Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

KL

Ok, jag ska erkänna att jag varit inne här ett tag och följt vad som händer med alla hästar, men inte skrivit just nånting själv... Men tänkte kanske börja nu :)

Jag har en väldigt trevlig islandshäst född -08 och vi (jag) har kämpat på med inridningen, vilket har gått fint, men eftersom jag är helt ny på det här med islandshästar, så valde jag att lämna bort honom för töltsättning. Han har varit borta i 6 veckor nu och idag var första gången jag red honom sen han åkte. Vilken härlig känsla!! Jag går som i ett lyckorus!! :banana: Hur kul som helst, förstår inte att jag inte hittade denna ras tidigare :) :bump: ( fast ska villigt erkänna att jag nog var en sådan som rynkade lite på näsan åt dessa hästar när jag själv red stor häst för mååånga år sedan)

KL..

Nu äntligen ser Sindri ut att må lite bättre..

Jag har bestämt mig för att om blodprovet visar att han är hingst fortfarande, så lugnar Jag mig med en tredje buk öppning.. Tror både han och ekonomin måste återhämta sig ordentligt..

Han är ju snäll som hingst.. (Eller var snäll som hingst.. :confused: )

Han är så söt och ska bli roligt att följa honom framöver, har ju sett honom växa upp.
Ja han ser ut som en liten åsna när jag ska ta in honom och han kommer gåendes med öronen snett bakåt :D
Det var kul att se hur han utvecklades på edeby, han kom dit som en liten fågelunge (inte ens 1 år) och trakasserades nästan av 3-åringarna i flocken. De jagade runt honom tills han var helt dyngsur!
Sedan ett par år senare när vi skulle hämta honom så var det han som var bossen i hagen ^^ En riktig liten tuffing! Det har han fått av sin mamma och mormor :)

Nu ska han ju vila till januari, sedan blir det spännande att se hur han utvecklas :) även om han inte blir jätteflashig i gångarterna så tror jag nog att han blir väldigt rolig att rida och vidareutveckla, han har verkligen ett speciellt psyke!

*KL*

Lastträning igår och idag, igår med en viss tveksamhet för den konstiga lådan. Men efter en stunds övertalning så ok då, provar väl att gå på. Blev ju jätte trevligt när det dessutom fanns käk, provade att backa ut och det gick jätte fint sedan blev det tveksamt igen. Ska jag vara ute eller inne, några upprepningar sen fick det vara.

Idag överrumplade lilleman mig rejält, innan jag visste ordet av så hade han rasslat in i lådan utan uppmaning. Vi backade ut i sakta mak, vilket gjorde att han blev lite smågrinig över att få gå ifrån hösilaget. Men efter en kort sekund av tänkande så klev ha glatt på igen, han fick äta lite och sedan backade jag ut honom. Kopplade loss grimskaftet och skickade in honom ensam i lådan, han gick på och stod och åt. Sedan händer något som jag inte trodde skulle vara möjligt idag, jag provar att säga åt honom att backa och lilleman backar i sakta mak ut från lådan och stannar i höjd med mig.:love::love: Vilken kille, manar honom att gå in igen och han går på. Upprepade detta 3-4 gånger och sedan fick det vara bra.

Vi fortsätter lite till i veckan, men nu får detta sjunka in.

KL

Gick kurs för Hinni med Brenna Tors-fre. Hon skötte sig utmärkt och fick bla beröm för sina bakben. Sen bad jag Hinni sitta upp lite för att få se henne under ryttare och då insåg jag plötsligt hur tjock hon är:o. Hon är ju nyligen igångsatt efter en lång välförtjänt vila men hon såg liksom mkt tjockare ut med ryttare på än utan.....

Nu ligger fokus på att få ner henne i vikt och bygga upp grundkondition!

Jag matar på min med olja och Krafft muskel. Misstänker att analysen på hösilaget inte riktigt stämmer. Hästen är maskfri och inga konstigheter med tänderna. Hon är inte extremmager men lite mer hull vill jag ha på henne.

Det är inte för lite med 2mån vila herregud.
Min Glampi f.07 vilar nu utan skor i minst 3mån efter ett år av mycket intryck.
sen är det ju skittrist väder nu med men blir ju bättre när snön kommer osv trist om man envisas med att rida nu och sen vilar de när det är som mysigast ute.

Min -00a vilar också på obestämd tid(dock kortare) men jag tror stenhårt på att alla hästar behöver en återhämtningsperiod för att undvika skador och smälta intryck.

Det är inte för lite med 2mån vila herregud.
Min Glampi f.07 vilar nu utan skor i minst 3mån efter ett år av mycket intryck.
sen är det ju skittrist väder nu med men blir ju bättre när snön kommer osv trist om man envisas med att rida nu och sen vilar de när det är som mysigast ute.

Min -00a vilar också på obestämd tid(dock kortare) men jag tror stenhårt på att alla hästar behöver en återhämtningsperiod för att undvika skador och smälta intryck.

Min 01:a är inne på sin tredje vilomånad. Första gången sen jag köpte henne med någon längre vila alls. Var eg. planerat till en månad men hon är snyggare än nånsin nu :eek: Har haft svårt att hålla hull på henne men nu är hon både musklad och lagom rund. Trodde hon skulle tappa allt. Så jag tror på din tes.

Varför "herregud"?

Hon har bara gått intensivt från september. Innan dess riden ca 1-3 dagar i veckan med viloveckor här och där.
Nu var hon på träning i september och reds 5 dgr i veckan och efter det är hon riden 3 dgr i veckan.

Jag tror också att vila gör dom gott, men frågan jag hade var hur länge. En tanke är att hon ska åka iväg på visningsträning i vår.

Jag tror också att vila gör dom gott, men frågan jag hade var hur länge. En tanke är att hon ska åka iväg på visningsträning i vår.

Jag låter alla mina hästar, unga som gamla, vila 2 mån om året, just för att de ordentligt ska få smälta det de har lärt sig under året. Jag tycker att två månader är lagom, då står de tillräckligt länge för att man ska kunna plocka av skorna på dom utan problem och de får sig en ordentlig vila, men inte så länge att de tappar sin kondition.

Min fyraårig har jag jobbat 4-5 gånger i veckan sedan sommaren, han behöver röra sig så ofta för att inte bli rastlös och glömma bort vem som är ledaren ;) han har väl vilat någon vecka då och då men egentligen känner jag att det blev lite för lite vila för honom, han tog in väldigt mycket innan skorna rök!

Det blir nog bra med två månaders vila, dock så blev han för hingstig mot stona för att få gå kvar i stora flocken :/ Han har inte insett att han är valack :(

Spöket spontantöltade flera gånger idag och "på egen hand" utan att jag behöva hålla takten åt henne i varje steg :banana::bump::banana::bump:

Roligt :)..

KL*.. jag lämnade nyss i väg min 08 på tölt sättning/ utbildning.. Tjejen som har honom är C instruktör och B tränare.. Har fått stipendium från strömsholm för hennes sätt att utbilda islandshästar :)..
Hur som helst.. Fick ett meddelande av henne där det stog, "- Har du insett vilken flott häst du har !!!"...

Sånt är roligt att få höra om sin lilla kille :)..:p

Inget illa ment: Men lär dig att töltsätta själv, det är grymt bra i träningen av hästen sen. Lätt att hitta var knapparna och ev taktkorrigering själv. Min tränare tvingade mig att töltsätta min första islänning + en del unhästridning när jag fixade töltsättningen. Tufft utav bara helvete. Men nu kan jag töltsätta själv och det är både kul och nyttigt :)

Kul :D

Kl.
Min skruttfia är igång och rids några gånger i veckan. Hon går från klarhet till klarhet och är extremt mogen
för sin ålder. Hon är en arbetsråtta. Ska försöka fota henne snart :)
Töltar som en klocka i olika tempon. Härligt sto med myyyyycket egen vilja.... ;)

visst är det :love: Man lär sig så galet mycket hela tiden.
Dock skulle jag uppskatta en "färdig" häst att "åka" lite på ibland ;) Som kan lära MIG ist för tvärtom :)
Ibland.... bara ibland vore det lite skönt ;)

Jag håller med. Jag har dessutom låtit min vuxna 01:an vila i tre månader. Kan säga att jag saknar ökad tölt och T2 :love: Hon har ett sjujävla tempo, inga lyft att tala om men taktsäker och som sagt bottenlös tölt. Älskar det :laugh: +att hon har visat sig ha pass och är lättlagt redan från grunden :D

Jag drömmer ibland om en riktig läromästare och nångång ska jag äga en sån :)

Jag hade säkert absolut kunnat gjort det själv.. När jag var yngre jobbade jag t.o.m i islandsstall :).. Men problemet med mig är att jag inte tror på mig själv alls.. Har haft det så i min uppväxt.. Kallades dagligen för värdelös,och att jag aldrig klarar av någonting av min egna familj..mm.. Det har satt djupa spår i mig... Bl.a. Diagnoserad för ptsd för det aldrig släpper taget om mig, orden och allt som hände återkommer om och om igen... Dom fick mig att tro att jag var värdelös och aldrig kommer klara av något.. Och att ingen någonsin skulle tycka om mig..

Men det som gjorde att jag också lämnade bort honom var att han aldrig visat något annat än skritt trav galopp.. Så han har det inte alls naturligt..

09 som kom hem igår har iaf visat att han har mer gångarter.. Även om han föredrar trav också.. Men där vet jag att det är lättare..

Nu blev det en hel uppsatts... Inte meningen riktigt..:o

Jättetåkigt att läsa om hur du har haft det :( Hoppas att du kan finna tillbaka till självförtroendet igen!

KL
Mackan är nu skodd och redo för rodeo! Jag kan knappt vänta tills jag för börja jobba med honom igen.. :)

/Anna

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 094
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama