Inte bara nätdejting del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många stockholmare tycks tro att de behöver vildmarksguide (med licens att skjuta isbjörnar) för att ta sig till Uppsala:meh:. Vad som krävs för att lämna Centralstationen ska vi inte tala om. När en annan åker till Stockholm förväntar sig samma stockholmare att man ska navigera lätt bland 73 olika färdmedel.
Nåja, att navigera runt på centralen kräver ju inte mycket mer än läskunnighet, det finns gott om skyltar som berättar hur allt fungerar, varifrån tåg/bussar/tunnelbanor går osv.

Om man inte hittar i Stockholm är det inte speciellt lätt.
Det beror på vem du frågar. Jag har bara varit inne vid centralen max en gång per år de senaste 4-5 åren (inte speciellt ofta innan det heller). Jag hittar. Lätt.

Jag har dock full förståelse för att alla inte har lika lätt som mig för att hitta på nya ställen. Vad jag inte har förståelse för är varför det hela, hela tiden ska komma negativa kommentarer om att stockholmare knappt överlever utanför Sthlm, inte förstår att det finns ett liv utanför den staden osv. Med tanke på att mååånga som bor i Sthlm är födda på helt andra orter och människor ofta är positiva till att resa när de har semster så känns det inte speciellt troligt att sådana påståenden stämmer.

Jag vet att många säger att stockholmare är snobbiga, ser ner på andra och allt vad det är, men för egen del är det i alla fall så att de enda gånger jag hört folk prata illa om personer från andra landsdelar, då är det icke-stockholmare som snackar skit om stockholmare. Det har jag hört massor oavsett bostadsort. De jag umgåtts med i Sthlm, de har aldrig pratat om folk från andra orter på samma sätt. De har inte haft anledning till det.

Sorry för rejält OT, men ja, jag blev lite less... Jag skriver inte mer på det här spåret nu om jag inte "tvingas" till det.

Det beror på vem du frågar. Jag har bara varit inne vid centralen max en gång per år de senaste 4-5 åren (inte speciellt ofta innan det heller). Jag hittar. Lätt.

Jag har dock full förståelse för att alla inte har lika lätt som mig för att hitta på nya ställen. Vad jag inte har förståelse för är varför det hela, hela tiden ska komma negativa kommentarer om att stockholmare knappt överlever utanför Sthlm, inte förstår att det finns ett liv utanför den staden osv. Med tanke på att mååånga som bor i Sthlm är födda på helt andra orter och människor ofta är positiva till att resa när de har semster så känns det inte speciellt troligt att sådana påståenden stämmer.

Jag vet att många säger att stockholmare är snobbiga, ser ner på andra och allt vad det är, men för egen del är det i alla fall så att de enda gånger jag hört folk prata illa om personer från andra landsdelar, då är det icke-stockholmare som snackar skit om stockholmare. Det har jag hört massor oavsett bostadsort. De jag umgåtts med i Sthlm, de har aldrig pratat om folk från andra orter på samma sätt. De har inte haft anledning till det.

Sorry för rejält OT, men ja, jag blev lite less... Jag skriver inte mer på det här spåret nu om jag inte "tvingas" till det.

Inte alla Stockholmare....

Jag har bott i både småorter och större städer, inkl Stockholm. På alla ställen har jag stött på folk som pratar illa om folk som kommer från andra landsdelar. Självklart är det inte alla på alla orter.

Utav de jag stött på via internetdejting är det dock enbart Stockholmare som ansett att det är jag som ska åka dit. Sedan har jag stött på Stockholmare som inte ansett det också, såklart.

