Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Nu är ju inte Flóa min men hennes ägare och jag tänker lika om hennes utbildning även om det naturligtvis är hennes ägare som bestämmer. Men det är trevligt att bolla tankar och idéer och jag uppskattar verkligen att hon involverar mig i planerna :).
Flóa skall inte visas och vi har inga större tävlingsplaner heller så vi tar det som det kommer, hon kommer sannolikt inte att skickas iväg för utbildning utan ägaren gör det själv (med hjälp av instruktörer förstås).
Tölten har hon redan, det vi har fått jobba en del med är att plocka fram traven men jisses vilket steg hon har när hon får till det!
Nu har hon vilat ett par månader och vi har så smått börjat sätta igång henne igen med lite longering och annat arbete från marken.
Och - polletten verkar ha trillat ner, hon TRAVAR nästan hela tiden (det blir en och annan brall emellanåt), på ett riktigt, riktigt trevligt sätt :laugh:.
Skall bli så spännande att sitta upp och se om det sitter under ridning också eller om vi lyckas klåpa till det...

kikar in och gör en snabb uppdatering om våran busiga 08a.
Hon får bara mer och mer vilja, nästan för mycket för sitt eget bästa.
hon har sedan början haft svårt att acceptera bettet, men det blir
bättre och bättre. mognadsgrej kombinerat med detta fantastiska (kan gräva hål i huvet på mig) temprament :)

Som sagt, jag är VÄL medveten om att hon gapar.

dsc_3061_50e8dac3e087c30a4b386f93.jpg

dsc_3070_50e8dba09606ee4c2244fd3f.jpg

dsc_3102_50e8dc189606ee4c0507894d.jpg

Hur går det med alla era andra småttingar(som börjar bli stora) ? :)

Min skrutta reds av min ena tränare i onsdags, svårklassryttar i dressyr. Lillhäst var URTJUSIG. Trots en ryttare på 180 cm (smal som ett streck dock, max 60 kilo).

Öppna, sluta och skänkelvikning är utan problem. Öppna och skänkelvikning även i tölt, fast skänkelvikningarna är liite svåra för henne än. Fina galoppfattningar. Halvhalter och halter kräver kraftiga hjälper en vad jag vill så det jobbar vi på. Men hon har sån framåtanda så känns som det är naturligt att det kan vara en svaghet.

Form i alla gångarter, lägre i galopp, ok i tölt men inget huvud i vädret någonsin. Jobbar suoerfint genom kroppen främst i tölt och skritt, men även i de andra. Snäppet bättre bara i de två förstnämnda. Vänstersidan är den sämre, men det bättrar på sig.

Klockrena galoppfattningar även från skritt. Hom har fått enormt tryck i gången iom styrkan. Traven var riktigt bra från början nu studsar man nästan ur sadeln :o
Ska bli grymt kul att se vad tränaren kan plocka fram ur henne. Nu kanske jag törs avslöja vem det är eller är det OK enligt forumreglerna?

Vilken fin tjej! :)

08:an som jag rider har inte kommit riktigt lika långt.. Nu är han riden i ca två veckor ;) Idag ska vi rida lektion här i stan, ska bli jättekul att få lite tips om hur jag ska jobba med honom i framtiden när vi koncentrerar oss mer på gångarterna. Just nu är det mest att hitta balans och bjudning som gäller!

Jag har en fråga till er alla som ridit in häst. Upplevde ni i början att de var lite tveksamma i bjudningen? Då tänker jag särskilt på uteritt (och särskilt på vägen bort från stallet), eftersom jag inte har tillgång till paddock hemma och mest rider ut.

/Anna

Det är ett vanligt problem. Med min hade jag dock inte de problemen vi red också ute från skratch. Ridhus efter typ sex månader (det blev ett äventyr kan jag säga :D) Men våga gasa brukar vara tipset och tjoa och tjimma lite + ridsällis då :)

Det är klart det är ok att berätta vem hästen skall till :) Likväl som det är ok att berätta vem man tränar för. Sedan behöver man ju inte slänga på alla superlativ så det räknas som reklam bara :D

*kl*

Nollåttan jag red in i somras/höstas är på långvila och har det gott. Tänkte åka och hälsa på så snart jag kan och sedan ska jag hjälpa ägaren att sätta igång sin fina häst i början på februari. Så kul! Tänk, det kanske t.o.m kan bli lite ovalbaneträning i år :D
Själv har jag ju två vuxna hästar hemma nu, "bara". En nioåring och en sjuttonåring. Sjuttonåringen känns mer som en unghäst än nioåringen ;)

Jag tror det kan bli bra. Har sonderat terrängen väldigt väl innan jag fattade beslutet om att det skulle bli han. Kontaktat både den ena och andra för att få rekommendationer och det motsatta. Dels har jag fått input via pm är på buke dels genom att jag kontaktat vänner, bekanta och bekantas bekanta.

Träffade G som hastigast i början av september tror jag det var. Visningen i E-tuna var det iaf, för att han skulle få titta på henne (vi hade bokat träff alltså) för att se om han tyckte det var värt att ens testa träna henne för visning.

Det kändes väldigt bra i magen direkt, helt rätt. Gillade hans bemötande mot mig och hästen, hans hantering (det lilla jag han se då) av både sin egen häst och min. Sen hade jag ett gott intryck innan av honom så jag känner mig väldigt trygg i mitt val.

Halvt KL
Nu är allt inbokat och klart inför resan upp. Känns nervöst, fast mest bara resan upp och att lämna av henne. Resten känns lugnt.
Hon är en sån där häst som älskar alla och anpassar sig snabbt så hon kommer må toppen.
Jag har ju en häst till så helt tomt blir det inte hemma heller.

kl

Har precis satt igång min 08:a efter långvila. Har egentligen inget superroligt att rapportera mer än att fokus nu ligger på lydnad och att slappna av. Vi har en del att ta igen och det är en dam med temperament. Vi är tillbaka på ruta 1 och gör i princip om inridningen, om än i något snabbare version.

*kl*

Nu är de ju fem år, känns lite otroligt!

Här går det bra med -08: orna!

Alfari tävlingsdebuterade förra helgen och skötte sig bra, även om inte alla gångarter blev precis på rätt plats och till tölten var han så trött så han inte orkade tölta. Tregången slutade vi på 5,2 i alla fall :)

293581_543362672354698_1599069544_n.jpg

538584_543362705688028_601757037_n.jpg

394882_545613195462979_156553699_n.jpg

409708_545614978796134_254758663_n.jpg

Litla har fått en ofrivillig vila pga tappsko men nu är det dags igen!

KL
Sista ridpasset på Spök igår, imorgon åker vi till Gummi. Hon var URFIN efter lite tölthysteri från hennes sida i början. Hon ville bara tölta och jag svor eftersom det var första gången nånsin som det hänt sen jag började rida henne att det trasslat med gångarterma. Tack, två dagar innan Gummi ska ta över, typ... Gångarterna har alltid varit perfekt separerade. Men det var visst bara överskottsenergi. Sen var hon UNDERBAR :love:
Fin form i både tölt och trav, ökad, långsamt, samlat. Allt bara flöt!

Va kul! Första tävlingen:bump: Själv har jag mest ångest över att han nu är 5ÅR :crazy: nu börjar det ju bli lite på "allvar" :) jag hoppas vi kommer ut på nån tävling i år.... Annars har vi ju flera år på oss att bli tävlingsklara, men det vore kul att komma ut på nån redan i år :bow:

KL

Jag har kommit in i en period där hästen utvecklas mycket, men det känns som att jag inte hänger med i den utvecklingskurvan :( ju längre vi kommer i träningen, desto mer krav ställs ju på mig och jag tycker det är svårt!! Nåja, alla har väl haft sin första isländare och lärt sig tölta, så jag får bara kämpa vidare helt enkelt :laugh: hårt arbete, men sååå kul!!!

Jag har stått i samma stall som Alfaris pappa! Väldigt trevlig häst :)

Nämen se så lite världen är!
Jag har hört att de är rätt lika, Alfari och Hvatur, till utseendet då.
Men Alfari är ju också kanontrevlig! :)

Va kul! Första tävlingen:bump: Själv har jag mest ångest över att han nu är 5ÅR :crazy: nu börjar det ju bli lite på "allvar" :) jag hoppas vi kommer ut på nån tävling i år.... Annars har vi ju flera år på oss att bli tävlingsklara, men det vore kul att komma ut på nån redan i år :bow:

KL

Jag har kommit in i en period där hästen utvecklas mycket, men det känns som att jag inte hänger med i den utvecklingskurvan :( ju längre vi kommer i träningen, desto mer krav ställs ju på mig och jag tycker det är svårt!! Nåja, alla har väl haft sin första isländare och lärt sig tölta, så jag får bara kämpa vidare helt enkelt :laugh: hårt arbete, men sååå kul!!!

Jag vet, det känns lite tokigt att de redan är fem år!

Men inte tror jag att du behöver tänka så. Såg filmer på er du lade upp tidigare och det såg ju jättefint ut, även om de är fem är de ju självklart väldigt gröna och jag tycker att du gör ett kanonjobb med tanke på vilken liten erfarenhet du har av tölten!

Kl Spöket är nu levererad till Gummi. 75-milsresan gick kanon och hon var cool hela vägen. Känns helt OK än men lite stack det i hjärtat när jag hängde undan hennes träns...

Tack, det var snällt sagt:o Jag har haft tur och hittat en duktig och väldigt erfaren tjej som undervisar mig/oss, utan henne hade det aldrig gått:confused:
Jag är nog bara inne i en personlig svacka:crazy: där jag tvivlar på min egen förmåga... Absolut inte hästens:love: bara min egen :d

KL

Träningen igår kändes faktiskt riktigt bra och han kunde nu öka på tempot lite i tölten och ändå bibehålla takten :bump: kanske kommer det lite bilder på det, då det var en som knäppte lite kort på oss:) ska se om jag får låna lite bilder av honom :angel:

Kl
Jag satte igång Hektor i januari efter två månaders vila. Han är en ganska lättstressad häst som blir nervös så fort han inte förstår vad jag vill. Det finns mycket vilja i honom också, precis som i hans mormor, så nu jobbar vi mycket på att ta det luugnt och inte stressa. Han lyssnar otroligt mycket på sätet så när han pinnar på för fort kan jag sitta till och göra en lång halvhalt, då väntar han på mig och blir lugnare :)
Tölten har blivit lite som ett stressmoment för honom så där har jag bestämt mig för att ta ett steg tillbaka. Bara tölta korta sträckor med paus och (försök till) avslappnad skritt emellan.
Jag ska nog köpa ett novabett till honom, han fipplar väldigt mycket med bettet när han blir orolig (alltså i princip hela tiden) så han klämmer sig lätt i kinderna. Får se om det blir bättre med ett smalt, rakt gummibett :)

Annars så är han väldigt lyhörd och positiv, som sagt väldigt framåt. Det ska bli spännande att se vad det blir av honom när tölten blir starkare och man kan börja samla honom. Nu har han mest aktion i bakkärran ;)

KL
Lade undan Spökets träns i en låda i veckan. Det stack så i hjärtat av att se det :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 094
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve