Saker som underlättar livet

Jag har ett (1!!!) decilitermatt och det ar ett sadant. Sjalvklart hanger det pa kanten av bunken med pankakssmet ... Jag far angest om det inte ar dar det "ska" vara da jag ju ganska ofta hittar Svenska recept och om det handlar om bakning sa maste man ju vara lite exact. Det har foljt mig sedan jag bodde i Sverige.
Utav nagon underlig anledning kopte jag aldrig nagot mer dl matt nar Jag bodde i Asien ... kanske for att det ju fanns hur manga som helst dar. Sa har sitter jag alltsa med ett fungerande decilitermatt ... och tittar frustrerat pa alla "cup" mat koppar (som ar annorlunda an Brittiska matkoppar) som jag har. En halv cup ar naaastan en dl, men beroende pa vad man mater ar 11.8 cl en stor skillnad.:cautious:
Kan man inte köpa det på IKEA i USA? Eller du är inte nära ett sådant? Jag kan skicka ett till dig annars. :)

Jag har aldrig sett ett pa IKEA, har finns det vissa matt med bade Amerikanska och Metriska matt ... inte ett enkelt litet dl matt. Sa snallt av dig @Enya jag betalar sa klart for mattet och frakten, hittar du ett "Jonas" matt sa sager jag inte nej.:p

Skulle vilja ha ett badkar eftersom lägenheten inte har något, men jag tror inte jag får plats i de där för några hundra kronor man kan köpa tyvärr. Smidigt annars.

Satake stekpannor har jag nu två av och tycker om, kan inte vara utan! Så det är väl något jag skulle tipsa om faktiskt. :)
Lättviktsgjutjärnspannor, man får gjutjärnets fördelar, men slipper att de väger ton, så de går att lyfta enkelt. Har en som jag haft i två år nu och den ser fortfarande ny ut, nååågon skillnad i färgen just där man steker, vilket stod att kunde bli om man diskade den i diskmaskin, men i övrigt fungerar den som när den var ny och resten ser ut som ny. Fick en i julklapp (valde den) från jobbet av samma märke, lite större och utan "knottror" i botten, vet ännu inte om den är lika bra, men kan inte tänka mig att den är sämre. Den första används varje gång jag steker. Man kan diska dem i maskin. :)

Jag har aldrig sett ett pa IKEA, har finns det vissa matt med bade Amerikanska och Metriska matt ... inte ett enkelt litet dl matt. Sa snallt av dig @Enya jag betalar sa klart for mattet och frakten, hittar du ett "Jonas" matt sa sager jag inte nej.:p
Men vad konstigt ändå, IKEA som "har allt" i vanliga fall!
Jag lovar att kolla upp det, borde inte vara så svårt tänker jag, Jonas har jag inte själv, men vet att de gör den bästa potatisskalaren så det är ju ett känt märke. :) Återkommer i frågan! :)

Så här ser min första stekpanna ut! Tycker om den väldigt känner jag! :D

satake-stegepande-i-letvaegts-stoebejern-spanna24-40460-2.webp

För er som pratat om badbalja - jag har en vikbar badbalja som jag tycker funkar bra för när jag känner för att bada. När jag inte har den framme (dvs när jag duschar istället) tar den alltså väldigt lite plats (den får plats längs en vägg i en av mina garderober). Jag har för mig att min ena lillasyster har köpt en likadan till hennes lägenhet.

Förutsatt att man har diskmaskin och rimlig arbetsyta i köket: en uppsättning "sorteringsfat" vid matlagning! En "skräpskål" för matrester, ett fat för kladdiga slevar, tillräckligt många småskålar för all mise en place (preppad mat som inte ska tillagas riktigt än). Det är för många kanske onödig lyx men har man möjligheten så är det väldigt värdig lyx. Särskilt skräpskålen och kladdfatet - allt skräp på ett ställe utan att man behöver öppna sopsorteringen 20 gånger och inga fler kladdiga bänkar/skärbrädor/spishällar.

Airfryern är ju helt suverän. Perfekt när jag jobbar hemifrån, går bara ifrån och slänger i potatis, rotfrukter, protein, grönsaker, vad jag vill ha, jobbar en kvart till, skär upp lite råa grönsaker och vips har jag en perfekt lunch nästan helt av sig själv. Jag har frusit in fisk, kött och kyckling i lagom portioner, så kan ta direkt från frysen. På nyår testade jag att göra chokladfondanter i airfryern, hade gjort smet och klickat i formar och lagt i frysen innan. Sen tog jag dem direkt ur frysen i airfryern och 10 min senare hade jag perfekt krämiga fondanter. Sen underlättar ett ljust, välplanerat och lättskött stall precis utanför dörren vardagen med.

Värmebalja har ju nämnts nu, och då skulle jag vilja tillägga även uppvärmd slang - så att det dels inte fryser hos hästarna (dvs baljan), och så att man dels inte behöver bära några hinkar utan att det bara är att sätta på kranen till vattenslangen. Mycket enklare vintertid sedan jag skaffade det :)

(jag har inte elen i min slang på hela tiden, om det inte är väldigt kallt, utan sätter normalt sett på elen en stund innan användning - än så länge har den inte verkat må dåligt av att frysa och sedan tina igen)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka