Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Styrka, styrka och åter styrka.
Hitta mer ridbarhet och stärka upp balansen i henne.
Longera i trav, LÅNGSAMT! Flytta från marken, aktivera i longeringen.
Rida mycket stärkande.
Går hon i någon typ utav form ännu eller är det "bebisridning"?
Det man behöver göra är som sagt att öka ridbarheten och balansen - upp från framdelen och ta ett steg i taget sas.

Nej i traven går hon inte i någon form ännu.

Tack för tipsen :)

Men hur mycket form törs man kräva? Min 08:a söker sig gärna i form i skritt utan några jättekrav från mig. Trav har jag mest låtit henne springa och tänka framåt. Jag tror att jag fegar med kraven, gör gärna det överlag men jag vill ju inte förstöra något liksom...

Bättre att kräva mer med kortare träningspass än att "lulla" för länge.
Det ger en starkare, mer hållbar häst.
Hellre lägga in mer vila än att låta hästen springa på fritt för länge :)
Självklart får inte formkrav och bärighet gå ut över framåtbjudningen bör tilläggas!
Tycker jag iaf och jag har aldrig upplevt stressade, för hårt pressade eller trasiga hästar. Någonsin.

Kan inte ni beskriva hur ett ridpass ser ut på era 4 åringar?

Jag hamnar lätt i ett passivt ridande och lallar lite för mycket. Vill rida kort och intensivt, men med skritt på långa tyglar uppvärmning och nedvarvning och skrittpauser blir passen lätt lite längre ute om man vill rida ett par galopper och trav.

Skulle vilja rida ridpass på 20 minuter ute, men det är svårt att få dom så korta. Kanske skrittar jag fram för länge?

Frågar för att jag gillar ditt tänk och ditt sätt att motivera dina resonemang, oftast håller jag med dig, men även när jag inte gör det så fattar jag din ståndpunkt.

KL
Tog mig ett dopp med Spöket idag, lillstumpan ääääälskar att bada :love:

Mina fyråringar (har en nu, flera innan) rider jag kort och intensivt. Inte jättelånga skrittsträckor.
Min dam tänker väldigt mycket framåt, så försöker behålla det positiva. Klart vi skrittar också, men inte supermycket :)
vissa dagar skritttar vi ENDAST :)

Fö, ni som tycker Michis verkar grym.. tro mig, hon är bäst :D

hm.. inte så långt bort från mig alltså!=)
Säg till om du ska mot Västerås ngn gång så rider jag mer än gärna för dig.;)

kl
Figge vilar efter tandläkarbesöket och på måndag kommer det en ny häst till våran lilla flock som också är 08a och det ska bli skoj!=) Då blir det väl fart i hagen kan jag tro.

KL
Var ute på tur igår med lillhäst och två ston (den ena min 01:a) som älskar ökad tölt. Och vad händer? Jodå, Spöket härmar och lägger sig i ökad tölt hon med :love: Vi har bara smakat på tölten med några steg här och där, visst ligger den väldigt nära men det här hade jag inte väntat mig :bump:

kl

Red Figge igår på våran första lektion för en tjej jag känner. Han var jätteduktig och travade på på volt och flyttade rumpen ibland och kom faktiskt ner bitvis i form så han har nog inte så svårt att komma ner och jobba. Man känner att han jobbar med ryggen. bitvis får han med bakbenen skapligt iallfall. Men jag är supernöjd med tanke på att det var första gången vi jobbade ordentligt på volt i paddock. Har mest ridit ut och rakt. Mycke var för att jag skulle få komma igång jag med. Man har glömt bort mkt märkte jag. =) Så idag går både han och jag lite hjulbent hihi

