Intressant forskning

Sporthorse

Trådstartare
Man blir ju aldrig fullärd och sökandet efter ny kunskap får mig att posta en tråd där ni gärna får dela med er utav den hästforskning ni rekommenderar eller vill diskutera! Så länka, och berätta om olika intressant forskning, gammal som ny! För att hålla tråden till diskussion så får ni skriva några rader och gärna kommentera/tycka till om forskningens utförande, resultat och betydelse.

Själ gillar jag all forskning om grovfoder, kommer inte på någon speciell forskare just nu, men det är ju sedan länge känt att hästar fungerar bäst med en större bas grovfoder än kraftfoder. Samtidigt är det så få inom eliten som fodrar med mycket grovfoder, vilket får mig att bli lite frustrerad. Tex hade vi en häst på mitt tidigare jobb som hade massvis med stressymptom av att stå länge på box utan någonting att tugga på, den krubbet, vävde och en massa annat till den grad att man opererade den. Det hjälpte inte hästen, den fortsatte krubbita och luftsnapa.

Jag föreslog att ge hästen fri tillgång på hö, vilket man gick med på, och vips, hästen slutade med sina olater.

Där jag arbetar nu fodrar man hö enbart 2 gånger per dag och kraft 4 gånger/dag. Jag har påtalat hur hästens mag/tarm och psyke påverkas utav detta, men det går inte att ändra på stallets rutiner då fodring sker utav stallpersonal och på samma sätt fodras 30 hästar till i stallet (dock 2 hö och 3 kraft).
Jag brukar slänga i lite halm och två utav hästarna står på halm pga kolikrisk. Övriga får inte byta till halm av olika anledningar. På tävling ger jag dock fri tillgång på hö, och där upplever jag hästarna mer harmoniska.

Jag brukar läsa lite examensarbeten när jag får tid. Finns en och annan riktigt intressant!
http://www.slu.se/sv/institutioner/hippologutbildning/kontakt/

Kan rekommendera att dessutom hålla ett öga på vad Etologi och djurskyddsprogrammet på SLU publicerar. Brukar vara några hästrelaterade arbeten varje år, mycket intressant!

Jag måste erkänna att jag inte riktigt hållit mig uppdaterad i hästforskningen senaste året.. Det har helt enkelt inte funnits tid och energi till det. Jag brukar kika på The Horse, ibland publiceras nya rön där relativt snabbt. Jag läser mycket om utfodring, i form av allt från foderstatsoptimering och utfodringsmetoder.

Läste den här i morse:
https://www.thehorse.com/articles/29578/cup-feeder-slows-horses-consumption-rate-reduces-waste
Finns ju liknande koncept till hund och katt. Hade varit kul att läsa hela studien! (Om någon har den tar jag mer än gärna emot en kopia ;)). Pre-vent har själva finansierat studien så det kan ju vara vinklat till deras fördel. Bra att de tar upp hygien och arbetet med rengöring!

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 767
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 468
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det hade kunnat vara ett paradis. Vi hade kunnat ge varandra kärlek och respekt. Se varandra, lyfta varandra, inkludera varandra. Vi...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Hera_62
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama