Inte bara nätdejting del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som googlat personen- då måste ni ha för och efternamn?
jag googlar inte men träffar alltid personen ute. Skulle aldrig gå hel till någon första gången

Aldrig
Jag tyckte det var obehagligt när en person hade tagit min bild och googlat den och hittat mig på facebook

Har hänt att både män från dejtsidor och män från forum snokat reda på min facebook utan att ha fått mitt namn från mig och dessutom då talat om det för mig/skickat meddelande på facebook O_o

Creepy tycker jag och sådana män får ett väldigt svalt bemötande.

Snarare tvärt om. Jag hymlar inte med att jag googlar någon. "Wow, jag såg din profil på ElfWood, vad fina bilder du har gjort!" funkar ypperligt som konversationsstartare ;)
och även @mandalaki, lite.

Om du är så öppen med det och det gäller en profil som personen har skapat själv så känns det absolut mer okej än annars, men jag vet inte. Jag tror att jag hade tagit illa vid mig om någon hade sökt på mig före första dejten. Det är något som känns lite för utstuderat och kontrollerande, som att jag inte själv får välja hur jag ska presentera mig utan måste förekommas. De googleträffar man får på mig är inte ett representativt urval av min person, särskilt inte som den är idag. För mig faller även säkerhetsargumentet i och med att man inte behöver (eller bör) träffa någon okänd på annan plats än allmän.

Jag var noga med att ha bilder i min profil som inte fanns på fb så man inte skulle kunna bildgoogla och dessutom ett användarnamn som indikerade ett annat namn än jag har - i vissa kretsar har jag haft det som smeknamn, men man brukar inte ha det smeknamnet när man har mitt namn.. försökte vänta tills man bestämt dejt med att lämna ut mitt förnamn. Angav största närmaste stad istället för min kommun, inte skrivit min födelsedag osv. Allt för att göra det svårare för folk att "råka" hitta en. Men är mycket väl medveten att det ändå är ganska lätt. Tinder är man ju tyvärr tvungen att ha fb-bilder.

Allt för att göra det svårare för folk att "råka" hitta en. Men är mycket väl medveten att det ändå är ganska lätt.

Tyvärr är det ju så, mig kan man inte bara "råka" hitta heller och sen kan ju jag tycka att de som talar om för en att de snokat reda på en/skickar meddelande på facebook är otroligt korkade. Eller tror de verkligen att man som kvinna ska bli smickrad över att de lagt ner tid och möda på att hitta åt en :confused:
Ger i af mig mest creepy stalkervibbar :wtf:

Om jag däremot talat om vem jag är och de kollar in är en helt annan sak, för då är det ju mitt val.

som att jag inte själv får välja hur jag ska presentera mig utan måste förekommas.

Klipper ut något som jag tycker är jätteintressant. Google eller inte, hur du själv presenterar dig säger nog oftast väldigt lite om hur den som läser uppfattar dig. Vilket intryck den får beror nog minst lika mycket på faktorer hos den själv som hos dig. På erfarenheter, associationer, förväntningar - och, i dejtingsammanhang, inte minst förhoppningar. Ju blankare man gör sig, desto mer kan den andre fylla i av vad han hoppas och önskar.

Så man kan nog få många kontakter om man har en presentation som egentligen inte innehåller något alls. Däremot blir det nog sällan "rätt" kontakter av det.

Klipper ut något som jag tycker är jätteintressant. Google eller inte, hur du själv presenterar dig säger nog oftast väldigt lite om hur den som läser uppfattar dig. Vilket intryck den får beror nog minst lika mycket på faktorer hos den själv som hos dig. På erfarenheter, associationer, förväntningar - och, i dejtingsammanhang, inte minst förhoppningar. Ju blankare man gör sig, desto mer kan den andre fylla i av vad han hoppas och önskar.

Så man kan nog få många kontakter om man har en presentation som egentligen inte innehåller något alls. Däremot blir det nog sällan "rätt" kontakter av det.
Jag håller med om att det är intressant och ett helt ämne i sig. Men menar du att det är ett argument för att vara okej med googling före första träffen?

Jag håller med om att det är intressant och ett helt ämne i sig. Men menar du att det är ett argument för att vara okej med googling före första träffen?
Det har inte bara med googling att göra, utan överhuvudtaget. Men det är nog sant att det är ett ämne i sig.

Men vad gäller googling, så tycker jag alltså inte att det är konstigt.

Alltså det här med googlande. Om man säger att personen som googlar en får fatt i den här tråden och "vad gör mina grannar"-tråden (eller annan fullkomligt urspårad tramstråd), och det är ungefär vad personen lyckas googla fram. Det är kanske inte den bild man vill förmedla som första bild innan en träff. Även om man likt mig står för sin tramsiga och urspårade sida. Men jag är mer av den andra sidan, så föredrar att visa den först så att säga.

Nu är oddsen nån googlar fram just denna tråd och inget annat ganska liten, men poängen är att man kan inte styra VAD de baserar sitt intryck på om folk googlar.

Och även om man aldrig kan veta hur betraktaren tolkar saker så är det väl just rätten att själv få välja vilka delar man vill förmedla initialt, sen hur de tolkas är en annan sak. Men att ta bort valet är ytterst få människor bekväma med.

Jag är en sån där som alltid googlar innan jag träffar personer. MEN då är det bara för att kolla så att saker de sagt faktiskt stämmer. (Tex att namn stämmer överens med telefonnummer och ålder och bostadsort) Någon som inte kan vara ärlig med sådant har jag inget intresse av att träffa.

Jag är en sån där som alltid googlar innan jag träffar personer. MEN då är det bara för att kolla så att saker de sagt faktiskt stämmer. (Tex att namn stämmer överens med telefonnummer och ålder och bostadsort) Någon som inte kan vara ärlig med sådant har jag inget intresse av att träffa.

Det gör jag också, slår på telefonnumret för att kolla att det går till en person med samma namn som personen gett mig. Alltså om jag får ett telefonnummer från någon som säger att han heter Johan, så slår jag på telefonnumret och ser om det är registrerat till en Johan och inte en Kurt typ.

Men när/om jag då t ex får information om att Johan heter Johansson i efternamn (vilket jag inte visste innan), så googlar jag inte Johan Johansson på något vis.

När jag "fått" folks facebook kan jag verkligen stalkerläsa allt ibland ;P Men då har personen släppt in mig. Om OM jag får dåliga vibbar i någon form, då jäklar kan jag googla (eller kolla med tingsrätten eller). Men då ska det finnas något som gett mig det, inte allmän skepsis så att säga.

Jag är sjukt nyfiken på typ allt, så jag erkänner att jag verkligen får anstränga mig för att inte googla folk.. Pratar lite på Tinder med en person sen några veckor, inget "seriöst" men han är trevlig och rolig. Och har ett väldigt ovanligt namn. Jag vet att tre klick bort finns en ocean av information, och säkert också bilder. Men nej fy och skäms, jag ska inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Senast: Roheryn
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 269
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V