Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Nja, jag vill hemskt gärna låta visa henne. Men det kostar ju och jag har bara några få tränare jag kan tänka mig. Sen kanske hon inte är så bra att hon är värd att visa. Bra är hon, men det är ju svårt att själv avgöra vilken kapacitet hon har :)

Ja det kostar ju en hel del. Du för höra dig för med ngn du litar bra på om det är lönt att visa henne. Håller tummar och tår. Vilka tränare har du i närheten som du kan tänka dig att låta visa henne?

Har tre på min lista, bara en av dem är hyfsat nära, typ 15 mil. Har hört så extremt många skräckhistorier, även om stortränare, så är ytterst selektiv. Tips mottages gärna. Har fått några här på Buke, andra från annat håll :)

Då är vi igång igen efter 8 veckors sommarvila. Tänderna är kollade och massören har varit och gjort sitt. Nu väntar en spännande höst med massor av träning och utveckling. Har bytt bett då mitt tidigare hamnar lite på sne och ny sadel är på gång då den jag har nu inte ligger optimalt. Ska i höst försöka att varva träningen mer med longering, löshoppning, markarbete och ridning.

Jag går också i visningstankar. Får se hur damen utvecklas :)
Har dålig koll på tränare i Sverige överlag. Visst vet jag vilka många ÄR, men inte hur dom rider, tränar eller sköter sina hästar. Har hört tex att en stor kändis är väldigt slarvig med utrustning osv och även om det inte direkt drabbar hästen på något sätt så känns det tråkigt för en annan att skicka med dyr sadel. Och på något sätt känns det som är man slarvig med saker runt omkring så känns inte helheten särskilt viktig... förstår ni mig?

Jag tar gärna emot tips på bra tränare, och även skräckhistorier också :D så jag vet vilka jag ska akta mig för.

Med Líf löper allt på bra. Vi töltar inte så mycket än, det blir gärna travtaktigt, så jag rider mot tölt och ev töltar några steg rent och tar ner henne igen. Hon har nära till tölten. Och nu i september ska hon på 1 månads träning i samband med vår utlandssemester.

Hon är väldigt på, skritten ska gärna gå snabbt och ila, traven ska också gå snabbt om hon får välja. Galoppen är den gångart jag känner att hon jobbar bäst i. Ibland blir det rally där med, men hon har sina stunder :)
Vi har ridit lite dressyrlektioner för en duktig ryttare i grannstallet och jag har fått henne mycket bättre mellan "skänkel och hand". I skritten har hon börjat forma sig och jag kan precisera vart vi ska gå exakt (typ :D) med skänklarna.
I traven blir det svårare, hon vill som sakt springa på så istället för att lugna sig och bära upp sig så det blir ofta lite orent på böjt spår. Men mycket mycket bättre sen sist jag skrev om det.

481956_10151105885984048_1420454170_n.jpg

Senast ändrad:

kul att det händer ngt med våra godingar=)

OMG va tittig Figge var igår när vi skulle ut på en tur! Jag höll på att bli nipprig på han! Det var stenar vid vägkanter och lastbilar som stod och brummade. En otäck fågel vid vägkanten som anföll han och så det värsta av allt ... En granne som sa hej! haha jag blev nästan galen! Måste ju komma ihåg att han är ung och så var vi ju ensamma ute men va fan! Ibland blir man ju galen för mindre! haha gogubben!

Jag drog skorna på min idag :eek: Hon står på vila och det var dags att sko om så då blev jag snål och drog dem istället.
Skor på henne igen när 01:an ska vila. Men trodde eg aldrig att jag skulle dra skorna när pålle är på vila. Fråga inte varför, har bara tänkt att jag är en sån som har skor på mina hästar :p

Jag tänkte sko min pålle nästa skoning som blir ungefär i november skulle jag tro. Mest för broddarnas skull. Kanske han tycker det ska bli skönt att ha skor nu när jag rider mkt. Inbillar mig att han går lite snubbligt på grusvägarna. Men det är väl bara jag som tycker det;)

Min gick utan skor ganska länge, sen en omgång bara fram för att inte pressa henne för hård i skoningssituationen sen en omgång runt om och nu skorna av.
Märkte faktiskt ingen jätteskillnad med skor eller ej, men våra grus- och asfaltsvägar sliter för mycket för att gå oskott när hon är igång.

Kl

Idag satte jag igång min pålle! Han fick massage och sen löslongerade jag honom i rundkorallen. P I G G! Imorn ska jag rida ut, lite nervös inför energin :-P

KL

Jag är supersugen på att sätta igång Brenna men jag har lite andra projekt på gång med andra hästar så det får vänta tills i Oktober.

*kl*

Jag har världens sötaste projekt här hemma.
Ni kanske kommer ihåg henne? Red henne ett par gånger tidigt i våras. Nu är hon riden i en vecka.
Femgångare e. Meitill ue. Birkir

Ägaren finns här på buke :)

Kl

Red ut idag med två andra och det gick så himla bra! Han höll sig i skinnet hela tiden och var riktigt ridbar! Jättekul! Vilan verkar ha gjort honom gott!

Det är fantastiskt vad vila kan göra! Min hade två-tre veckor i skiftet juni-juli och pang så blev hon betydligt mer vuxen, både i hagen, ridning och hantering. Hon har varit grymt lättsam hela tiden men det unghästfirriga försvann.

KL Mejlade ett par stortränare i veckan. Nu har jag får svar av en av dem :O Och jag har svarat hen ang. fler frågor samt upplyst om att jag tittar på transportlösningar. Mycket pengar ja, men det vore SÅ roligt om hon nu är värd att visa.

Hoppas på det nu då=) Håller tummar och tår!

kl
Jag och Figge måste ligga i hårdträning nu för vi ska vara med på rävjakt i slutet av sep! Skitkul! En rolig skojjig sak som en granne hittat på och anordnar! Det ska bli hur kul som helst!=) Det blir lunch i ladan efter med ärtsoppa och punch och sen avslutas dagen med "jakt"middag på kvällen!=) Ni som bor i närheten kom gärna och var med! :banana:

*KL*
Häromdagen tömkörde jag Floá för första gången, tidigare har jag bara promenerat och pysslat med henne medan ägaren har stått för träningen.
Vad kul det var! Lilla tösen (som inte är så liten, tippar på runt 140) var underbar att jobba med. Framåt, lyhörd och otroligt samarbetsvillig :).
Vi har lite problem med traven men det skall väl lösa sig.

Gimlan, jag PMar dig om vart jag INTE skulle skicka min häst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25