Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Hon kommer alldeles säkert förvaltas väl :)

Vill också rida kurs för Hinni, får se om det blir några tillfällen här nere i Skåne när vi sätter igång!

Vad kul, du får uppdatera här hur det går!! Fyr- eller femgångare? Är det hästen på avataren?

Ja, det är hästen på avataren, går under namnet Spöket (E: Svadilfari) till vardags. Hon är cremello så hon ser ut som en urblekt ande-häst :love: Hon är femgångare och jag hoppas på att hon så småningom ska bli en tuff passhäst :D Hoppas mycket på den här damen, hom rör sig jättebra +har en hög ridbarhet.

Mmmm, tänkte producera en isabell till mig själv såsmåningom :D

KL Var i ridhuset idag för andra gången. Pålle vilat i tre veckor +en stor brun. Spökis var lite spänd :grin: Jaja, mer ridhusträning sen blir det till att träna för tränare :)

KL

Nu är Brenna släppt på vila, det tog emot lite att dra av henne skorna för hon är så ruskigt rolig att rida men hon har gått enormt mkt framåt i vår och vilan är välförtjänt och jag tror jag får en ännu roligare häst i längden.

*KL*
Nu har Floa varit här några veckor och ju mer jag lär känna henne desto mer gillar jag henne :).
Än så länge är det hennes ägare som rider, det är tänkt att hon skall gå lite nu på försommaren för att sedan få sommarlov.
Hon är en cool men ändå livlig tjej, inte mycket skrämmer henne men hon är ändå inte seg utan framåt. Väldigt samarbetsvillig och mån om att göra rätt.
Enligt matte så är hon trevlig men väldigt vinglig att sitta på.
Hon ÄR faktiskt ganska vinglig, tex har hon ibland svårt att hålla upp hovarna för att hon inte hittar balansen. Är det vanligt? Jag kan inte påminna mig om att de unghästar jag pysslade med i min ungdom var likadana.
Jag tänker mig att det är nyttigt för henne att traska ut i skog och mark (utan ryttare) för att hitta balansen och få lite kroppskännedom. Eller?

Hittills har allt faktiskt gått väldigt bra, i synnerhet som de som red in henne absolut inte tyckte att vi skulle ta hem henne än och att hon var dryg och obstinat. Av det har vi inte sett något förutom att hon hade lite svårt att vara ensam i början men det kanske kommer :p...?

*KL*
Tjohoo, nu har Silfra kommit hem! Hon har ju gått i stoflock sen hon var föl och reds in i februari/mars. Hon har sen dess gått på vila - men nu är dojjorna på och hon är hemma. Jag red henne för första gången igår, dottern har nu ridit henne sammanlagt 3 gånger. Snäll, känslig men lite vinglig:laugh:
034.jpg

*kl*
Så stolt över Sokki som idag för första gången gjorde en klockren volt i tölt. Tänk att det var jag som inte visste hur man gjorde en volt ;)

Efter volten ner i skritt och sen till en jättefin halt och så avsluta. Duktig!

åh va bra! duttig! =) Har inte äns börjat med tölt än så volten får vänta. När töltsatte du din?

Kul att få hem hästen! Bara att köra på nu då! :banana:

Min var töltsatt när jag provred honom som 3,5åring. Jag tror att han har töltat ända från första början. När han sen kom hem till mig för två månader sen valde han tölten i nästan alla lägen och traven var skör, men nu när han börjar bli starkare och få ordning på sina ben så har traven kommit som ett brev på posten :)

Vi har precis hittat skritten och börjar kunna lämna fyrkantsspåret och rida andra ridvägar. Tjoho!

oki ja min han bara travar och travar! på både gott och ont känner jag. Ägarinnan sa att jag inte skulle vänta för länge med tölten eftersom han var så stark i traven men jag vet inte riktigt när man ska börja med den. Vi har varit ute i skogen ngr gånger och jag går mkt med han i backar och i skog och mark för att han ska lära sig att lyfta på benen och att bli van vid det som händer runt honom. Vi har även varit i paddock och jobbat lite och han söker sig ner i arbetet vid hand nu. Så snart kanske man kan lukta lite på tölten. Vad tror du? :confused:

Jag vet verkligen inte, jag har aldrig haft en sån här ung häst förut och jag är tveksam till om jag ens hade köpt Sokki om han inte hade töltat.

Det är en fin balans hur mkt krav man ska ställa för att fortsätta utvecklas framåt utan att pressa för mkt.

Folk tänker väldigt olika i den frågan, endel tycker man ska töltsätta pronto, andra att man ska vänta tills de är mer bäriga och orkar mer. Jag kommer vänta, min har iofs nära till tölten, men rör sig stort och är väldigt vinglig så känns som läge att inte stressa fram nått.
Min andra häst jobbade jag med tölten först - och i det fallet ångrar jag mig. Det har varit SÅ svårt med traven, beror säkert på hästen också, men men :)

kl

Líf är numera en öronfistel, 2 vargtänder, ett gäng löss mindre och 4 skor rikare sen ca 2 mån tillbaka.

