Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Kul! Min travar bara istället haha Hoppas det löser sig! Ja det är alltid nyttigt att veta vilka man inte ska använda sig av till sina hästar. Sånt är jätteviktigt. Synd bara att man kan få reda på det när man väl är där. Det är som ett lotteri.Men i regel är väl dom flesta bra eller? Har aldrig lämnat bort någon till någon. Jag är lite kinkig och skulle kolla noga!

Vad kul att det gick bra att rida ut. Jag rider i princip alltid själv på gott och ont. Igår skrittade vi en tur på stubben i skymningen och hästen min tyckte att det var ett konstigt underlag. Det är nog dags att stoppa in honom i transporten och komma ut och se lite annat än vår vanliga ridväg.

+ Gimlan

Vilan har verklign gjort honom mycket gott! Han känns mycket mer mogen, men jag väntar lite med att rida ut själv, iaf ett tag till. Gillar tanken att rida ut själv och låta honom hitta sin egna framåtbjudning m.m. - men den vet jag ju redan att han har. Vi behöver öva på lydigheten.

Kl
Idag red jag ut igen och han tog ytterligare ett jättekliv framåt. Denna gång mkt mer på alerten och känslig för vikten, förra gången (om än duktig) var han lite avvaktande. Idag gjorde vi bl.a. skänkelvikningar fram och tillbaka över vägen och kunde rida sist som så väl först och försvinna ifrån gruppen utan minsta tvivel. Avslutade med en fin nedtagning till skritt och sen till halt. Klappa och hoppa av. Kan inte bli bättre.

Kul att det funkar för er=) Visst är det roligt när det bara faller på plats lixom.

kl
Igår när jag och en vän var ute på en tur så sa hon helt plötsligt att han såg ojämn ut i traven. Hm.. Tänkte jag vad har hänt nu då!=( Travade en bit till och hon sa samma sak! Skrittade lite och hon såg inget. Travade igen och då på en åker och hon sa plötsligt! Bättre! Men vet du vad det är? nää sa jag. Det är ju båda fram! va? ja det måste ju vara att han lyfter mer och använder rumpan och bakbenen bättre! haha Det var mkt bättre fel än en halt häst! =) Kul det är med unghästar allt! Min lilla köttbulle har fått lite swung!:banana::love:

+ Gimlan

Vilan har verklign gjort honom mycket gott! Han känns mycket mer mogen, men jag väntar lite med att rida ut själv, iaf ett tag till. Gillar tanken att rida ut själv och låta honom hitta sin egna framåtbjudning m.m. - men den vet jag ju redan att han har. Vi behöver öva på lydigheten.

Jag red ut på min tredje gången jag satt på henne :angel: Det gick fint. Allvarligt så ska man såklart gå på magkänslan.

KL

264857_10150999000829639_416990334_n.jpg

Min Spöket (Embla fr. Åsberg 08), vill bara visa bild :) (Lite osäker på om bilden funkar dock ;) )

Min drömfärg. Åååh vad jag vill ha en gul med blåa ögonen. Alternativt en extrem bukskäck.
Och så kunna matcha det med en bullterrier med vitt/rosa ansikte :D
Hon är supersöt, verkligen!

*kl*

Ägaren till träningshästen har ridit själv nu för första gången. Jag tänkte våga mig på att rida ut lite, och så måste jag träna uppställning eftersom hon antagligen ska unghästvisas på onsdag.... :)

Jag bestämde för ngra år sen att om jag blev dumpad (vilket jag visste att jag skulle bli :angel: ) så skulle jag köpa en dubbelguling om jag hittade en med rätt stam. Det sistnämnda trodde jag dock inte alls på eftersom jag dittills varken sett en isabell eller dubbelguling med "rätt" stam i min smak.
Spökis dök upp på marknaden efter nån månad. Pappan, Svadilfari har jag varit svag för länge. Mödernet stod inte utskrivet så jag kände lugnet och frågade om det. Antog att det var ett möderne jag inte skulle gilla. Men så var det en av Lia gårds uppfödningar som var mamma. Och deras hästar är något jag spanat på länge för jag gillar deras tänk.
Så det var bara att köpa, sen har hon blivit hundra ggr bättre än jag trodde, både på in- och utsida :love:

(Ursäkta novellen. Dessutom som tagen ur "Mitt livs novell"... :p)

Kl

Idag gjorde jag något riktigt impulsivt och efteranmälde mig och Sokki till en kurs för självaste Eyjolfur nu i helgen. Sååå spännande! Första kursen för mig och Sokki!

Åh va kul!! =) Jag vill också! Saknar kurserna så mkt! Men ska rida lektion på torsdag för en duktig tjej så jag ser fram emot det=) Men ha så kul!

*kl*

Träningshästen var på unghästvisning idag. 7.80 exteriört, 7.80 på gången som fyrgångare då hon inte visade någon pass idag. Galoppen var spänd och fyrtaktig, så den blev väl inte kanon. Skritten likaså, lite kortare bak än vad hon kan visa. Tölten fick kommentaren "mycket fin" och traven "extraordinär". KUL!
Om ägaren vill så kan vi lägga ut lite bilder.

Sen red jag lite efter att hon fått springa runt och stajla, det gick utmärkt. Nu känns hon "inriden", dvs, hon är stabil och gör inga plötsliga kast åt sidan eller rusar iväg och bockar, så nu får hon gå med Sensation istället för tradig allroundsadel.
Vi fokuserar på FRAMÅT, men i en trevlig unghästform. Försöker uppmuntra tölten, och om hon lägger sig i pass när hon saktar av från galopp så får hon det. Inga bestraffningar alls, förstås, utan bara försöka visa henne rätt väg och mycket beröm. Roligt värre!

kl I morrn kommer en tjej och ska hjälpa mig att komma igång med tölten på Figge! Det ska bli spännande att se om jag har gjort ett hyffsat jobb hittils=) Hon som kommer är utbildad på Wången och har jobbat både på Island och i här i Sverige. Så här ser min köttbulle ut nu. Han äter och äter men får stå inne på nätterna annars skulle han bli så fet så. Jobbigt med en sån häst som lägger på sig så mkt fort hela tiden. Men ,men det är bara att kämpa på. Träna och mindre mat är det som gäller. =)

figge-11.jpg

Jag önskar att båda min 01:a och 08:a var mer lagda åt det hållet :( Alltså hade lite lättare att lägga på sig. På 08:an kanske det kommer, men nu växer hon så just nu är hon inte det minsta lättfödd iaf :/

Ja, det är himla kul!

Så här såg hon ut:

raudka3.jpg

raudka2.jpg

raudka1.jpg

Mer bilder kommer nästa vecka då vi ska ta ridbilder. Lilla hästen är till salu så hon får stanna hos mig några veckor till och utvecklas lite mer :)

mm Min 09a är sån=( Jobbigt är det med en av varje=( Han har fått vara lite i trädgården och klippt gräsmattan i sommar=) Så här såg han ut för ngr veckor sedan efter mkt mat. Nu är han smalare igen=(

teitur1.jpg

*KL*
Floá är halt :cry:. Hon skulle tömkörts idag så vår instruktör var där vilket iofs var skönt eftersom ägaren är bortrest, nu kunde jag få lite input på hur vi skall göra.
I bästa fall är det "bara" en smäll som ger med sig på några dagar, i värsta fall är det senan även om instruktören inte trodde det, Floá borde vara ännu mer halt och svullen i så fall. Jävla skit.
Skönt att matte kommer hem på lördag även om det inte är kul att lämna över en skadad häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25