Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Det är UNDERBART att rida in unghästar.
Dom är så läraktiga, nyfikna och samarbetsvilliga. Gör man rätt och hanterar hästen rättvist så får man tusenfalt tillbaka.
Du kommer märka det snabbt!!

Jag kan tänka mig det! Bara på de tre gånger jag har gjort ledarskapsövningar med Kormákur har jag sett framsteg :) Det känns kul att ha möjligheten att forma hästen till en trevlig ridhäst, en sådan som man själv tycker om att rida. Det ska bli spännande det här!

Dom är så läraktiga, nyfikna och samarbetsvilliga. Gör man rätt och hanterar hästen rättvist så får man tusenfalt tillbaka.

Håller verkligen med!!!

Sedan är det ju trist att inte kunna skylla på någon annans dåliga arbete om man inte blir nöjd med slutresultatet :angel:

*KL*
Angående skoning så var Floá skodd fram när hon kom hem i maj, hon reds sporadiskt några veckor men verkade ömma bak så i juni(?) blev hon skodd runt om.
Det var tänkt att hon skulle få helvila om några veckor men eftersom hon skadat ena frambenet så får den bli nu. Benet är mycket bättre (tack och lov så var det inte senan) men hon kan lika gärna få gå och drälla ett tag.
Fast det kliar i fingrarna, jag har ju inte ridit henne själv än, bara pysslat och tömkört henne :).

Här kommer lite bilder från dagens arbete med Kormákur :)

191ea4fe.jpg

Spännande med andra hästar!

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/20dc7558.jpg?t=1346773706
Longering

d8458aaf.jpg

Mer longering

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/93e78e33.jpg?t=1346773706
Precis före en ryggning

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/f9951d27.jpg?t=1346773706
Vändning

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/64568276.jpg?t=1346773706

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/42696a81.jpg?t=1346773707

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/1ef22f01.jpg?t=1346773707
Och här gör vi övningen "sänka huvudet" :)

Hinner inte skriva så mycket om passet, men jag är nöjd med honom!

/Anna

KL
Nu behöver jag er hjälp med träningsupplägg. Min 08:a ska på visningsträning i skiftet jan-feb och jag vill förbereda henne så bra som möjligt. Tränaren har sagt att hon ska jobbas mycket i lång låg form, framförallt i traven. Vi ska jobba ännu mer på framåtandan samt påbörja töltträningen.

Jag rider dressyrlektioner varje eller varannan vecka. Åtminstone ena tränaren rider om man ber henne vilket jag funderar på att be henne göra eftersom hon är rätt mycket duktigare än mig, om man säger så. Har också raggat upp en islandstränare som jag tror på och kommer försöka träna för regelbundet under hösten.

Pållan har just vilat en månad och jag vet att jag ska ge henne vila innan hon åker iväg. Dvs vila i jan.

Så vad säger ni? Brukat rida henne varannan dag, fyra dagar vecka typ. Lagom? För mycket? För lite? Please in med massa tips och träningsupplägg. Hästen är pigg, framåt och ambitiös. Hon kan ställa, flytta för skänkel, galoppfattning, tölten finns nära och vi har börjat jobba på den nu nyss.

Ser ut som en vaken och härlig kille!
Tänkte bara på din knut där du stänger repgrimman, försök och få den så att den hamnar lite längre ner. Över öglan så att säga. Jag knöt också sådär förut men fick skarpa tillsägningar under lektion i just denna typ av träning så bytte snabbt till det tränaren sa var rätt. Tydligen hamnar tryckpunkten fel annars.
Ska ta en bild när Tinna har sin på sig idagför att visa hur jag menar!

Ska bli så kul att få följa dig igen!
Och välkommen tillbaka till verkligheten ;)

Tack för tipset! Det var många år sedan jag gick den där NH-kursen för Sven Forsström, så det kan hända att jag har glömt hur den skulle knytas på rätt sätt.. :angel:

Ja, han är väldigt trevlig att arbeta med och det känns så kul att vara tillbaka! :)

/Anna

Håller helt och fullt med! Det är såå roligt, från markarbete till att få rida och känslan att man gjort det själv är underbar! :)

Japp!
Fast det är ju som Muninn skrev också, surt att inte kunna skylla på någon annan sen när något går snett ;)

KL*

Det var ett tag sedan Jag skrev..
Fick hem min 08 i Juni,
Han är väldigt lättlärd, så man får bromsa sig själv lite ;)..
Jag har ridit in honom så pass att han har följt med de vuxna hästarna på 4 st korta turer nu samanlagt..
Han söker sig neråt framåt, stannar när man ber honom osv..

Nu ska han få ledigt en vecka igen till att börja med pga av utlandsresa, och där efter ska Jag börja att beställa tid för kastrering.. Det börjar ju bli höst nu, och Jag känner att det börjar bli dax, Blir så mycket enklare här hemma utan hingst, :)..

Jag lämnar nog bort honom för tölt sättning.. Jag har nog bestämt mig för vem.. Men ändå:: Michis, Kanske något jobb för dig?! ;)..

kl

Gimlan: Kul att det gick bra!

Ullabeata: Roligt att du är tillbaka, hästen ser fin ut.

Líf har varit borta en vecka nu och idag kom vi hem från Rhodos så jag fick en rapport om henne. Hon töltar, men blir lätt travtaktig (som hon blivit med mig också när jag provat att rida henne i tölt) och har väl varit rätt barnslig/fräck. Lagt fokus på andra saker än att arbeta. När hon väl fått tydliga "ramar och regler" så går hon fint om jag förstod rätt ;)
Och inte lägger fokus på att titta sig omkring och lalla runt. Hon är rätt tålig också när tillsägelser kommer. Inte känslig så... lite synd. Men hennes mamma var precis likadan. Man fick starta ett mindre världskrig för att få några reaktioner emellanåt. Lite skillnad mot min andra islandshäst som jag haft i 5 år nu, skulle jag göra annat än morra lite åt henne skulle jag inte få fånga henne i hagen på en vecka.

Skönt att det är 3 veckor kvar av träningen haha. Kanske får hon bli kvar lite längre :grin:

haha låter som att vi har precis samma sorts häst du och jag! har koll på allt utom att göra det han ska! Svänger in på varje avtagsväg, tvärstanna rätt som det är. Stanna och kolla på allt som inte var där dagen före. Vägra diken osv.osv Kände mig som en ponnyryttare igår när han vägrade ett litet dike med vatten i och blev så arg så jag kickade på han som fan och skrek så han till slut efter ngr piruetter och bakbensskutt gick över. Jag bara skakade för jag var så arg! haha jösses! stackarn men han gick ju till slut och jag vann!!! haha min lilla bebis!:love:

Min är mest så himla mycket hon liksom. Hon står inte still, hon ska kolla på allt. Som ett barn med myror i rumpan. Och i början av ridpasset är det ju brååååådis att komma iväg.

Idag var jag och red ut med hon som tränar henne och jag red på min andra häst och hon på Líf. Hon har nu varit på träning 1,5 vecka och vilken häst jag har! :eek::love:
Hon töltade i bra form, i bra tempo och ett sjujäkla steg. Min häst, Min uppfödning. Jag får nypa mig i armen :D

Efter turen står hon stilla (någorlunda) och hon kan skrittas av normalt utan att stressa. Så hon kommer nog vara en sånn som behöver gå endel för att få utlopp för sin energi. Iallafall tills hon växt i sig.

kl

Gimlan: Kul att det gick bra!

Jag är så sjukt glad! Men nu är det träningsschema som följs till punkt och pricka fram tills hon ska lämnas bort.

KL
Uppmanades av tränaren hon ska lämnas till att påbörja tölten. Inga problem. Man måste rida fram den för det mesta men hon börjar fatta vad jag vill och ibland rullar det på fint till medeltempo i fyra-fem steg. Formen är oftast helt OK, men ibland blir det knas :p

Hon är verkligen en härlig och talangfull häst, så lätt i alla lägen.

Idag fick jag äntligen "hem" Mackan till Öjerud! :)

Maken till cool häst, gick på och av transporten lugnt utan problem, pratade lite med de andra hästarna, tog ett par vändor i galopp i hagen och sen var han nöjd. De andra pojkarna var inte lika intressant som gräset..

Här kommer lite bilder! Ursäkta att jag bombar sönder tråden, men jag är så taggaaaaad nu i början, om någon månad är det bättre, jag lovar ;)

a65bb5ec.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/3190f8f2.jpg?t=1347640909

fd4e9c8f.jpg

http://i1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/b24b7a21.jpg?t=1347640910

66de36ff.jpg

Fler bilder finns här: http://s1069.photobucket.com/albums/u470/annalilieback/

/Anna

Han är jättefin!

Och fortsätt att bomba oss med bilder och uppdateringar, det är bara roligt att det blir lite liv i trådarna, tycker jag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25