Jag bara älskar henne :love: Hon har fått riktigt stora gångarter. Och i traven har hon världens tempo i. Hon bara älgar på. Jag har aldrig haft en islandshäst med "snabb trav" utan att tappa takten så det här är ju skitkul.
Hon var lite lat i början av inridningen men det är helt borta nu. Hon är pigg och framåt och framför allt positiv.

Har börjat jobba lite tölt också. Hon har nära till tölten men väljer traven helst. Nu ställer jag henne ute och flyttar lite och samlar några steg tills hon börjar gå mot tölten. Då saktar jag av.
Jag är noga med att huvudet inte får fara upp. Har haft det problemet med min andra häst att hon töltade som en stjärnkikare förr och det är inte helt enkelt att få bort. Men som sagt vi töltar inte än utan samlar och rider mot tölt.

Hon rids ca 3 dagar i veckan.

kl

Líf är numera en öronfistel, 2 vargtänder, ett gäng löss mindre och 4 skor rikare sen ca 2 mån tillbaka.

Jag bara älskar henne :love: Hon har fått riktigt stora gångarter. Och i traven har hon världens tempo i. Hon bara älgar på. Jag har aldrig haft en islandshäst med "snabb trav" utan att tappa takten så det här är ju skitkul.
Hon var lite lat i början av inridningen men det är helt borta nu. Hon är pigg och framåt och framför allt positiv.

Har börjat jobba lite tölt också. Hon har nära till tölten men väljer traven helst. Nu ställer jag henne ute och flyttar lite och samlar några steg tills hon börjar gå mot tölten. Då saktar jag av.
Jag är noga med att huvudet inte får fara upp. Har haft det problemet med min andra häst att hon töltade som en stjärnkikare förr och det är inte helt enkelt att få bort. Men som sagt vi töltar inte än utan samlar och rider mot tölt.

Hon rids ca 3 dagar i veckan.

Vad kul att det går så bra! Vi får inte se bilder? :D
Jag har inte sett bilder på henne sedan hon var liten tror jag och är nyfiken på hur hon ser ut!

*kl*

"Min" -08:a utvecklas fint!

Hon blir starkare och starkare, älskar att galoppera (och hon har jättefin galopp!), tycker att det är lite jobbigt att trava (det är ju så lätt att galoppera istället...!) men även traven utvecklas mer och mer och hon blir stabilare för var dag och börjar hitta mer balans, temp och tryck i traven allt oftare och i längre perioder.

Tölten nosar vi lite på. Hon själv bjuder gärna mot tölt men jag bromsar henne lite där än och avvaktar lite med att be henne om tölt, men den är starkt på g!

Hon har även börjat söka sig mot en trevligare form bitvis men är fortfarande rätt barnslig och har mycket annat i tankarna och lite svårt att fokusera (såklart, hon är ju bara fyra år!).

Idag fotade vi henne lite. Tyvärr var hon inte alls samarbetsvillig idag utan hade mycket egna ideer om vad som skulle göras och inte, vart och i vilken hastighet osv... Men jag bjuder på lite bilder i alla fall!

33111061.jpg

33111068.jpg

33111079.jpg

33111062.jpg

33111064.jpg

Långa stigläder och jag sitter som en riktig kratta men ni får gärna säga vad ni tycker! :D

Hon ser jättefin ut. Galoppen verkligen plus för!

Líf går inte i någon direkt form att tala om än. När man samlar henne och flyttar lite så rundar hon sig men inte annars.
Några bilder blir det nog tyvärr inte än, har ingen som kan ta kort.

Idag var vi på ridlektion för andra gången och tränade på att gå mot tölt på volt, för det har MATTE svårt för.
Líf rör sig lätt mot tölt men jag gör allt så mycket svårare. Jag sitter och tittar ner och sitter inte på rumpan och krånglar till det.
Fick skäll av ridläraren och nu måste jag sitta ner och titta rakt fram!

Funderar på att lämna bort henne på träning några veckor nu i sommar än att jag ska göra fel.

Tack!

"Min" -08:a är väldigt ambitiös och vill allt så gärna så det gäller att bromsa lite. det är svårt! Hon har också mycket ideer om hur sker ska göras och när ;)

Det är jättelätt att krångla till det! Bra dock att ha någon som tjatar och korrigerar!

Gick allt bra med öronfisteln eller blev det några komplikationer?

Ja mycket ideer har dom. Och allt som ska kollas på... :rofl:
Helt plötsligt kan man inte längre stå still när ryttaren ska upp heller. Nu är det rally hela tiden.

Det gick jättebra med fisteln. Hon skötte sig suveränt långa resan dit och hem och det blev inga komplikationer. :)

Ja ideerna är väl charmen också :D

Gud vad skönt! Skönt att ha det avklarat!

kl

Idag var jag och en kompis ute på en långtur med våra hästar. Figge är 4 år och hennes är 20 hihi Men det gick jättebra. Figge gick i täten hela vägen och det gick i trav och skritt. Han är rädd för vattenpölarna och hans skugga men viker bara av lite och går på snällt igen. Han är så lugn och snäll min lilla kille. =) Vi kan gå vid vägen utan problem och när det kommer bilar så bara skrittar han på som inget har hänt. Det är verkligen skönt att han är så trafiksäker redan. Nu jobbar vi på bättre kondis och styrka för att komma igång med lite tölt så småningom. Hur går det för er andra?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama