Saker som underlättar livet

Värmebalja har ju nämnts nu, och då skulle jag vilja tillägga även uppvärmd slang - så att det dels inte fryser hos hästarna (dvs baljan), och så att man dels inte behöver bära några hinkar utan att det bara är att sätta på kranen till vattenslangen. Mycket enklare vintertid sedan jag skaffade det :)

(jag har inte elen i min slang på hela tiden, om det inte är väldigt kallt, utan sätter normalt sett på elen en stund innan användning - än så länge har den inte verkat må dåligt av att frysa och sedan tina igen)
Vi funderar på uppvärmd slang. Vad har du för någon och hur funkar den :) ?

Vi funderar på uppvärmd slang. Vad har du för någon och hur funkar den :) ?
25 m EVP vinterslang från Bole. Den är bredare än en vanlig trädgårdsslang, och så är det en elslinga (eller vad man nu kallar det) i slangen som blir varm när man sätter i sladden i ett eluttag. Min slang är iskruvad i vattenutkastaren och utrullad från utkastaren till värmebaljan från november tills våren, så den ligger där den ligger hela vintern. (dvs det enda jag gör är att snurra på vattenkastaren, så kommer vattnet direkt i värmebaljan, utan att jag behöver flytta på slangen eller göra något sådant) Är det bara någon minusgrad brukar jag sätta i sladden en stund innan jag ska använda den, så att den hinner värma upp och tina eventuell is i slangen, men är det nere runt -20 krävs det kanske att den är i en längre stund/hela tiden. Jag köpte den förra vintern inför att jag skulle operera ryggen, och det är extremt mycket smidigare än att kånka vattenhinkar :heart (vilket jag tidigare gjorde under vintern)

Rolig och inspirerande tråd! Jag instämmer gällande skaftdammsugare, hallelujah vad skönt att slippa krångla med sladdar och uttag!

En annan grej jag uppskattar är vår vakuum-pump för vinflaskor, som gör att man lätt kan öppna en flaska vin och ta ett glas och sedan låta resten stå i en vecka eller två utan att smaken förändras. Det är väldigt praktiskt i vårt hushåll, då vi älskar vin men sällan dricker särskilt mycket åt gången.

Sedan har jag, som någon annan också var inne på, unnat mig en lång dunkappa i år och det är definitivt en sådan där grej som jag undrar varför jag inte köpt förut. Den är helt underbar och framförallt helt omöjlig att frysa i! :love:

Ni som har skaftdammsugare:

Min dammsugare håller på att ge upp, funkar det att ha skaftdammsugare som enda dammsugare på 90 kvm i två plan?

Nattlampa till toaletten! Jag ställde in mini adventsljustake på skoj nu i jul i badrummet , och sambon uppskattade det mer än jag trodde och jag med givetvis. Suevränt behöver ta nattlig toabesök utan tända lampa och halvt bländad. Så tog i saken häromdagen var på Jula, döm av min förbvåning fanns nått som hette nattlampa och dessutom tänds märker av rörelse, plus går på batteri, deal! Nu kan vi inte va utan den :D

Nattlampa till toaletten! Jag ställde in mini adventsljustake på skoj nu i jul i badrummet , och sambon uppskattade det mer än jag trodde och jag med givetvis. Suevränt behöver ta nattlig toabesök utan tända lampa och halvt bländad. Så tog i saken häromdagen var på Jula, döm av min förbvåning fanns nått som hette nattlampa och dessutom tänds märker av rörelse, plus går på batteri, deal! Nu kan vi inte va utan den :D

Jag har en Japanskt toasits ... Ringen ar varm, den spolar hur mycket varmvatten som helst, den blaser varmluft, (drumroll) och den lyser ocksa upp toaletten nar det ar morkt sa inga lampor behover tandas pa natten.:D

Förutsatt att man har diskmaskin och rimlig arbetsyta i köket: en uppsättning "sorteringsfat" vid matlagning! En "skräpskål" för matrester, ett fat för kladdiga slevar, tillräckligt många småskålar för all mise en place (preppad mat som inte ska tillagas riktigt än). Det är för många kanske onödig lyx men har man möjligheten så är det väldigt värdig lyx. Särskilt skräpskålen och kladdfatet - allt skräp på ett ställe utan att man behöver öppna sopsorteringen 20 gånger och inga fler kladdiga bänkar/skärbrädor/spishällar.
Oooh så smart med ett kladdat ju! Mise en place kör jag med redan men kladdfat är ju en game changer.

Vi har flera stycken sådana nattlampor i huset som tänds när man går förbi!

1736147610264.webp

Det där är en sån bra räddningsplanka att ha i frysen då de tinar på en kvart. Sen är det bara att strimla till en wok, pastasås eller bara steka som de är.

Slangupprullaren som hänger i vattenrummet och som vi använder till att fylla kossornas värmebaljor är båda saker som i mina ögon värd varenda öre. Hästarna har en eluppvärmd vattenkopp och den är också en gamechanger!

Inomhus vill jag inte vara utan diskmaskinen, airfryern (som jag vill lära mig använda mer), robotdammsugaren och popcornmaskinen ( som jag själv kände var lite överdrivet när vi köpte men som dels för mycket godare popcorn än Micron och vi har använt den MASSOR)!

Verkligen inte ett billigt inköp, men min elcykel. :love: Det är så underbart att kunna ta sig till olika platser utan att vara beroende av den bedrövliga kollektivtrafiken. Även om inköpet var dyrt så behöver jag inte betala nästan 1 000 kronor busskort varje månad, och bil vågar jag inte ens tänka på vad det skulle kosta. Toppen också att få vardagsmotionen avklarad genom att cykla till och från jobbet (ca 55 min enkel väg). Eftersom cykeln har en mittmotor så blir det ändå en del motion, och jag mår mycket bättre!

En annan grej jag är glad för är kattluckan i balkongdörren, så att katterna kan gå ut och in till den inglasade balkongen när de vill. De första åren i lägenheten tenderade jag att ha balkongdörren öppen nästan konstant även mitt i vintern för att inte göra katten ledsen genom att stänga dörren... 🙈

Älskar också min Dyson - mycket enklare att dammsuga med den än att behöva dra fram en stor otymplig maskin.

Inte hemma men på resande fot med katterna. Eftersom jag inte har bil så är det inte alltid jättesmidigt att resa med katterna, men dit jag åker åker även mina tjejer! Numera har jag en dubbelvagn, och det är underbart! Bekvämare för katterna att resa i då den inte skumpar för varje steg man tar, och jag behöver inte lyfta tungt. Burarna går att ta loss och ställningen kan fällas ihop. Så smidigt! 😻😻

IMG_20241213_190317.webp

Regelbundet hemstäd! Det är det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns.

Robotgräsklippare.

Timerstyrd foderautomat till katten.

Google Home-uppkopplade lampor/belysning/mediaspelare. Kan styra från telefonen eller med rösten och slipper tickande timers i vägguttagen.

Kattlucka i dörren till utrymmet under trappen där kattlådan är placerad. Slipper se den, begränsar ev doft och slipper kattsand i övriga huset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka