Inte bara nätdejting del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det inte lustigt att när kvinnor har förväntningar på sig som kvinnor tycker du det är väl bara att göra tvärtom och när du har förväntningar på dig som man tycker du det är allvarliga problem som gör att du inte är privilegierad?

Det är nästan som om du tycker att kvinnor enkelt ska bryta mot förväntningarna när du inte sätter samma krav på dig själv att du ska bryta mot förväntningarna?
Likadant som när kvinnorna här beskriver problem säger att du inte har varit kvinna på tinder men sedan påstår du att tjejer bara behöver sitta och vänta som om du då varit kvinna på tinder och upplevt hur lätt det är

Alltså ser du inte att du generaliserar precis som det passar dig --> så fort kvinnor säger "här har vi ett problem" så säger du "det visste jag inget om och hur skulle jag kunna veta det" men sen påstår du att kvinnor har det lätt som om du plötsligt kan sätta dig in i hur kvinnor har det

Det verkar ju som om det är jätteenkelt för dig att sätta dig in i vilket lätt liv du tror att kvinnor lever och supersvårt att se att dom kan ha problem med till exempel män som objektifierar deras kroppar?

Kanske ska tagga @Hero

Senast ändrad:
Okej, nu har vi kommit lite väl långtifrån TOPIC; ? Jag lämnar denna diskussionen.
Jag har fått mitt svar. Tråkigt att kvinnor inte får lägga upp naturliga bilder på sig själva. Men då vet jag varför.

Får och får. En får göra vad en vill inom lagens råmärken. En kan ju dock välja att inte lägga upp helkroppsbilder eftersom den sociala kostnaden blir för stor i förhållande till eventuell vinst.

Ibland undrar jag om inte allt snack om patriarkatet förstör mer för er kvinnor än det hjälper er. När ni lägger allt ansvar på mannen. Allt är männens fel.
Snälla läs på! Läs lite basic genusteori, lite kulturvetenskap. Eller lyssna på podden som rekommenderades tidigare i tråden. Patriarkatet är verkligt, det är ett helvete att protestera mot det, reprimanderna från män och kvinnor stenhårda.

Jag ska straffknullas, våldtas, misshandlas, mördas, eller bara hålla käften. Men det är inte bara jag utan min mamma, mina syskonbarn och mina övriga kvinnliga släktingar som ska kollektivbestraffas för att JAG tar fighten mot patriarkatet.

Jag tänker inte precisera något eftersom jag inte pekat ut någon särskild och ärligt så har jag inte tid eller lust att läsa igenom olika användares inlägg en gång till för att se just var de ev. varit "rövhattiga".
Men du tar uppenbarligen åt dig som det verkar. Du kanske ska fundera på varför du gör det?
Jag tar inte åt mig, jag har belyst helkroppsbilders vara eller inte vara ur ett feministiskt perspektiv, jag har försökt berätta om patriarkatet och hur det funkar och blivit helt jävla perplex av hur allt klokt som sagts verkar gå totalt oreflekterat förbi. MEN jag vet också att det är förbannat hemskt att kritisera och peka ut mäns brister.

Att våga fråga och gå mot normen är någt som stärker både en själv och kvinnor generellt. Att gnugga könsprivilegium i ansiktet fick Hero att lämna tråden. Behöver man ta på sig silkesvantar för hans skull? Nej, men jag tror inte heller det fick honom att öppna sig mer för budskapet.

Att våga fråga och gå mot normen är någt som stärker både en själv och kvinnor generellt. Att gnugga könsprivilegium i ansiktet fick Hero att lämna tråden. Behöver man ta på sig silkesvantar för hans skull? Nej, men jag tror inte heller det fick honom att öppna sig mer för budskapet.

Det beror ju på vad man menar med "gnugga i ansiktet". Jag ser flera här som försökt bemöta flera tokiga uttalanden från användaren och förklara varför det är tokigt. Det tycker jag är bra! Problemet uppstår när användaren inte förstår eller tar till sig det som övriga användare skriver.

Fast det är inte första gången vi ombetts att förklara oss och påtala brister i Heros resonemang och det slutar alltid med samma resultat. Skillnad hade varit om det varit en ny medlem, men det här är en användare som i flertalet trådar uttryckt sig på ett visst sätt.

Snälla läs på! Läs lite basic genusteori, lite kulturvetenskap. Eller lyssna på podden som rekommenderades tidigare i tråden. Patriarkatet är verkligt, det är ett helvete att protestera mot det, reprimanderna från män och kvinnor stenhårda.

Jag ska straffknullas, våldtas, misshandlas, mördas, eller bara hålla käften. Men det är inte bara jag utan min mamma, mina syskonbarn och mina övriga kvinnliga släktingar som ska kollektivbestraffas för att JAG tar fighten mot patriarkatet.
@durachiny hur stärker andra stycket mig som individ och kvinnor som kollektiv? Nu är jag, tack och lov, rätt jävla orädd men mången före och efter mig kommer sluta. För de står inte ut med hatet.

Det beror ju på vad man menar med "gnugga i ansiktet". Jag ser flera här som försökt bemöta flera tokiga uttalanden från användaren och förklara varför det är tokigt. Det tycker jag är bra! Problemet uppstår när användaren inte förstår eller tar till sig det som övriga användare skriver.
Som med all kommunikation så måste man anpassa informationen efter mottagare om man vill att det ska ske effektivt.

Jag tror att man hade kunnat göra det lite annorlunda och på så sätt haft bättre effekt. Nåja, nog om det.

Fast det är inte första gången vi ombetts att förklara oss och påtala brister i Heros resonemang och det slutar alltid med samma resultat. Skillnad hade varit om det varit en ny medlem, men det här är en användare som i flertalet trådar uttryckt sig på ett visst sätt.
Jag förstår problemet men när kommunikation inte är framgångsrik så kan det beror på många olika delar och beroende på hur intresserad man är att få fram budskapet respektive förstå så får man anpassa. Om det inte finns något intresse för att förstå så finns det inte heller någon mening att försöka efter 1-2 gånger.

Vad menar du? Vem påstår att det stärker dig som individ och/eller kvinnor?

Du, i citatet ovan, när du säger att 'våga fråga och säga ifrån'. Det andra stycket i det jag citerade i min fråga till dig är reaktioner jag fått när jag gör just det. Så: HUR stärker det mig och andra kvinnor? Hur stärker det mig att få höra att jag borde kompaniknullas för att jag säger ifrån i sexistiska sammanhang?

Som med all kommunikation så måste man anpassa informationen efter mottagare om man vill att det ska ske effektivt.

Jag tror att man hade kunnat göra det lite annorlunda och på så sätt haft bättre effekt. Nåja, nog om det.
Eller så får mottagaren anpassa sig något och sluta lajva vägg och vägra ta emot budskapet. Det spelar ingen roll hur man exemplifierar, ändrar, stöter och blöter ens resonemang om mottagaren inte är redo att lyssna eller villig att ta emot informationen. En sak att skriva att man är intresserad och vill veta, men det är en helt annan sak att lyssna och analysera/ta emot.

Visst kan och ska man anpassa kommunikationen till sin samtalpartner. Som jag läser tycker jag att övervägande delen inlägg och svar till användaren varit pedagogiska och sakliga. Värt att komma ihåg är att är att även samtalspartnern har ett ansvar för kommunikationen. Vi är tillbaka till att det är tvåvägskommunikation.

Du, i citatet ovan, när du säger att 'våga fråga och säga ifrån'. Det andra stycket i det jag citerade i min fråga till dig är reaktioner jag fått när jag gör just det. Så: HUR stärker det mig och andra kvinnor?
Jag skrev fel, fråga ska vara frångå och jag syftade på att fråga/ta kontakten först, ledsen för oklarheter.

Fast @Hero frågar faktiskt efter svar, så vi hoppas verkligen att han ska ta till sig och förstå.
Jag tror att en del av problemet är att båda parterna har så komplett olika ursprungspunkter i diskussionen. Han är helt oförstående till det perspektivet många andra har (med könsmaktsordning, patriarkat osv) för att det är inte något han har upplevt och därmed inte är direkt medveten om dess existens.

På andra sidan så anser personer detta vara faktum och i princip utgår från att alla tycker det och har samma kunskaper i ämnet. Då blir det även att man gärna använder termer, uttryck och förutsättningar som för en själv är helt givna men är totalt främmande för motparten. Det är inget bra utgångsläge för diskussion när man har helt olika grundkunskaper och grundtankar i ämnet, oavsett ämne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 368
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 493
Senast: lingonben
·
Relationer Skapade ett nytt konto för att kunna vara anonym. När ens partners ex har stora problem med ens relation och inte kan låta bli att...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar