I väntan på Regeringen

• Samhälle
  • Trådstartare Trådstartare lbb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 535
  • Visningar Visningar 81 978
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar faktiskt inte riktigt vad hon håller på med? Känner mig orolig och besviken på henne.

Fast jag tycker antagligen att hon beter sig vettigt.
Jag menar: hon har försökt förhandla med S.
De kom inte överens utan hon tycker att S "ger" för lite utrymme för sådant som hon tycker är viktigt för C.
Då väljer hon att inte rösta för Löfvén som statsminister.

Jag hade nog blivit mer besviken om hon valt att acceptera S utan eftergifter.

De kom inte överens utan hon tycker att S "ger" för lite utrymme för sådant som hon tycker är viktigt för C.

Fast hon kan väl inte tro att S ska börja bedriva en borgerlig politik fullt ut. Visst är Löven sugen på makten men han säljer nog inte sig till vilket pris som helst... Skulle S släppa på arbetsrätt, hyressättning etc så har man nog snart inga medlemmar kvar i partiet....

Ja men inte påverka ställningen mellan blocken. Det vore högst osannolikt om det skulle skapa majoritet, typ omöjligt. Så ställningen kommer bli densamma. Dödläge mellan blocken och SD som vågmästare.
Betänk möjligheten att L och MP försvinner. Då står ett block (M/C och KD) på den ena sidan och S på den andra sidan. Blocken har sedan V och SD som respektive stödtrupper.
Det betyder att antingen SD eller V får ett betydligt ökad inflytande. V(10%) S(25%) Mot ca 35% hos (C/KD/M) Har alliansen en smula tur behöver de inte SD..Man naturligtvis kan då S fälla en borgerlig regering med hjälp av SD ;)

Fast hon kan väl inte tro att S ska börja bedriva en borgerlig politik fullt ut. Visst är Löven sugen på makten men han säljer nog inte sig till vilket pris som helst... Skulle S släppa på arbetsrätt, hyressättning etc så har man nog snart inga medlemmar kvar i partiet....
Hyressättningen lär nog att ändras vad det lider i alla fall, pga av det tryck marknaden sätter.

Jag fattar faktiskt inte riktigt vad hon håller på med? Känner mig orolig och besviken på henne.

Lööf har ju målat in sig i ett hörn av löften, så hon försöker väl bygga upp ett sätt att rättfärdiga den regering C tillslut kommer släppa fram.

Jag stör mig på att Lööf är så självgod. Hon måste ju begripa att passivt stöd av V eller SD är vad som rimligen krävs. Att S skulle bedriva en borgerlig politik, som på vissa punkter ligger utanför vad M kan tänka sig, är att gapa efter väldigt mycket. Självklart lägger sig inte S platt för det, så frågan är om C varit genuint intesserade av att släppa fram en regering redan i en andra statsministeromröstning. Jag kan alltså förstå C, men stör mig på Lööfs självgoda sätt.

Nej, det är ju problematiskt från båda parter.

Det är ju svårt för oss utanför att veta vad som sagts bakom de stängda dörrarna, men jag undrar mer och mer om det ens var ett försök att förhandla. I de områden där hon gick ut och ställde sina krav - marknadshyror, turordningsregler t ex - så är det för mig totalt orimligt att förvänta sig att S ska lova att gå emot sin egen politik, för att sedan hävda att S inte vill förhandla. Samt ha kvar positionen att inte sitta i regering, och därmed inte själv behöva ta ansvar för det som sker de kommande 4 åren. Mer rimligt hade varit att antingen acceptera utredningar och överenskommelser om framtida beslut, eller att leta kompromisser inom områden där man inte står i helt olika ändar från början.

Jag trodde faktiskt att hon var seriös att vilja hitta någon möjlig lösning för att slippa behöva hamna i förhandling med SD, men efter att kravlistan blev känd och efterspelet nu känns det mer som ett spel för gallerierna för att kunna komma undan sina egna tidigare löften och peka finger åt de andra partierna. Jag hoppades mer och var snudd på att överväga C i framtida val, men nu är jag mycket besviken på hur det här har skötts utifrån det de har visat upp utåt :(.

Det är ju svårt för oss utanför att veta vad som sagts bakom de stängda dörrarna, men jag undrar mer och mer om det ens var ett försök att förhandla. I de områden där hon gick ut och ställde sina krav - marknadshyror, turordningsregler t ex - så är det för mig totalt orimligt att förvänta sig att S ska lova att gå emot sin egen politik, för att sedan hävda att S inte vill förhandla. Samt ha kvar positionen att inte sitta i regering, och därmed inte själv behöva ta ansvar för det som sker de kommande 4 åren. Mer rimligt hade varit att antingen acceptera utredningar och överenskommelser om framtida beslut, eller att leta kompromisser inom områden där man inte står i helt olika ändar från början.

Jag trodde faktiskt att hon var seriös att vilja hitta någon möjlig lösning för att slippa behöva hamna i förhandling med SD, men efter att kravlistan blev känd och efterspelet nu känns det mer som ett spel för gallerierna för att kunna komma undan sina egna tidigare löften och peka finger åt de andra partierna. Jag hoppades mer och var snudd på att överväga C i framtida val, men nu är jag mycket besviken på hur det här har skötts utifrån det de har visat upp utåt :(.
Så vad tycker du hade varit ok saker att ställa som krav? Det är ju främst frågor om "marknaden" och skattenivåer som skiljer sig mellan partierna så vad ska man annars kräva?

Det är just därför vi har politik, för att inte marknaden ska få bestämma allt den själv vill bestämma om.
Politiken kan, om den lyckats , ändra villkoren för hur marknaden reagerar, men till slut blir det ändå den som regerar. Man kan som nu via regler o avtal hålla priserna på hyreslägenheter nere, fine, marknaden reagerar och placerar kapital ngn annan stans, istället för att bygga de bostäder vi behöver. Tidigare har vi då subventionerat byggande via skattsedeln (orättvist gentemot dem som inte bor i de subventionerade kåkarna)
Ja det fungerar, tills marknaden anpassar sig. Priset på materiel, löner o tomtmark stiger och vi är tillbaka på ruta noll. För marknaden är inte statisk, den anpassar sig alltid och kapitalet går alltid sin egen väg.

Jag uppfattade det som att hon motvilligt kommer släppa fram en regering med stöd av SD. Hon fick frågan om C passivt kan släppa fram en regering som kräver stöd av SD. Hon såg så uppenbart obekväm ut och svarade inte nej utan såg besvärad ut, slingrade sig och sa "vi har just nu inget nytt besked i den frågan".
Tolkar detta svar som ett motvilligt ja. Eftersom det verkar kört med ett blocköverskridande samarbete med S, och nyval skulle inte förändra situationen så verkar det som att det saknas andra alternativ.

Jag tror att det blir en M+KD regering som passivt kommer släppas fram av C, L och SD. Och Jan Björklund kommer i och med detta avgå.

Tyvärr inte orimlig gissning, vi närmar oss den känns det som. När de ska få igenom sina reformer med en alliansregering kommer de ju dock ändå att behöva söka stöd, och om de inte då vill förhandla med SD så måste de ju söka stöd igen av - just S. Så hur de lättare ska få igenom sina krav i kommande regering, utan att behöva förhandla med SD, känns lite väl optimistiskt...

Så vad tycker du hade varit ok saker att ställa som krav? Det är ju främst frågor om "marknaden" och skattenivåer som skiljer sig mellan partierna så vad ska man annars kräva?

Det finns väl en enorm mängd sakfrågor utöver marknadshyror och turordningsregler att förhandla om? Min poäng är just att inte gå in i ett samarbete och kräva av den andra parten sådant som man är helt oense om, utan börja komma överens om sådant som de står närmre varandra i. Det var ju just så de bildade Alliansen, partierna fick helt enkelt släppa en del av kraven som var deras hjärtefrågor.

Det finns väl en enorm mängd sakfrågor utöver marknadshyror och turordningsregler att förhandla om? Min poäng är just att inte gå in i ett samarbete och kräva av den andra parten sådant som man är helt oense om, utan börja komma överens om sådant som de står närmre varandra i. Det var ju just så de bildade Alliansen, partierna fick helt enkelt släppa en del av kraven som var deras hjärtefrågor.
Så man ska kräva saker man redan tycker likadant i? Det låter visserligen jätteskönt för S att kunna få sitta i regering utan att ge upp något men jag förstår inte riktigt vad det skulle fylla för funktion för C eller L då blir man bokstavligen bara ett stödhjul till S.

Så man ska kräva saker man redan tycker likadant i? Det låter visserligen jätteskönt för S att kunna få sitta i regering utan att ge upp något men jag förstår inte riktigt vad det skulle fylla för funktion för C eller L då blir man bokstavligen bara ett stödhjul till S.

Om man är seriös i sin intention till att samarbeta så menar jag att man försöker hitta saker som man kan komma överens om - både om vad som ska prioriteras och vad som inte ska göras. Det betyder inte att man redan tycker exakt likadant, men att det finns möjlighet till att komma överens om något där båda parter fått med sådant som de tycker är viktigt. Att man förväntar sig att få igenom just det som man vet att det motsatta är en hjärtefråga för den andra parten, tror jag däremot är kontraproduktivt i en sådan sits.

Jag tror att de kommande 4 åren kan bli ganska fattiga på stora reformer pga svårigheterna att komma överens över blocken, oavsett vilka som sitter i och utanför regeringen, och det kanske alla partier ska ta med i beräkningarna om önskad regeringskoalition.

Om man inte är beredd att sälja sig till SD, förstås.

Om man är seriös i sin intention till att samarbeta så menar jag att man försöker hitta saker som man kan komma överens om - både om vad som ska prioriteras och vad som inte ska göras. Det betyder inte att man redan tycker exakt likadant, men att det finns möjlighet till att komma överens om något där båda parter fått med sådant som de tycker är viktigt. Att man förväntar sig att få igenom just det som man vet att det motsatta är en hjärtefråga för den andra parten, tror jag däremot är kontraproduktivt i en sådan sits.
S behöver C mer än vad C behöver S. C kan få genom mer av "sin politik" med en alliansregering/m+kd med SD-stöd, varför ska man då aktivt ge efter på sina viktiga frågor bara för att S ska få regera?

S behöver C mer än vad C behöver S. C kan få genom mer av "sin politik" med en alliansregering/m+kd med SD-stöd, varför ska man då aktivt ge efter på sina viktiga frågor bara för att S ska få regera?

Som jag förstår det så vill inte C sitta i regering med S? Jag tycker annars att det vore det bästa upplägget för samarbeta, att man delar på styret och ansvaret.

Om man inte vill sälja sig till att förhandla med SD, så har C ett stort problem med att få igenom sin politik även i ditt förslag. Så jag håller inte med om att de har sånt guldläge som du påskiner.

Som jag förstår det så vill inte C sitta i regering med S? Jag tycker annars att det vore det bästa upplägget för samarbeta, att man delar på styret och ansvaret.

Om man inte vill sälja sig till att förhandla med SD, så har C ett stort problem med att få igenom sin politik även i ditt förslag. Så jag håller inte med om att de har sånt guldläge som du påskiner.
Alla var väl överens om kursen när C plötsligt hoppade av?

C behöver inte förhandla med SD det räcker om M+KD gör det och C sedan stödjer den regeringbildningen. Då får man antagligen rent praktiskt genom mer av det som man själva vill utan att samtidigt stödja S med allt vad det innebär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda... 2
Svar
36
· Visningar
4 156
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 116
Senast: Angel
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar... 12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 093
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 288
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka