Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Tjola hopp...

Nu är Jag också ägare till en 08.. En hingst.. Ganska ohanterad..

Han ska kastreras när hösten kommer är tanken :)..

Tanken är att börja hantera honom, lära honom lite grunder för att sedan skicka i väg honom för utbildning.. :banana:

Knapplånar mig själv: Nu har Spöket fått skor och vi skall köra igång nu under sommaren. Ska bli så kul, tycker både hon och jag. Hon fullkomligen älskar att få arbeta :love:

Idag gick hon med som handhäst, bara för att få en mjukstart. Herregud :eek: så flott hon rör sig :love: Kanske är jag bara förblindad av min kärlek, men helt galet rör hon sig inte i alla fall. :bump:

Har nu läst tråden av och till och tänkte att det är dags att berätta om min 08. Han är riden okt-dec och mars-juni. Nu sommarvilar han till augusti. Innan jul var traven starkast och nu är det tölten.

u: Osk från Erikstorp
e: Hjalli frá Hjalla

Har tyvärr inga bra ridbilder då de är tagna i ridhus med allt vad det innebär för kvaliteten.

Aug 2009
IMG_0029.jpg

Nov 2009 http://i1051.photobucket.com/albums/s426/Nattdraken/IMG_0397.jpg

Aug 2010 [IMG]http://i1051.photobucket.com/albums/s426/Nattdraken/IMG_3374.jpg

Maj 2011 [IMG]http://i1051.photobucket.com/albums/s426/Nattdraken/IMG_4781.jpg

Nov 2011 [IMG]http://i1051.photobucket.com/albums/s426/Nattdraken/DSC_0046.jpg

April 2012 [IMG]http://i1051.photobucket.com/albums/s426/Nattdraken/IMG_6589.jpg

Senast ändrad:

Bildbombning. Får inte rätt på länkarna.

Aug 2009
IMG_0029.jpg

Nov 2009
IMG_0397.jpg

Aug 2010
IMG_3374.jpg

Maj 2011
IMG_4781.jpg

Nov 2011
DSC_0046.jpg

April 2012
IMG_6589.jpg

Den där såg väldigt trevlig ut! Säkert till stor del pga. duktig ryttare, du verkar rida så mjukt och följsamt.

"Materialet är inte tillgängligt för tillfället."

Prova ladda upp bilderna någon annanstans istället :)

Nu har Floá varit här ett tag och hon gör fina framsteg. Hon hade lite svårt för traven i början, det verkar som om de bara töltat med henne men det går bättre nu.
Hon är en riktigt, riktigt trevlig häst och jag har redan blivit ordentligt fäst vid henne trots att jag inte har suttit på henne än. Enligt hennes ägare är hon dock lika härlig att rida som hon verkar från marken :laugh:.

floagaloppjun12besk.jpg

*kl*
Idag dubbellongerade jag Sokki för första gången - han var SÅ duktig! Allting bara satt, halterna, skritten, igångsättningarna och nedtagningarna... Ja, allt!! :love::love: Så stolt!

DSC_0010-1.jpg

kl
Igår var vi ute på en snabb tur runt några gårdar och det var väldigt nyttigt för min Figge! Han stannade och lyssnade och var på helspänn hela tiden haha men jag fick som tack för lite oroligheter och ouppmärksamhet lite tölt på hemvägen=) Det var kul att få veta att det finnas lite tölt i denna travhäst iallfall haha Det blev några backar och lite trav också och min häst är helst underbar!=) :love:

Tog en bild idag efter ridturen. Nu börjar det hända saker med kroppen. Men det kommer ta tid och det finns en hel del att omvandla till muskler om man säger så :D

figge-11.jpg

Igår var Figge hos tandläkaren och han var jätteduktig men det var svårt att lugna ner han. Det krävdes två sprutor lugnande innan han gav upp. Han hade en vargtand på höger sida i överkäken som togs bort och så slipade han lite på några tänder som började bli vassa. Det är så skönt att det är gjort nu=) Nu får han inte ridas på två veckor. Så det blir lite sommarvila för han nu. Tänker jobba lite från marken och ta ngn promenad så han inte blir som en stor ballong! haha Tur att dom står inne på nätterna iallfall. Mkt mat finns det iallfall men det är väl bättre än tvärtom om man kan ta in dom. =) Hur går det för er andra? lite dött här tycker jag. Är det många som vilar nu kanske=)

Min Brenna vilar och hon är TJOCK:crazy:. Fast det är mest mage så det går nog rätt fort att få ner i höst, det är värre när det börjar bli fettdepåer på hals mm.
Hon red ganska intensivt i Maj så hon behövde verkligen en längre vila. Hon får troligen vila hela betessäsongen.

kl

Idag hämtade jag hem Líf från en veckas träning. Det blev en kortis nu där fokus låg på att kunna flytta undan henne bättre för skänkeln och allmänt lite mer ridbar.
Hon är ganska barnslig och vill gärna titta på allt och blir snabbt rastlös om hon tex står uppbunden. Så dom höll mycket fokus på att gå fram även om något är läskigt så hon ville vika undan och kika på det.

Jag har inte riktigt upplevt det som ett problem att hon gått och kikat mycket på saker i omgivningen, men på träningsstallet är det mycket mer liv och rörelse.

Hon har svårt att trava på volt, både med och utan ryttare. På rakt spår älgar hon fram i taktren trav som går snabbt. Eller ja nu har vi börjat förbereda inför tölt så då har hon blandat lite.

N¨gon som har bra tips på hur jag kan gå vidare med att stärka traven så hon blir ren även på böjt spår?
Nu är det inte aktuellt att sitta och harva på volt, men inför framtiden?
Hennes mamma hade svårt med trav på volt som unghäst, men hade också en rätt trist trav rakt fram.

Hon kommer åka tillbaka på träning framåt höstkanten, och då en längre period (nån månad) om allt löper på bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama