Saker som underlättar livet

Jag var skeptisk när jag köpte min men använder den nästan varje dag! Mycket smidigare än att slå på ugnen och behöva vänta tills den blir varm, sen går själva tillagningen mycket snabbare också. Men använder den också ofta istället för att steka saker och istället för micro (har ingen) till att tina frysta grejer eller värma rester.

Mitt svar på trådstarten får nog därmed vara just airfryer. :D Däremot robotdammsugaren tycker jag är helt meningslös....
1735120972828.webp

Jag har denna och tycker den mest är klumpig!

Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan? Allt från små pryttlar i köket som bara är så himla bra på nån liten grej till större hushållsmaskiner. Det kan vara vad som helst som du har i hemmet som du kände förbättrade tillvaron hemma. Hjälp mig att tänka utanför boxen!

För mig är det exempelvis min robotdammsugare och min airfryer. Jag kan inte tänka mig ett liv utan dem längre :laugh:. Men det finns ju garanterat fler saker som skulle kunna underlätta och spara tid/energi i livet.

Just nu funderar jag på att efterforska marknaden efter någon bra liten maskin för att rengöra i badrummet (främst duschen), typ någon form av ångrengörare, och skulle vilja nyttja mellandagsrean till det. Men vad finns det mer som jag totalt har förbisett som kommer göra mitt liv lite enklare? Hit me! :D
Robotdammsugaren, robotgräsklipparen, att vi kan öppna garaget med telefonen, kodlåset till dörren så man slipper leta efter ungarnas nycklar hela tiden (kommer aldrig vilja ha vanligt nyckellås igen) och vår crock pot.

Åh just ja, ismaskinen! Den används konstant, speciellt sommartid och helt plötsligt dricker alla ordentligt med vatten

På temat "billiga prylar" så är även decilitermått med böjt handtag en storfavorit som jag inte klarar mig utan (och ofta saknar när jag ska baka hemma hos någon som saknar ett sånt). Det är som bäst när man steker pannkakor och kan hänga det på kanten till bunken. Först använder jag det för att måtta upp ingredienserna, sen blir ett fullt mått en perfekt tunn pannkaka i min 28cm stekpanna - och måttets handtag är helt kladdfritt varje gång. Mindre disk och mindre kladd! Här hemma kallas dom för "en Jonas", eftersom det står företagsnamnet Jonas undertill på mina. "Kan du ge mig en Jonas?" innebär alltså att man alltid får rätt typ av mått direkt 😅
Jag har en 'sylt/burk-tratt' (vet inte vad det riktiga namnet på den är) som är helt oumbärligt. Typ som ett avkapat 5 dl-mått med en fläns i nederkanten som gör att man kan fylla burkar superenkelt utan att söla ner kanten. Loppisfynd som jag misstänker är från 60-talet eller så, har aldrig sett ett liknande nytillverkat.

Av de prylar som har elsladd är det vattenkokaren som är min bästa och dagliga vän.

Spindelplockare!
1000006472.webp

Fick en som skämt-present för flera år sedan och i år önskade jag mig en ny i julklapp (och fick en). Plockar upp stora spindlar utan att skada dem och utan att man behöver vara så nära. Och man kan lätt bära ut dem. Funkar på de där spindelliknande harkrankarna också.

Skaftdammsugaren. Den är så mycket smidigare att köra över min lilla lägenhet med än snabeldraken. Behöver dammsuga nästan varje dag eftersom katten luddar väldigt mycket periodvis.

När jag bodde i hus var det robotdammsugaren och robotgräsklipparen :)

Jag var skeptisk när jag köpte min men använder den nästan varje dag! Mycket smidigare än att slå på ugnen och behöva vänta tills den blir varm, sen går själva tillagningen mycket snabbare också. Men använder den också ofta istället för att steka saker och istället för micro (har ingen) till att tina frysta grejer eller värma rester.

Mitt svar på trådstarten får nog därmed vara just airfryer. :D Däremot robotdammsugaren tycker jag är helt meningslös....
Vi använder också vår airfryer flera gånger i veckan!
Allt från att göra brända mandlar till att ungssteka tomaterna till tomatsoppan, till varma mackor, köttbullar, till fiskpanetter eller nuggets med strips.

Så otroligt bra grej, har underlättat vardagslivet enormt.

Min Airfryer 🤩 utöver att maten blir otroligt god så luktar det inte matos från den och inget passande.

Min köttkvarn, så smidig och liten till skillnad från stora klunsen i slaktboden.

Jag tror jag skulle underlättas enormt av

Robotdammsugare (vilket huset inte fungerar med)
Robotgräsklippare (som trädgården inte fungerar med)

Skaftdammsugare (kommer nog att bli ett sånt köp så småningom)
---------------

Sånt jag älskar:

Kodlås till dörren- FANTASTISKT!

Bakar man mycket med spritspåse finns det speciella 'spritpåsehållare', bästa grejen ever, så onödig men så BRA!

Ett extra kylskåp i nåt förråd. Underlättar enormt när man väl behöver det.

Visa bifogad fil 159572
Jag har denna och tycker den mest är klumpig!

Den ser visserligen klumpig ut faktiskt 😁 och opraktisk form tänker jag. Min är i stort sett fyrkantig och passar precis på ytan bredvid spisen i mitt lilla kök. Jag har denna och är jättenöjd även om den nog inte är den bästa rent tekniskt, och är man fler än två behöver man nog en större.

Vi använder också vår airfryer flera gånger i veckan!
Allt från att göra brända mandlar till att ungssteka tomaterna till tomatsoppan, till varma mackor, köttbullar, till fiskpanetter eller nuggets med strips.

Så otroligt bra grej, har underlättat vardagslivet enormt.

Ja precis! Jag har gjort gratänger och sånt i den med, allt som inte är soppa typ. 😄

Den ser visserligen klumpig ut faktiskt 😁 och opraktisk form tänker jag. Min är i stort sett fyrkantig och passar precis på ytan bredvid spisen i mitt lilla kök. Jag har denna och är jättenöjd även om den nog inte är den bästa rent tekniskt, och är man fler än två behöver man nog en större.

Ja precis! Jag har gjort gratänger och sånt i den med, allt som inte är soppa typ. 😄
Det är typ den första modellen som kom ut på marknaden och den roterar invändigt så gör du sötpotatis pommes blir det nästan mos av det :rofl:

En liten bänkdiskmaskin som får plats även i de minsta utrymmena. Har massor med spännande inställningar och behöver inte kopplas upp till vatten eller avlopp. Får plats med förvånansvärt mycket i den, absolut tillräcklig för ensamhushåll.

Visa bifogad fil 159570

Det här är mitt nästa inköp till stugan! Men ser när jag googlar att set finn två modeller?? Har tidigare bara sett en, i varje fall som jag uppfattat det.

Har ni "bara" Bob eller Bob all options pack?

Det här är mitt nästa inköp till stugan! Men ser när jag googlar att set finn två modeller?? Har tidigare bara sett en, i varje fall som jag uppfattat det.

Har ni "bara" Bob eller Bob all options pack?
Jag köpte den första versionen med desinfektion osv men då var den inte lika dyr. Ångrar mig inget!

Jag har en airfryer men har inte förståt poängen med den, visst pommes fritt blir bättre än i ugnen. Använder den inte till något annat.
Och jag använder den till nästan allt som får plats i den :laugh: Vad har du provat för olika saker? Kyckling blir fantastisk, som grillad. Jag avskydde att steka kyckling, och gillar inte hur den blir i vanlig ugn. Laxfiléer samma sak, aldrig lyckats få till lika bra som med airfryern. Även för att värma upp tidigare frysta köttbitar eller liknande har blivit väldigt bra. Man får prova sig fram, om man vill!

Jag älskar min Bob!!🥰🥰 Absolut bästa köpet. Minns hur skeptiska folk var när jag köpte den, var tidigt ute, men den är helt underbar!
Kul att höra folk som gillar Bob! Jag har sett reklam om den och tänkt att den borde mina päron ha till sommarstugan så de slipper handdiska hela tiden. Men tänkte att det är nog en sån där grej som man bara ser på sociala media och som inte är nåt att ha i verkligheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka