Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Sv: Islandshästar Födda 2008!!*Ny tråd*

Åh va roligt! :) Hon verkar gilla att jobba.! Bättre att dom går fram än att man får driva och kämpa varje ridpass. Kul när dom har lite positivt tänk!=)

KL

På Onsdag ska mina hästar vaccineras så då passar jag på att hämta in Brenna från semestern, jag ser verkligen fram emot att börja arbeta med henne igen!

Kl

Jag SKÄMS för att rida kurs på mitt fläskberg till häst på måndag. Vet inte vad som har hänt? Han blev grotesk på en vecka?! Haha, ååhh!

Kl

Jag SKÄMS för att rida kurs på mitt fläskberg till häst på måndag. Vet inte vad som har hänt? Han blev grotesk på en vecka?! Haha, ååhh!

Jobbigt :( Jag har lite problem åt andra hållet med min 01:a. 08:an har däremot breddat sig ur sin sadel som är köpt i maj! Inte fläsk dock, eller lite men det behövdes. Muskler börjar hon få lillsnuttan :love:

Hm då jag glad i hågen tänkte hämta Brenna stod hon på tre ben....:( Visade sig vara en hovböld som kom ut på baksidan av hoven upptill, är inte helt OK än men på bättringsväg men jag får vänta ett tag me att sätta igång henne, jag som var såååå taggad.:mad:

Hm då jag glad i hågen tänkte hämta Brenna stod hon på tre ben....:( Visade sig vara en hovböld som kom ut på baksidan av hoven upptill, är inte helt OK än men på bättringsväg men jag får vänta ett tag me att sätta igång henne, jag som var såååå taggad.:mad:

Fast om hästen nu ska vara halt så är hovböld ändå en "bra" hälta eftersom det sällan får några konsekvenser i det långa loppet. Men klart att det är trist!

Javisst, hovböld var det "bästa" i den här situationen, hade hunnit tänka hovbensfraktur några gånger innan bölden kom ut. Nu går hon helt normalt (hon går ut i hage på dagarna på veterinärs inrådan) utom i uppförsbackar då hon verkar tycka att det gör ont.

*Knapp*

Arbetet med Kormákur går framåt! Jag har lagt på sadel och låtit honom gå med den under arbetet i rundpaddocken de senaste gångerna, och börjat introducera honom för tygelns inverkan (vrida på huvudet och svänga vid ledande tygeltag, stanna vid förhållande tygeltag och att hitta eftergiften på tygeln). Jag förstår vad ni menar meda att unghästar är läraktiga! Bara på två - tre longering/markarbetespass i rundpaddocken kan jag se framsteg. Och jag lär mig också nya saker av att arbeta med honom!
Snart är det nog dags för uppsittning :)

Idag däremot nöjer vi oss med en promenad/springtur i det fina vädret!

/Anna

KL Lillskruttan håller på att töltsättas nu, av mig. Fungerar toppen, även om formen är lite sådär, minst sagt, men det ger sig. Formen funkar helt ok, även om hon inte alltid tar ordentligt stöd i traven.
Henne bakben är fullständigt UNDERBARA :love:

Kl

Fläskberg, du vet inte vad du pratar om. Kom och titta på Ior så ska du få se.:D:crazy:

Haha! Åh nej!

Jag körde en "snabbdiet", dvs. Sokki fick stå inne fram tills ridlektionen kl 11 och då hade herrn minskat MYCKET i omfång. Puh!!! Det tyder också på att det mesta är vätska och inte så mkt näring i det här höstgräset som kommer nu.

Kl

Kursen gick SKITBRA. Vilken fantastisk häst jag har <3

KL Min fina vita (eller säsongsanpassat grå) är SÅ fantastiskt begåvad. Hon gär enorma framsteg varje gång hon rids :love:

Imorn rider jag lektion och hämtar hem Lífan. En månad har gått snabbt. Ska bli jätteroligt att få känna på henne igen, samtidigt som jag får prestationsångest för att inte förstöra en fin häst.

Jag funderar kring visning fortfarande. Hur vet man vilken ålder som man ska visa :P

Hon som tränat henne tycker inte det finns någon anledning att vänta om hästen visar sig vara talangfull och fin. Men rida inför visning är ju full fart. Jag vill gärna stärka först.

Jag har funderat på att kontakta Terese Gudmundsson inför en ev visning. Någon som har erfarenhet av henne? Pma gärna isåfall :)

Min ska visas på Wången 2013 om allt går som det ska. Är, precis som du, rädd att förstöra min fina häst men tänker att proffsryttaren som hon kommer skickas till kan fixa till mina ridfel någotsånär under de 4-5 månader som hon kommer stå hos honom.

Det verkar som att vi är flera med hovproblem :/

Mackan har haft hålväggar under sommaren och hösten pga att han har gått barfota i blöta hagar (vilket är mer eller mindre oundvikligt med tanke på hur mycket det har regnat i sommar...). Dock har han inte haft ont av det och det har inte blivit särskilt "djupa" hålväggar, tills nu.
I lördags skulle jag tömköra och tyckte att han kortade höger bak en aning i skritten, men tänkte först att han helt enkelt kanske var lite stel för dagen. I trav i höger varv kunde jag inte heller se något särskilt, men sedan i vänster varv var han uppenbart halt.

Jag hade sett att höger bakhov inte såg jättefin ut redan några dagar innan han visade hälta, så jag drog slutsatsen att det är det han har ont av. Det blev alltså ingen första uppsittning i helgen. Nu tar vi det lugnt, borstar och gör rent fötterna NOGA varje dag, och imorgon kommer hovslagaren. Förhoppningsvis blir det bra när hon har verkat honom :)

/Anna

Vad trist att du fick skjuta upp ridningen, hoppas att hovslagaren kan fixa det lätt! Vi har också några hästar i stallet vars fötter inte alls trivts med sommarvädret.

*KL*
I dag har jag ridit Floa för första gången, hennes ägare har ridit henne sedan hon kom hem i maj och nu tyckte hon att det var dags för mig att ta en premiärtur. SÅ ROLIGT!
Jag var lite nojjig innan och tänkte att vad sjutton gör jag om det känns helt fel att sitta på henne? men väl i sadeln kändes det klockrent rätt :laugh:.
Det här skall verkligen bli spännande även om det snart är dags för en lite längre vila. Det är en förmån att få följa en häst så här när jag nu varken har råd eller tillräcklig erfarenhet själv :).

KL

Brenna är nu OK efter sin hovböld, skoddes idag och sen longerade jag henne lite och lät henne springa på ridbanan.

Nu blir det äntligen igångsättning efter hennes sommarlov, vill ha henne igång tills början av november då Hinni kommer och håller kurs.

Ja, det här förbannade regnet gör inte mycket nytta :grin:

Jag har precis kommit hem från stallet och hovslagaren. Mackan ska stå på boxvila med gipsad bakhov till nästa fredag... Hon fick bort mer eller mindre allt infekterat i hoven, så nu tror vi att det läker sig självt om han får stå med torra fötter i box ett tag.
Nästa fredag kommer hon alltså och kollar hur det ser ut, så då får vi se om det blir ytterligare någon veckas boxvila eller om han är ok att sättas igång. Jag tar en sak i taget, annars blir jag bara besviken om jag t ex hade tänkt mig att det skulle vara läkt och så får han stå i box en vecka till. Det kunde ju vara betydligt värre än "bara" hålväggar!

Hur som helst så kommer han bli bra, och förr eller senare kan vi börja med inridningen på allvar :) Nu tycker jag mest synd om lilla pojken som har ont i fötterna och får stå inne hela dagarna. Han kommer bli SÅ bortskämd med morötter och borstning den följande veckan!

/Anna

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 094
Senast: gammalek
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25