Själ gillar jag all forskning om grovfoder, kommer inte på någon speciell forskare just nu, men det är ju sedan länge känt att hästar fungerar bäst med en större bas grovfoder än kraftfoder. Samtidigt är det så få inom eliten som fodrar med mycket grovfoder, vilket får mig att bli lite frustrerad. Tex hade vi en häst på mitt tidigare jobb som hade massvis med stressymptom av att stå länge på box utan någonting att tugga på, den krubbet, vävde och en massa annat till den grad att man opererade den. Det hjälpte inte hästen, den fortsatte krubbita och luftsnapa.
Jag föreslog att ge hästen fri tillgång på hö, vilket man gick med på, och vips, hästen slutade med sina olater.
Där jag arbetar nu fodrar man hö enbart 2 gånger per dag och kraft 4 gånger/dag. Jag har påtalat hur hästens mag/tarm och psyke påverkas utav detta, men det går inte att ändra på stallets rutiner då fodring sker utav stallpersonal och på samma sätt fodras 30 hästar till i stallet (dock 2 hö och 3 kraft).
Jag brukar slänga i lite halm och två utav hästarna står på halm pga kolikrisk. Övriga får inte byta till halm av olika anledningar. På tävling ger jag dock fri tillgång på hö, och där upplever jag hästarna mer harmoniska.