Det går bra med den nya men han får inte riktigt vara med dom andra hästarna. Nyfiken är han också. Ska vara med överallt och se vad vi gör. Han har trasslat in sig i getstängslet också för han var så nyfiken på vad det var för djur. Nu är dom hemma på gården och det är så skönt=) Så nu står det helt plötsligt fyra hästar i hagen istället för två! gillas!=)

kl puttar igång denna tråd lite. Hur går det för er ? Töltar ni för fullt eller är det ngn som har väntat lite med det . Är det frivillligt eller motvilligt isåfall? Jag rider Figge 4-5 dagar i veckan varvat med promenader och longering markarbete osv. Han börjar lyssna mer och mer men han har inte tålamod med mig längre tider. Men man sla ju inte tjöta ut ngt utan det mesta ska ju vara roligt att göra=) Vi rider i skog och klättrar en hel del. Vi har lite problem med tölten men det är väl för att han är så otränad än och det fattas muskler för att han ska kunna komma under mer med rumpan. Nu kommer han mer och mer med rumpan i trav och skritt iallfall. Jag har bra och lätt kontakt med munnen. Har faktiskt haft med pisken nu ngr gånger för han gör inte mer än han behöver om man säger så. Så man får vifta lite då och då så kommer rumpen med lite mer.=) =) Lite bekväm är han allt. Men han har blivit piggare och gladare nu. Vi har haft en kompis med oss på dom flesta turerna och det går bättre då tycker jag. Han vill gärna vända fort om vi är ensamma. Då "disskuterar" vi lite så vinner jag och vi går vidare och han blir lite sur haha gokillen=) Är det någon som har ngt bra tips för hur vi ska komma igång med tölt? Han är ju extremt travstark och vill gärna trava jämt överallt och alltid. Lite jobbigt är det allt.
Det var lite om oss hur går det för er?

Sokki har vilat i en månad och på tisdag får jag rida honom igen. Vi har ju töltat hela tiden, planen nu är att fortsätta göra honom mer ridbar och lydig och stark i kroppen, befästa sidförande och helt enkelt påbörja en ny vidareutbildningsfas. Vårt största problem är hans vilja, vilket iofs är ett trevligt problem, men han är så satans pigg att jag ibland har svårt att kontrollera all vilja. Han är sååååå villig till arbete och helst ska allt gå i ökad tölt, ökad trav. Galoppen är den gångart som går att jobba mest i :-P
Ute bryr han sig inte om andra hästar, fullständigt självständig och ska ligga först. Haha, gullhästen!

I slutet på september ska vi rida kurs för Hinni :-)

Min vilar nu, nån månad eller så. Vi har jobbat en del under en månads tid så nu fick skruttan ett brejk.
Hon har varit med på dressyrträning två gånger och är SÅ ambitiös. Skänkelvikning i skritt och framdelsvänding går som en dans (om matte inte rider som ett miffo). Trava på volt, övergånger, serpentiner hon är så PÅ. Vill göra rätt! Galopp har jag sagt att vi väntar att jobba med ett tag. Hon och jag har galopperat i ridhuset bara för att hon ska få veta att det går typ, men utan större krav.

Fick en vila just innan den här mer arbetssamma perioden och den fick henne att växa upp enormt. I hagen tolererar hon inte längre att bli föst med hur som helst, dock fortsatt otroligt vänlig. Mindre firrig och stabilare, mer koncentrerad. Har visat svaga tendenser till protest, men bara liten koll på vad som funkar och inte.

Tölten väntar jag med, hon är femgångare med stora rörelse och tölta kan hon. I nått inlägg längre ner så har har skrivit om att hon själv valt ökad tölt under ryttare. Annars tar nått steg eller så och jag berömmer om hon väljer gångarten själv. Jag inbillar mig att hon behöver mer styrka så kommer det komma mer och mer av sig själv. Vill inte pressa henne för hårt heller just eftersom hon är så ambitiös och vill så mycket.

Jag fortsätter här med mitt megalånga inlägg: Funderar ju på att visa henne, eller ja, nån annan som kan sånt. Har börjat fiska lite efter tränare. Men vi får se, om hon är nog bra och hur kostnadsbilden ser ut :) Vore lite av en dröm att visa henne.

Senast ändrad:

Roligt att ni kommer igång igen nu!=) Ni har ju hästar som har bra vilja verkar det som och det är ju en klar fördel =) Jobbar på den jag med haha Men det får ta den tid det tar.
Kul att du ska visa henne Gimlan! Lycka till!=) Du håller väl oss uppdaterad hoppas jag=)
åh va roligt att rida kurs!=) Jag måste också boka ngn. Det kan väl inte vara ngt problem om man inte töltar än heller att gå på ngn kurs redan? Känner att jag sitter fast i ridningen när det gäller tölten så det skulle vara jättebra tt få lite input och tips. Vill inte lämna bort han heller utan jag skulle vilja göra detta själv denna gång=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25