Många stockholmare tycks tro att de behöver vildmarksguide (med licens att skjuta isbjörnar) för att ta sig till Uppsala:meh:. Vad som krävs för att lämna Centralstationen ska vi inte tala om. När en annan åker till Stockholm förväntar sig samma stockholmare att man ska navigera lätt bland 73 olika färdmedel.
Åh om jag ändå kunde klicka något annat än *gilla*, vill hellre klicka *älska* ^^

@Red_Chili Förstår din frustration med att folk dömmer Stockholmare, men jag måste tyvärr sålla mig till den skaran Uppsala-bor som stött på Stockholmare som är just så att de förväntas att jag ska ta mig till Stockholm (och framförallt hitta överallt) men de kan inte åka till Uppsala.
Och sen gällande diskussionen med att hitta på Centralen i Stockholm, don't get me started on hur f*n man betalar för att få åka med när man väl listat ut HUR man ska ta sig någonstans :mad::D Otrevligare personal än SL's får man leta efter (gäller dock inte de som jobbar i "kundcentret" där man kan fylla på kort) utan mer de som sitter i spärrar och busschaufförer :cautious:

Jag åker gärna utan för Stockholm för att dejta. men inte som vissa tror att man ska till Ysta eller Örnsköldsvik. Uppsala, vist inga problem. Jönköping? då får du ordna en natt plats också. Men jag vill inte ha ett förhållande där det blir svårt att träffas.

@Red_Chili - jag avser inte hur lätt det är att hitta på Stockholms Centralstation utan hur lätt eller svårt det är att hitta i Stockholm för den som inte känner till stan.

Eftersom Stockholm är en rätt stor stad är det väl knappast konstigt att det kan vara klurigt att ta sig fram? Jag lade ner ganska mycket tid på att hitta buss-alternativ norrut när tågtrafiken stannade i förra veckan.

I Uppsala kan du gå till de yttre stadsdelarna på en timme, för stan är mindre. Åker du lokaltrafik är det buss som gäller. Inget annat att hålla reda på. Trots detta har jag många gånger upplevt att personer som kommer från Stockholm till Uppsala blir mer eller mindre handfallna. Detta gäller inte alla Stockholmare (vilket jag inte heller sagt), men jag har stött på det ett antal gånger. I olika sammanhang, under trettio års tid. Som boende i Uppsala förväntas jag ta mig till Stockholm. För en del tycks alternativet (att hen åker till Uppsala) vara likvärdigt med att åka till månen.

Och on-topic så har jag stött på detta i datingsituationer.

Åh om jag ändå kunde klicka något annat än *gilla*, vill hellre klicka *älska* ^^

@Red_Chili Förstår din frustration med att folk dömmer Stockholmare, men jag måste tyvärr sålla mig till den skaran Uppsala-bor som stött på Stockholmare som är just så att de förväntas att jag ska ta mig till Stockholm (och framförallt hitta överallt) men de kan inte åka till Uppsala.
Och sen gällande diskussionen med att hitta på Centralen i Stockholm, don't get me started on hur f*n man betalar för att få åka med när man väl listat ut HUR man ska ta sig någonstans :mad::D Otrevligare personal än SL's får man leta efter (gäller dock inte de som jobbar i "kundcentret" där man kan fylla på kort) utan mer de som sitter i spärrar och busschaufförer :cautious:
Det som frustrerar mig är egentligen mest själva grejen med att döma folk efter var de råkar bo eller var de är födda. Skitsamma om det gäller stad vs landsbygd eller Sverige vs annat land, själva grunden är i mina ögon densamma, om än i olika skalor. Olika typer av personer finns precis överallt. Självklart påverkar miljö och umgänge osv en hel del, men jag gillar inte tonen i många antaganden om hur folk är.

Vad gäller enskilda företags personal och deras kundbemötande så tippar jag på att det har mer att göra med arbetsmiljö och arbetsituation än att de råkar befinna sig i en viss stad.

Det som frustrerar mig är egentligen mest själva grejen med att döma folk efter var de råkar bo eller var de är födda. Skitsamma om det gäller stad vs landsbygd eller Sverige vs annat land, själva grunden är i mina ögon densamma, om än i olika skalor. Olika typer av personer finns precis överallt. Självklart påverkar miljö och umgänge osv en hel del, men jag gillar inte tonen i många antaganden om hur folk är.

Vad gäller enskilda företags personal och deras kundbemötande så tippar jag på att det har mer att göra med arbetsmiljö och arbetsituation än att de råkar befinna sig i en viss stad.
Självfallet är detta bara en generalisering, och jag förstår frustrationen då jag känner igen den när man gång på gång får höra hur exempelvis studenter är :)

Jag har faktiskt bara erfarenhet av Stockholmare som glatt kan tänka sig att åka till Uppsala, eller hela vägen till mig, eller Gävle eller...

Måste endera vara min oemotståndliga charm eller så är de desperata ;P

Ligger just nu på mellan 10 och 15 meddelanden från en snubbe som verkar tycka att tystnad betyder att jag vill ha fortsatt kontakt med honom, väntar ivrigt på att se hur länge han orkar skriva. Sista meddelandet var "hörru, visa dig" :up:
Trillade över den här på youtube idag, den känns SÅ spot on :D

Nåja, att navigera runt på centralen kräver ju inte mycket mer än läskunnighet, det finns gott om skyltar som berättar hur allt fungerar, varifrån tåg/bussar/tunnelbanor går osv.
Jag har lyckats gå vilse när jag skulle gå från plattan till centralen. Jag är läskunnig.
Nu har jag förvisso ganska kasst lokalsinne men SÅ illa är det inte, hoppas jag :p

Trots detta har jag många gånger upplevt att personer som kommer från Stockholm till Uppsala blir mer eller mindre handfallna.
Ja! Några gånger har stockholmsvänner frågat om jag kan möta dom på centralstation (när jag bodde i Stenhagen alltså). Jag förklarade att det bara är att ta bussen till Stenhagen, vilka bussar som går dit och vilken hållplats jag bodde vid och att jag kunde möta vid hållplatsen. "Kan du inte möta vid centralstation?" Eeeeeh :confused:. Samma personer som förutsätter att jag ska ta tåget till Sthlm och sen tunnelbana nånstans där jag inte alls är särskilt hemma, utan att bli mött på centralstationen i Sthlm. Det var visserligen inget problem för mig, men det är konstigt att allt tycks bli så himla komplicerat så fort folk hamnar i Uppsala.

Ska jag hälsa på ryssen i Stockholm förutsätter jag att han möter mig på centralen.
Bara tanken på att försöka ta mig till tunnelbanan, hitta rätt linje och dessutom åka åt rätt håll :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag är verkligen ingen storstadsmänniska och blir stressad över att det är folk precis överallt och jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Ska jag hälsa på ryssen i Stockholm förutsätter jag att han möter mig på centralen.
Bara tanken på att försöka ta mig till tunnelbanan, hitta rätt linje och dessutom åka åt rätt håll :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Jag är verkligen ingen storstadsmänniska och blir stressad över att det är folk precis överallt och jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Men åh... Lider med dig. Även om jag hittar hyfsat så hatar jag verkligen att vara mitt i smeten där. Jag åkte faktiskt tunnelbana för två år sedan. Vidrigt. Jag fattar inte hur folk står ut med att göra det dagligen.

Hehe, mitt ex som har bott i Sthlm i evigheter såg till att vi åkte åt fel håll tunnelbanan en gång :D Jag borde ha varit mer misstänksam, när vi var ihop och jag skulle åka tåg hem från U-a försökte han inbilla mig att Nordpilen var rätt tåg... jag skulle till Falun :cautious:

Trots att jag är lantlolla från nästan Norrland (bor ju i Dalarna :p) har jag inga problem med Centralen men jag har rätt bra lokalsinne och är van vid att läsa kartor.

Hehe, mitt ex som har bott i Sthlm i evigheter såg till att vi åkte åt fel håll tunnelbanan en gång :D Jag borde ha varit mer misstänksam, när vi var ihop och jag skulle åka tåg hem från U-a försökte han inbilla mig att Nordpilen var rätt tåg... jag skulle till Falun :cautious:

Trots att jag är lantlolla från nästan Norrland (bor ju i Dalarna :p) har jag inga problem med Centralen men jag har rätt bra lokalsinne och är van vid att läsa kartor.

Hahaha! Men då kan jag bu skylla på honom :D
Jag har noll lokalsinne. Hittar fortfarande inte i Linköping efter 30 år :på
Använder min gps överallt. Sist trodde jag att jag hittade själv, hamnade på bussgata mot mötande buss, fick köra ut på ett gärde och sen backa tillbaka.

Fast alltså.... Om jag ska träffa någon så är det ju ändå jag som bestämmer om och vart jag vill träffas... Om den andre parten INTE går med på mina "sätt" att ses så blir det ju inget...

Bor killen i Uppsala och vill träffas där, så har jag 2 val, åka dit eller skita i det...
Jag som bor i Sthlm, vill jag att Uppsalakillen kommer till mej gäller samma 2 val för honom. Antingen så kommer han eller så struntar han i det.

I mitt fall skulle jag ju inte direkt säga till en kille från Uppsala "vi möts halvvägs" ... Hur kul är det att träffas i Märsta/Arlanda liksom ? En annan sak om jag bott i Södertälje och den jag vill se bor i Uppsala.. Då hade det väl mer varit naturligt att ses i Sthlm även om det faktiskt är 11 min kortare restid (pendeltåg) från Södertälje... Nu skulle jag inte ens prata med killar från Uppsala om jag bodde i Södertälje.. Träffade en kille från Sigtuna när jag bodde i Huddinge, flyttade sen till utanför Södertälje, enkel resa med bil va 10 mil.. Det hade ju aldrig kunnat bli nåt långvarigt, nån hade fått flytta. Nu blev de ju inget ändå ...

Men det det hela kommer "ner till" är ju HUR MKT vill man ses ?
Och hur man bor... I mitt fall som träffar yngre så bor de oftast hemma/inneboende eller i studentboende.. Jag bor själv, så då är det mer naturligt att killen kommer hem till mej..
Jag är lat, å då har jag ändå bil... Jag åker inte ens till Nacka (kanske 15 min m bil) om jag inte orkar..
Så det säger väl en hel del om hur dejtingvärlden ser ut med... Jag är nog inte ensam...

Jag försöker vara öppen i alla lägen. och nu öppnade jag i kväll lite mer på luckan. vi får se om det ger utdelning.
Ang, KK. Ärligt talat jag vet inte om jag kan hantera det. Om jag kan koppla loss känslan med akten om jag kan förklara mig tydligare.
Jag brukar inte öppna burken med mitt rymdintresse fullt ut för folk, Det kanin hålet är djupt!
Det som följer kan uppfattas som skryt för att jag är fruktansvärt stolt över detta. Läs inte vidare om ni tar illa upp.
Men jag har blivit bjuden till Keck observatoriet, blivit intervjuad av Discovery Chanel. Pratat med Bill Nye och blev heders medlem i AAVSO. Ingick i Cosmo quest teamet under tre år. (förlåt ville inte skryta men lite i alla fall).
Jag tycker intelligens är attraktivt, så det tycker jag verkligen du ska ha med i din presentation. Försök att redigera dina särskrivningar ;)
Håller själv på att vidareutbilda mig från biolog till astrobiolog :)

Hahaha! Men då kan jag bu skylla på honom :D
Jag har noll lokalsinne. Hittar fortfarande inte i Linköping efter 30 år :på
Använder min gps överallt. Sist trodde jag att jag hittade själv, hamnade på bussgata mot mötande buss, fick köra ut på ett gärde och sen backa tillbaka.
Fast Linköping är ju en lite knepig stad med bil. :)

Jag tycker intelligens är attraktivt, så det tycker jag verkligen du ska ha med i din presentation. Försök att redigera dina särskrivningar ;)
Håller själv på att vidareutbilda mig från biolog till astrobiolog :)

Jag håller med. Intelligens är attraktivt. Långt ifrån alla har egenskapen.

Vad gäller särskrivning; min telefonjävel särskriver stup i kvarten. Jag måste verkligen ha gluggarna öppna och rätta innan jag skickar texten. All autocorrect är inte av godo.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 638
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 268
Senast: gullviva
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 295
Svar
1 045
· Visningar
107 904
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser