Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

KL
Har lite huvudbry ang min Figge. Fick reda på att vi väntar tillökning i familjen i vår /sommar och får så dåligt samvete att jag inte kan fortsätta med Figge. Är ju rena stor från början och kommer ju gå upp mer ,sen är det ju tiden som saknas mest=( Nu har jag annonserat om fodervärd men är ju så kinkig! Vill inte lämna han till vem som helst heller. Det är många som hör av sig men jag är inte nöjd. Suck! Får vänta tills den rätta dyker upp bara=) Jag vill att han får hjälp med tölten nu när vi är påväg att hitta den. Är det ngn som vet ngn som kan tänka sig att ta hand om min kille så hör gärna av er=)

*KL*

Ha idag slingrat runt på vår 08:a, för det var väl mest det vi sysslade med. Han är stor i kroppen, men oj vilket litet huvud. Han är så där barnsligt nyfiken på vad det är man ska göra och vad man vill men verkar ändå acceptera och hänga med ändå.

Låter precis som min häst. :P

Idag premiärred vi en sväng efter jag hämtat hem henne till nytt stall och i onsdags fick hon vaccination.
Jag var helt svettig haha. Hon töltar som en gud. Galoppen är också bra, men det var den innan träningen med. Traven är inte jättebra. I början av inridningen var den ju kanon, taktren och ett jäkla tempo. Nu när tölten kommit så är den rätt fyrtaktig. Hon har ju svårt för trav på böjda spår så vi fick tips av tränaren att rida på ridbanan en dag i veckan och då inte harva på volt utan flytta och runda hit och dit och byta varv ofta.
Sen såklart är flytta osv när vi rider ut också.
Hon hade lagt sig i pass en gång undertiden hon var borta och det låter ju lovande med tanke på att jag hoppas kunna visa henne i framtiden.

Hur har ni planerat vilor för era 4 åringar? Långvila? Hur länge?

Jag funderar på att köra på nu ca 4 dagar i veckan oktober ut och ev även november också, beroende på vädret. Är det bara regn och rusk får hon börja sin vila i november. Sen låta henne stå i 2 mån. Är det för mycket?

Brenna har vilat hela sommaren (från i början av Juni tills för en vecka sen) nu är tanken at jobba med henne i vinter med uppehåll tex över jul då jag brukar ha ont om tid och om det blir superkallt i vinter och beroende på hur hon känns. Hoppas på tävlingspremiär i vår.

Brenna har vilat hela sommaren (från i början av Juni tills för en vecka sen) nu är tanken at jobba med henne i vinter med uppehåll tex över jul då jag brukar ha ont om tid och om det blir superkallt i vinter och beroende på hur hon känns. Hoppas på tävlingspremiär i vår.

Jag har nästan exakt samma plan. Min har dock varit igång ett tag. Ska lägga in nån kortvila snart, typ nån vecka bara. Två till tre veckor i dec. Hålla i gång i jan och sen skickas hon på träning inför avelsvisning.
Om det går vägen visas hon på Wången.

Min har inte ridits sådär jättehårt i sommar men ändå är kon kontinuerligt riden så jag tycker det är dags för en vila snart. Är 2 mån för mycket? Ska man ta bara en och sen lägga in lite kortare vilor om 1-2 veckor under våren?

Min har ridits kontinuerligt 2-3 gånger i veckan sedan mitten av maj. Har vilat någon vecka däremellan. Tycker ni att det är dags för en längre vila eller ska jag fortsätta. Hon går ibland ut i skogen och ibland arbete i paddock. Rids ca 30-40 min per gång.

Det är ju väldigt lite ridning och även vila någon vecka skriver du, så varför längre vila? Är hästen väldigt ung?

Ok, jag tänkte att det var uppdateringtråden jag klickat på ;-) så fel det kan bli när man klickar för snabbt på "buke" ;-)
Ändå så kan man ju tycka att det inte är så mycket ridning men kanske känna efter om längre vila behövs.

Min har ridits kontinuerligt 2-3 gånger i veckan sedan mitten av maj. Har vilat någon vecka däremellan. Tycker ni att det är dags för en längre vila eller ska jag fortsätta. Hon går ibland ut i skogen och ibland arbete i paddock. Rids ca 30-40 min per gång.

Jag skulle nog ge några veckors vila ganska snart. Inte för att det låter särskilt hårt, mest bara utifallatt +att jag upplevde en enorm skillnad efter tre veckors vila på min i somras efter att hon ridits som din i ngra månader.

Jag hade tänkt att 08:an som jag har på inridning nu (och som inte är uppsutten än) ska få vila när jag känner mig nöjd med grundinridningen. Det blir inte än på ett tag eftersom vi nu har fått en liten extravila pga hålväggarna...
Hur länge lät ni era hästar vila efter att de blivit grundinridna?

/Anna

Brenna "satts in" vid den här tiden förra året, kunde följa efter annan häst på mkt kort ridtur med ryttare/passagerare på ryggen, ca 3 veckors "arbete". Sen fick hon ledigt 1-2 mån (minns inte riktigt) och jobbade några veckor igen i december. Efter årsskiftet började jag rida henne lite mer, några dagar i veckan och ganska många veckor helt ledigt men ingen sammanhållande vila förrän i början av Juni till nu.

*KL*
Floá har också ridits (eller tömkörts) 2-3 ggr/vecka sedan hon kom hem i maj med någon veckas avbrott några gånger. Hon skall gå några veckor till och sedan får hon en längre sammanhängande vila, eventuellt med lite promenader som omväxling för hon tröttnar ganska snabbt på att bara gå i hagen med polarna.
Vi har inte något fastställt schema utan tar lite utifrån hur hon känns, i dag var hon tydligen inte så pigg som hon brukar så då får hon vila några dagar.

Ja!! Hon är så jäkla ambitiös, lättriden och talangfull. Jag har aldrig känt mig som en bättre ryttare. Helt sjukt!

I går så fick fetknoppen gå på lina, vi ska nu prova en ny variant bara för att jag är nyfiken på det hela. Klassisk dressyr har sitt eget lilla sätt att rida in hästar, han fick en speciell kapson på sig och sedan satte vi igång. De första gångerna kommer jag att gå bredvid, det här är helt nytt för mig men väldigt spännande. Vad hanns med igår då, jo han fixade snabbt att gå fram för kommando, stanna samt förstå hur en halvhalt fungerade.

Det var jobbigt för både kropp och knopp tydligen, svetten lackade och frågetecken stod som spön i backen. Men när vi avslutade passet så var alla nöjda och belåtna, ett pass är mellan 15-30 minuter långt.

Fortsättning idag, får se om jag kan fota något av det hela.

Ja, foton :) :)

Gimlan, härligt!! Jag får ett typ halleluja-moment varje gång jag rider min 08.
Snart dags för ridbilder för dig tycker jag :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 094
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25