Inredningstråden, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bestämt att en del av mitt hemmagym ska med, det ska få dela rum med mig och min 1 åring. Idag finns det en riktigt bra skena i taket, hoppas den får vara kvar då jag önskade det. Men hur gör man ett bra krypin, som helst är barnvänligt? Dvs jag vill kunna dölja gymmet på något sätt.

Det finns ju en del varianter av rumsavdelare. Vad innebär barnvänligt? Enklaste avdelaren är kanske en gardin men det hindrar ju knappast en nyfiken ettåring. Vill man ha en mer solid barriär så finns det olika varianter av mobila väggar som förslagsvis fästs i både golv och tak. En mindre permanent men mer platskrävande variant är en fristående hylla/skänk. En sådan behöver inte nödvändigtvis vara i takhöjd och blockerar inte ljusinsläpp men måste ju säkras på så sätt att barnet inte kan klättra och riskera att möbeln välter.
 
Det finns ju en del varianter av rumsavdelare. Vad innebär barnvänligt? Enklaste avdelaren är kanske en gardin men det hindrar ju knappast en nyfiken ettåring. Vill man ha en mer solid barriär så finns det olika varianter av mobila väggar som förslagsvis fästs i både golv och tak. En mindre permanent men mer platskrävande variant är en fristående hylla/skänk. En sådan behöver inte nödvändigtvis vara i takhöjd och blockerar inte ljusinsläpp men måste ju säkras på så sätt att barnet inte kan klättra och riskera att möbeln välter.

Eftersom vi ska dela sovrum med gymmet så behöver det inte hindra henne från att ta sig in till gymhörnan. Idagsläget är hon ibland med när jag tränar så allt är barnsäkrat så gott det går. Speciellt då hon är minst i syskonskaran av 4. Barnvänligt innebär att det inte är en skaderisk för henne, tex en gardin behöver höjas upp för att inte kunna dra i. Jag kan inte ha en fristående rumsdelare tyvärr för det är stora saker som ska med, vilket innebär tetris när det inte används. Det har jag även delvis idag så det stör mig inte så mycket. Ska däremot kika lite på mobila väggar om det kan vara ett alternativ :up:
 
Har köpt en liten oljelampa.
Tänkte det kunde vara praktiskt vid eventuella strömavbrott också.
 

Bifogade filer

  • 20221001_183532.webp
    20221001_183532.webp
    56,7 KB · Visningar: 127
Nu börjar jag vackla. Visade en kompis bild på lägenheten och hen tyckte att det absolut inte gick att ha kvar färgen, då jag bara kunde använda ”grått, rosa och guld” i detaljerna, dvs som i annonsen.

Sen hittade jag mitt gråa överkast och den här lampan på Ikea. Det är väl inte så dumt med grått, rosa och guld?

DE0281E1-6474-48CE-A0D8-D594168002D0.webp
 
Jag tror att det syns bättre när solen ligger på också. Men det är så svårt med färger verkligen!

Jag hade nog faktiskt valt att ha de färger och mönster jag gillat ändå och i bortsett från väggfärgen, den är ju ändå relativt neutral? (Är blått verkligen så fel till grönt? Jag är iofs more is more när det gäller färg på heminredning) I värsta fall går det ju att måla eller tapetsera om längre fram 🙂
 
🤔 Har så svårt att tänka mig att det där skulle vara en grön som skär sig med blått? Särskilt när det funkar med grått?

Jag får släpa med mig nåt blått när jag har tillträde och fota. Förmodligen kommer det vara en ikea-kasse, men då är åtminstone färgen på kassen tydlig. :)
 
Jag hade nog faktiskt valt att ha de färger och mönster jag gillat ändå och i bortsett från väggfärgen, den är ju ändå relativt neutral? (Är blått verkligen så fel till grönt? Jag är iofs more is more när det gäller färg på heminredning) I värsta fall går det ju att måla eller tapetsera om längre fram 🙂

Kruxet med mig är att jag har så lätt för att "nöja mig" fast jag egentligen vill ha nåt annorlunda. Jag bodde tex två år i helt vidriga förhållanden (hyresvärd som var psykiskt sjuk, gick in i min lägenhet när jag inte var hemma, försökte smygtitta när jag bytte kläder etc) för att jag trodde att jag inte kunde hitta en bättre lösning för mig och hästarna. Så lite "fel" färg på väggarna kommer det i såna fall få fortsätta vara i sisådär 10 år om jag inte målar om nu.

Min pappa har kollat på bilder från lägenheten (han har byggt massor med hus i sina dagar) och är 99 % säker på att det inte är tapet. Så i såna fall är det hyfsat lätt att måla om iaf.
 
Jag får släpa med mig nåt blått när jag har tillträde och fota. Förmodligen kommer det vara en ikea-kasse, men då är åtminstone färgen på kassen tydlig. :)

Blått är ju aldrig bara blått. Alla färger har ju oändlig mängd med nyanser och det är ju nyanserna man vill få funka ihop. Inte grundfärgerna. Jag hade inte låst mig vid ikeakasseblått om jag var du. Den kan funka men så kan också hundra andra blåa nyanser.

Själv håller jag ett tema av skogsgrönt, rosa och orange hemma. Men det hindrar mig inte från att också ha en gigantisk himmelsblå poster och en vinröd fåtölj. Det är möjligt att det skär sig men det är ändå ett hem, inte en ikeakatalog.
 
Blått är ju aldrig bara blått. Alla färger har ju oändlig mängd med nyanser och det är ju nyanserna man vill få funka ihop. Inte grundfärgerna. Jag hade inte låst mig vid ikeakasseblått om jag var du. Den kan funka men så kan också hundra andra blåa nyanser.

Själv håller jag ett tema av skogsgrönt, rosa och orange hemma. Men det hindrar mig inte från att också ha en gigantisk himmelsblå poster och en vinröd fåtölj. Det är möjligt att det skär sig men det är ändå ett hem, inte en ikeakatalog.

Ja, det är fördelen med hemmet. Man får göra precis som man vill. :)

Jag är minimalist, så jag gillar när det är lite avskalat och allt harmonierar med varandra. Men jag kommer inte köpa nåt nytt förrän jag testat lite av det jag har nu (tex märkblåa mörkläggningsgardiner och sängkläder) och känt efter hur det upplevs för mig.
 
B6A4A2D1-A2EC-4659-934B-D66E2E6534CD.webp


I det här väldigt vita hemmet (vit soffa, tak, väggar, golvet är vitlaserad ek - ja ni förstår) - vad hade ni valt för färg på gardiner? Kommer vara takhängda på skena, tänker på luftiga linnegardiner men inte vita?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 338
Senast: pepp
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 219
Senast: LinnK
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 425
Senast: Lyan
·
Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp