Inte bara nätdejting del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försök iallafall att analysera dina påståenden. Jag vet inte hur gammal du är, du kanske är för ung, men testa iaf.
  • Du tror tjejer har låg sexlust för att de inte vill ligga med dig = Lägger skulden på tjejen, medan kanske de inte blev kåta på just dig?
  • Du tror att tjejer inte visar sina kroppar på dejtsidor för att de har dålig självkänsla = Lägger skulden på tjejerna, medan de antagligen inte vill ha kommentarer från män som de inte har bett om.
Kan du överhuvud taget se mönstret du följer?? Det är ett patriarkalt tänk.

Vad spelar min ålder för roll ?
Kul att du vaskat fram gamla kommenterar :D

* Wow, hur kom du till slutsatsen att jag la skulden på tjejen? Jag var fine med hon hade lägre sexlust. Jag har aldrig nånsin kommenterat till nån tjej varför vi har sex så sällan och frågat om allt är bra. Men du läste väl inte hela tråden :banghead:

* Ja, jag trodde inte att fullt påklädda bilder där man gör en vanlig aktivitet tex rida, spela fotboll eller vad det nu är.... Skulle ge dumma kommenterar. Men tydligen så? Men rövhattar kommer väl alltid att finnas.

Att du vill se helkroppsbilder är en del i att göra kvinnans kropp till allmän egendom. At4 du inte ser det är beyond me. Mina urvalskriterium när jag söker partner är till ytterst liten del ytlig.

Att man vill se helkroppsbilder är nog mest att man vill se mer info om personen och om den är attraktiv, hållning, stil, ja whatever. Vi har alla dessutom olika faktorer som vi attraheras av, vissa gillar hår, ögon, halsar ja lite vadsomhelst. Beroende vilka bilder man har så kan man öka/minska sina chanser med varje given individ som kollar ens bilder :)

Tycker vi kvinnor att vi är priviligierade på dejtingsidan då? Om inte, är det bara för att vi inte är medvetna om det?

Det beror ju på vad man menar med privilegie. Om man som @Tonto skriver anser att det är privilegerat att inte förväntas ta första kontakten, så visst då kanske "vi" kvinnor är privilegerade. Å andra sidan kanske man som kvinna faktiskt vill ta första kontakten, men hindras av förväntningen en inte ska ta första kontakten och inte vara drivande.

Jag dock vill lämna det öppet om det finns privilegier för mig som kvinna i dejting-världen, eftersom privilegier är svåra att få syn på inifrån.

Att du vill se helkroppsbilder är en del i att göra kvinnans kropp till allmän egendom. At4 du inte ser det är beyond me. Mina urvalskriterium när jag söker partner är till ytterst liten del ytlig.

Fast tinder är väl så ytligt det kan bli ? Varför hänger du på tinder då ?
För mig spela ytan lika stor roll som insidan.

Det beror ju på vad man menar med privilegie. Om man som @Tonto skriver anser att det är privilegerat att inte förväntas ta första kontakten, så visst då kanske "vi" kvinnor är privilegerade. Å andra sidan kanske man som kvinna faktiskt vill ta första kontakten, men hindras av förväntningen en inte ska ta första kontakten och inte vara drivande.

Jag dock vill lämna det öppet om det finns privilegier för mig som kvinna i dejting-världen, eftersom privilegier är svåra att få syn på inifrån.

Vill du ta första kontakten så gör det. Har aldrig varit med om att det har varit problematiskt och om det är ett problem för killen så har man sållat bort tidigt :)

* Wow, hur kom du till slutsatsen att jag la skulden på tjejen? Jag var fine med hon hade lägre sexlust. Jag har aldrig nånsin kommenterat till nån tjej varför vi har sex så sällan och frågat om allt är bra. Men du läste väl inte hela tråden :banghead:
Alltså, jag vill egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, men jag kan ge ett exempel. (jag har inte läst dina gamla trådar)

Om en kille jag är tillsammans med vill ha sex "för sällan" är min spontana tanke att han nog inte tänder på mig. Att jag nog inte är tillräckligt sexig/attraktiv. Alltså att "felet" ligger hos mig, fast jag ju inte borde tänka så, eller hos "oss".

Vad spelar min ålder för roll ?
Kul att du vaskat fram gamla kommenterar :D

* Ja, jag trodde inte att fullt påklädda bilder där man gör en vanlig aktivitet tex rida, spela fotboll eller vad det nu är.... Skulle ge dumma kommenterar. Men tydligen så? Men rövhattar kommer väl alltid att finnas.
Att säga att man rider är oftast ett stensäkert sätt att få inboxen full av pervokommentarer.

Wow alltså. Måste säga att en del av er brudar här inne faktiskt framstår som lika stora rövhattar som männen ni kritiserar.
Jag antar skamlöst att du menar bland annat mig med din fula generalisering. Vill du vara snäll och precisera var jag varit lika rövhattig som en man som oombett tar sig rätten till min kropp, rätten att kommentera den eller rätten att kräva att jag visar den på det sätt han uppskattar?

En del av det du nämner kan ha med deras intressen att göra. Vilka intressen de har säger en del om personen vilket kan vara intressant att veta. Om en man t.ex. inte ska få kunna lägga ut en bild där han fiskat eller jagat, så borde det alltså vara lika fel om jag lägger ut en bild där jag rider? (Vilket jag faktiskt hade.)
Självfallet kan det vara så, men det var inte det mitt inlägg handlade om utan jag tror att du missade poängen. Anledningen till att jag skrev så var för att ta en bild och sen vrida det till något negativt; antingen kan man se bilden som ett uttryck för ett intresse eller som ett sätt att hävda sig. :)

Nej, jag ska väl inte öppna munnen överhuvudtaget ? Jag kan ju beklaga över patriarkatet istället för att få många tummar upp. Men jag har aldrig varit ute efter det. Vad hjälper det ? Samhället ser ut som det gör just nu. På forum ska man väl säga vad man tycker ?
Men sluta vara en sådan drama queen! Självfallet har du exakt samma rätt som alla oss andra att skriva och diskutera, men i ett diskussionssammanhang så krävs det även en uns av analytisk förmåga, något du verkar sakna helt.
Det kanske finns en anlendning till att vissa får mer tummar upp än andra?

Fast jag har aldrig sett hur privilegierad jag är ? Så länge jag hållit på med dejting är det alltid jag som ska ta första steget. Man ska säga rätt saker hela tiden . Inte vara för ytlig , inte vara för på, inte kommentera utseendet, inte hör av sig för ofta eller för sällan. M.m. Jag känner mig definit inte privilegierad på datingsidan. Tjejer kan bara sitta och vänta.
Skulle nog vilja påstå att exakt samma saker gäller för kvinnor, att inte vara för på (för då är du en h*ra/uppmärksamhetssökande), lik väl som killen "ska" ta första steget så "ska inte" kvinnan göra det osv :)

Fast jag har aldrig sett hur privilegierad jag är ? Så länge jag hållit på med dejting är det alltid jag som ska ta första steget. Man ska säga rätt saker hela tiden . Inte vara för ytlig , inte vara för på, inte kommentera utseendet, inte hör av sig för ofta eller för sällan. M.m. Jag känner mig definit inte privilegierad på datingsidan. Tjejer kan bara sitta och vänta.

Men du tillhör en privilegierad grupp (vit man). Nu dejtar inte jag men som kvinna blir en ALLTID dömd och bedömd efter ens utseende och kläder. Det anses helt ok att kommentera mig och ta på min kropp, oombedd.

1. Klär jag mig heltäckande är jag pryd
2. Klär jag mig i tex urringat är jag en slampa (eller är inte tillräckligt urringad för att jag ska vara intressant)
3. Klär jag mig i heltäckande arbetskläder är jag ful eftersom det inte syns hur min kropp ser ut (dvs om jag är knullvärd eller ej)
4. Är jag fet är jag äcklig och borde inte visa mig offentligt
5. Är jag benig är jag ointressant för vem vill ligga med ett staket
6. Är jag inte rakad på rätt sätt/orakad är jag ohygienisk och äcklig
7. Säger jag ifrån när jag får kommentarer om min kropp eller blir kladdad på är jag en tråkig bitterfitta
8. Säger jag ifrån när jargongen blir sexistisk är jag en humorlös kärring
9. Upplyser jag en man om att jag inte uppskattar anonyma sms och har polisanmält det överreagerar jag
10. Varenda gång jag går ensam genom en stad har jag strategier för hur jag ska göra om någon attackerar mig: Nycklarna i handen, telefonen redo, väljer en upplyst väg osv

Det här är bara några saker vi får stå ut med. Att du vägrar se problemen med en patriarkal struktur och tycker att kvinnor har det så mycket bättre på dejtingsidor är så vansinnigt förminskande av riktiga problem. Jämför "Reell risk att bli tafsad på eller värre" vs "Det är så svårt att få en dejt på en dejtingsida". Jag vet vad jag tycker är värre och vem som är privilegierad.

Om en kille jag är tillsammans med vill ha sex "för sällan" är min spontana tanke att han nog inte tänder på mig. Att jag nog inte är tillräckligt sexig/attraktiv. Alltså att "felet" ligger hos mig, fast jag ju inte borde tänka så, eller hos "oss".

Bra reflektion! Vill han inte är det hennes fel. Vill hon inte är det hennes fel. Slutsats: det är alltid hennes fel.

Att jag nog inte är tillräckligt sexig/attraktiv. Alltså att "felet" ligger hos mig, fast jag ju inte borde tänka så, eller hos "oss".

Varför tänker du så? Om han är tillsammans med dig borde han ju attraheras av dig ?
Jag tänker att hon kanske bara har lägre sexlust än mig. Eller att det är något som påverkar hennes lust. Trötthet, mkt på jobbet m.m.
Är det fel tänk?

Vill du ta första kontakten så gör det. Har aldrig varit med om att det har varit problematiskt och om det är ett problem för killen så har man sållat bort tidigt :)

Jag har själv inga problem med att ta första steget, MEN är medveten om att det finns en norm/förväntan att kvinnor inte "ska" ta första steget. Det hänger också lite ihop det som, jag tror, diskuterades i en annan tråd (och det här är lite djupt vatten att ta upp vad som diskuteras i andra trådar), nämligen det här med att vara "för" på. Som kvinna blir man matad i samhället, bland annat genom populärkultur, att man ska vänta på mannen och inte vilja för mycket. Frirummet att agera som kvinna är väldigt litet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 368
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 493
Senast: lingonben
·
Relationer Skapade ett nytt konto för att kunna vara anonym. När ens partners ex har stora problem med ens relation och inte kan låta bli att...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar