Försöker svara från mobil, kan inte citera.
@Blueberry vi bor i västra Skåne. Jag misstänker också rätt starkt att det skulle vara ett viktigt steg att komma ut och träna bland andra! Gjorde ett par försök på öppen träning för rätt länge sen, tyvärr var det ingen bra erfarenhet. En del blir rädda för Monster och det är väldigt tråkigt, men en del blir också enormt provocerade av hans beteende och att jag "mesar" med honom - och den sortens konfrontationer blir ett stort problem för oss. Eventuellt har vi en liten träningsgrupp vi kan vara med i till hösten, men en är rätt sporadisk och träffas i en park inne i stan, vilket kan bli för svårt...
Monster tar som sagt kontakt, men den är mikrosnabb och när jag inte ger respons beslutar han åtgärd själv... Jag tror att han nog i mångt och mycket ser det som att det är jag som sitter på allt roligt, problemet är att när han är osäker är det inte så relevant? Han har inga större tendenser till självbelöning och upptäcker han nåt roligt/spännande bär han det till mig/hämtar mig för att visa - men negativa reaktioner går inte genom mig. Idag har han tex varit med och plockat svamp, när jag går rusar han omkring och upptäcker skogen med stor förtjusning men när jag fokuserar på att plocka så slås skogen av. Inget kul längre, och han står uttråkat och väntar på matte...
Kan inte googla just nu men är bekant med gameondog och ska kolla på deras sida när jag har riktig dator och internet igen.
Vi har fokuserat en hel del på BAT, har för mig det är väldigt likt träningen du nämner? (ska googla sen)
Det är skillnad när han har uppgift, om han kommit in i den ordentligt. Har spårat rakt förbi hundar och människor på bara nån meters håll utan en åblick, men jag är inte helt säker på att det är långsiktigt positivt då jag tror han är väldigt obekbäm med det och upplever det som obehagligt, han visar det bara inte där och då... Det betor också på uppgift, intensiva "roliga" uppgifter kan också få honom att inte reagera på omgivningen, men han bygger stress som en tryckkokare...