Inte bara nätdejting

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag hade ridit jakt i flera år innan vi träffades så jag hade inget behov att han skulle följa med utan han gjorde det för att han tyckte det var roligt. Om han hade annat att göra så gjorde han det istället, men han hade aldrig i livet försökt hindra mig rida mina jakter. Varför skulle han?

Lika lite försökte jag hindra honom från att åka på sina hobbyresor med kompisar, jag tyckte det var roligt att han kunde åka och hade aldrig försök planera in något annat istället de gångerna. Jag tycker det låter fruktansvärt och osjälvständigt om man inte kan låta ens partner ha egna aktiviteter utan att man sitter ihop vid höften hela tiden. Jag vet ju vad han har för planer och vad som är viktigt för honom och vice versa, vi har ju all tid i världen att göra saker tillsammans andra gånger.

Det jag skriver/har skrivit handlar ingenstans om att försöka hindra den andra från att göra någonting. Kommunikation is the shit!
...och jag skulle aldrig vilja ha en partner som inte har egna intressen. Var har du läst in det??

Nu är jag inte så kosher men: så där jag att man, aka väldigt många, faktiskt gör. Mer eller mindre medvetet. Man känner någonstans att nu har jag varit väldigt ego ett tag, jag får nog gå på det där kalaset. (Förutsatt att träningen inte är viktigare än andra träningar).

Ja, visst är det något folk gör, men varför ska det vara något att sträva efter? Att göra det medvetet, avsiktligt, se det som något ett förhållande behöver för att fungera?

Jodå, men det var ju det jag skrev tidigare - jag kan vilja göra en sak för att det gör partnern glad. Jag får ju också ut något av att vi har trevligt tillsammans, av att göra dagen bättre för någon jag älskar.

Men om jag hellre hade velat åka på träning, och känner att jag "måste" åka på kalaset för att det är jag "skyldig", då tycker jag det är ett allvarligt problem och jag vet inte varför jag skulle vilja stanna i förhållandet?

Men är det inte det översta som @tott menar tro?
Andra delen håller jag med om, klart man inte vill vara skyldig varandra saker. Men likväl gör jag grejer ibland som jag inte är supersugen på, just för att det gör min sambo/vän/mamma glad. Typ kollar på en dålig film med sambon bara för att han tycker det är mysigt. Och han hjälper mig med mina ankor fast han tycker det är läskigt och hellre hade stått några meter längre bort... osv osv.

Vi gör saker tillsammans för att vi vill, vi gör saker var för sig för att vi vill det. Är det något särskilt som vi vill göra tillsammans så planerar vi det i god tid.

Det handlar inte om att ge och ta, det handlar om att vara sig själv med egna intressen. Vi gör småsaker för varandra när vi känner för det själv. Ingen av oss "kräver" att den ena ska ändra sina planer för den andra. Utan vi är två enskilda individer som tycker om varandra och trivs i varandras sällskap, men kan fortfarande göra saker var för sig.

Det jag skriver/har skrivit handlar ingenstans om att försöka hindra den andra från att göra någonting. Kommunikation is the shit!
...och jag skulle aldrig vilja ha en partner som inte har egna intressen. Var har du läst in det??
Jag undrar varför han skulle planera in något annat när han visste vad som var viktigt för mig eller varför han inte skulle göra som han själv ville om han hade andra planer? Det tycker jag är att hindra någon, att försöka tvinga dem att välja när man redan vet sin partners planer och vad som är viktigt. Varför skulle man ens komma på något så korkat? :confused:

Blääää...missförstå inte med vett och vilje, tack. Gör det inte så förb... komplicerat.

I mitt förra förhållande fixade jag mera semesterdagar istället för pengar, för att vi skulle kunna vara mera tillsammans pga hans tidskrävande fritidsintresse. Jag gjorde det HELT av fri vilja, för att jag ville och hade den möjligheten. Det kostade mig ca 5000 spänn. 5000 spänn hade också varit trevligt, men jag ville göra såhär...Bara för att ta ett exempel. Givetvis önskar jag att min partner också satsar på förhållandet och kanska inte alltid gör som han har gjort förut. Givetvis önskar jag att han VILL göra det och ser det som en investering i förhållandet (för att han vill investera i förhållandet). Jag kommer däremot inte att tvinga honom!

Men vaddå missförstå med vilje?! Varför skulle jag göra det, och vad fanken skulle poängen vara över huvud taget att hålla på så!?

Jag förstår faktiskt inte hur du menar, jag har försökt bryta ner det på ett sätt jag förstår men då blir du irriterad istället? För mig är det inte "givetvis" att satsa på förhållande och investera i förhållande, det låter obehagligt! Men vi behöver inte förstå varandra, fine, vi släpper det. Eller jag gör i alla fall. Jag har ingen som helst lust att metagräla om grälsjukhet.

J

Men om jag hellre hade velat åka på träning, och känner att jag "måste" åka på kalaset för att det är jag "skyldig", då tycker jag det är ett allvarligt problem och jag vet inte varför jag skulle vilja stanna i förhållandet?

Just det! Kompromisser är bäst - och en kompromiss kan vara att han åker på kalaset och jag åker på träning.

"Jag har egentligen en viktig och rolig träning då vi är bjudna till sambons syster på kalas, men jag väljer ändå att åka med sambon på kalas." Jag inser att man inte vara på två ställen samtidigt och måste då välja. Att välja mellan två goda ting betyder ju att man måste välja bort den ena. Ett litet "ge" i detta fall.
Allt är inte svart eller vitt.
Jag skulle inte ens be partner följa med på en sån sak om hen har annat inbokat.

Men är det inte det översta som @tott menar tro?
Andra delen håller jag med om, klart man inte vill vara skyldig varandra saker. Men likväl gör jag grejer ibland som jag inte är supersugen på, just för att det gör min sambo/vän/mamma glad. Typ kollar på en dålig film med sambon bara för att han tycker det är mysigt. Och han hjälper mig med mina ankor fast han tycker det är läskigt och hellre hade stått några meter längre bort... osv osv.

Precis vad jag menar! Skönt att någon förstår min text :)

Usch, det låter skumt
Menar du att ni inte ska kunna se varandra öht?

Jag tror det. Fast nu har han inte läst mitt sista mail, och så har han hållit på. Hans kontakt med mig har gått i skov liksom.
Väldigt intesivt i en, max två dagar och sen ingenting på bortemot tre veckor.

Jag tar inte hans "inviter" på så stort allvar och framförallt är jag inte det minsta intresserad.

Jag tror det. Fast nu har han inte läst mitt sista mail, och så har han hållit på. Hans kontakt med mig har gått i skov liksom.
Väldigt intesivt i en, max två dagar och sen ingenting på bortemot tre veckor.

Jag tar inte hans "inviter" på så stort allvar och framförallt är jag inte det minsta intresserad.
:wtf: Jag tror han är pervers... Eller nåt :idea:

Beprövat tips: om man högljutt och ofta under filmen förklarar varför den är så dålig så slipper man öda tid på dålig film i fortsättningen :angel:

Haha, det knepet använder min sambo tror jag bestämt. Han förklarar gärna det orimliga i filmer så till slut ber jag honom gå därifrån och göra något annat än att störa mig. :mad:
Jag försöker ibland jag också men han förklarar gärna om och om igen med en ängels tålamod varför den är så himlans bra...

Vem är det som "tar" om partnern begär att Petruska ska avstå från sin vanliga ridning för att han har lust att hänga?

Då är det partnern som "tar" och @Petruska som ger. ...fast det handlade ju bara om att Petruska kände för att rida sent just idag - inte att avstå från ridningen.

Men det är det jag menat med att "ge och ta". Om båda har önskemål så får man väl kommunicera och komma till en kompromiss som funkar för båda. Ibland känner den ena att den kanske gett efter (för att den valde att göra det) och ibland kan det vara omvänt. Inget konstigt i min värld. Inget som kränker någondera eller ingen som kräver att den andra gör si eller så.

Beprövat tips: om man högljutt och ofta under filmen förklarar varför den är så dålig så slipper man öda tid på dålig film i fortsättningen :angel:
Jobbigt det där med att man gillar olika filmer.
Jag som är lite av en film/tv-serie nörd. Om jag blir sambo får jag se till att det finns två tv-apparater i hushållet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 583
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 774
Senast: Mineur
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 235
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 264
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka