Inredningstråden, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bestämt att en del av mitt hemmagym ska med, det ska få dela rum med mig och min 1 åring. Idag finns det en riktigt bra skena i taket, hoppas den får vara kvar då jag önskade det. Men hur gör man ett bra krypin, som helst är barnvänligt? Dvs jag vill kunna dölja gymmet på något sätt.
 
Jag har bestämt att en del av mitt hemmagym ska med, det ska få dela rum med mig och min 1 åring. Idag finns det en riktigt bra skena i taket, hoppas den får vara kvar då jag önskade det. Men hur gör man ett bra krypin, som helst är barnvänligt? Dvs jag vill kunna dölja gymmet på något sätt.
Rymmer du en del under sängen, i en utdragbar låda? Det är nog svårt att gömma en del av det, det tar ju ganska mycket plats.
 
Tittar på soffor.
+ Jag är sugen på en lädersoffa då tyg känns som ett material som lättare blir smutsigt. Lite härligt att sitta på läder också tycker jag :angel:
+ Vill ha en mjuk soffa som man kan sjunka ned i. Gärna med tillräckligt hög rygg att man kan vila huvudet på den också.
+ Det bör inte bli en så himla stor soffa men jag skulle ändå gärna vilja kunna ligga utsträckt i den, vilket innebär väl tresitsig soffa.
Men dock så finns det väl nackdelar..
- Jag har en katt, där klor ingår i paketet :cautious: (men tänker ställa ett klösträd intill)
Något som jag missar?

Är lite sugen på Mios Palermo, dyr men jag blir lockad av den :d men kan tyvärr inte provsitta den i någon butik, har någon provat en sådan soffa?
 
Smyger lite försiktigt in i tråden. Funderar på att måla om min lägenhet, då den är typ avokadogrön. Men hur vet man ens att man kan måla? Ifall det är tapet sas. Och var köper man färg? Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare (bara anlitat för att renovera badrum). Hjälp!

882799A8-FB8E-441C-9C71-D19E0A16944D.webp
 
Smyger lite försiktigt in i tråden. Funderar på att måla om min lägenhet, då den är typ avokadogrön. Men hur vet man ens att man kan måla? Ifall det är tapet sas. Och var köper man färg? Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare (bara anlitat för att renovera badrum). Hjälp!

Visa bifogad fil 101800
Prata med en färghandlare om lämplig färg. All lös tapet ska bort, resten spacklas och slipas och sen målas. Räkna med att du kommer behöva måla taket med när du ändå håller på och börja med det. :)
 
Smyger lite försiktigt in i tråden. Funderar på att måla om min lägenhet, då den är typ avokadogrön. Men hur vet man ens att man kan måla? Ifall det är tapet sas. Och var köper man färg? Har aldrig gjort nåt sånt här tidigare (bara anlitat för att renovera badrum). Hjälp!

Visa bifogad fil 101800
Sitter tapeten bra och jämnt på väggen? Vi har målat med färg direkt över tapet med bra resultat ☺️
 
Jag och sambon håller på att riva ner tapet just för att vi inte ville måla över den, mest strukturtapet så den måste bort men tycker inte alls det blir snyggt att måla över slät tapet heller. Ska man måla så är underarbetet superviktigt, ska det se snyggt ut så måste man spackla och slipa i ett par omgångar först. Men jag är lite pedantisk så ska jag orka göra något så ska det göras ordentligt och det dammar ju nåt enormt av att slipa spackel så att bara göra det lite känns helt onödigt.
 
Jag gillar att strukturen syns igenom på min övermålade tapet. Trevligare än en helslät vägg.

Sen får man värdera sina val utifrån vad alternativen är.
Är det att göra ett större och/eller dyrare projekt, eller är det att leva med otivsam färg/mönster?
 
Jag har också målat över tapet, i flera av husets rum. Både slät- och strukturtapet. Passar min otåliga och lata personlighet ypperligt :D Inget jag skapar/fixar här i världen ska granskas på nära håll, den som gör det får skylla sig själv!

Mitt tips jag skickar med är att blå maskeringstejp är mycket bättre (lättare att få bort) än den vanliga gula.
 
Kan tillägga att jag har bara gipsskivor i min övre hall. (Har varit så i 10+ år)
När något väl blir gjort där så ska jag tapetsera med lumppapp som sedan målas. ;)
 
Är den nästan ny går det alldeles säkert att måla på tapeten. Vill man ha det helt slätt kan man förstås spackla skarvarna, annars går det lika bra att måla direkt på och låta det se ut som tapet i en annan färg bara 🤷

Den byggdes 2019 och har knappt varit bebodd pga pandemin. Har tillträde 21 oktober, så då får jag granska väggarna lite bättre (det kanske tom är målat) och bestämma om jag kan stå ut med färgen eller om jag måste måla om innan jag flyttar in.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 338
Senast: pepp
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 219
Senast: LinnK
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 425
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp