (20 mil) att jag var tvungen att titta in efter ca 15 för att se om dött därinne. Det hade hon inte, hon såg glad ut och ville ha en minimorot. Det fick hon trots att hon aldrig får godis och spec inte hur händerna.
Väl på plats var hon urcool. Tränaren, vars namn jag ännu inte törs nämna, sa direkt att det var en snygg häst med bra proportioner. Red henne ca två min i hens sadel eftersom tanken var att hen skulle känna på henne. Men hen sa direkt att det inte behövdes för Spökis var helt klart ett bra material som me stor sannolikhet skulle göra sig på en visning :love:

Om alt går som det ska åker hon i jan-feb och tränas för visningen på Wången :) Sen kan det ju gå knas eller att jag inte tycker att de förväntade resultaten är bra nog :) Men just nu är det sockerdricka i hela kroppen :love:

*KL*

Mitt nästa "hästprojekt" efter ett par års dressyrridning och uppehåll från Islandshlästarna blir att rida in Kormákur, en fyraårig valack efter Kormákur frá Flugumyri som jag skrivit om tidigare i tråden när han var yngre.
Nästa vecka flyttar vi honom till stallet där jag hade Snudda (som ligger lite närmare Arvika där jag bor) och då börjar arbetet "på riktigt", men jag har varit hos Ulla (ägaren) och bekantat mig lite med honom :)
Igår arbetade jag lite med honom i paddocken; löslongering, longering i lina och lite ledarskapsövningar. Han är rolig att arbeta med och lär sig fort! Jag får försöka ta lite bilder på honom imorgon när jag åker igen.

Jag är både förväntansfull och lite nervös inför det här med att rida in honom. Ni som rider in eller har ridit in era hästar, hur upplever/upplevde ni att det är/var? Är det något särskilt ni har lärt er som ni vill dela med er av? :)

/Anna

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25