Monstermom
Trådstartare
Jag har en liknande hund. Hon är skarp och har lite osäkerhet med, och samtidigt är hon full av egna initiativ som hon tycker är skitbra. Plus en jäkla motor som bara snurrar.
Jag misstänker dock att din hund är bra på att vara passiv?
Hundmöten skiter jag i. Hon får inte gå lös med främmande hundar i rastgårdar eller så (det fattar jag att det inte är ditt mål heller) men när vi släpper på jaktprov bryr hon sig verkligen inte ett dugg om de andra hundarna. Hon fokuserar på sin uppgift - har du något sådant? Där han är så fokuserad på sin uppgift att allt runt omkring försvinner?
Och hundmötena då. Min spänner sig på långt håll, hela kroppshållningen är spänd. Skvallerträning gjorde det hela värre, faktiskt. Det bästa är som Blåbäret skriver att vara så extremt petig med position och ram. För oss är det enklast att hålla ramen med en pinne. En pinne framför bröstet nosen eller liknande, beröm när hon går bakom och ett pet om hon går framför. För vår hund fokuserar på pinnen och jag upplevde att om jag med kroppen eller kommandon hindrade henne så växte hon bara ännu mer. Man skulle kunna använda typ ett ridspö också, men då antar jag att länsstyrelsen knackar på dörren ganska fort. Har du testat nåt sånt?
Nu brukar jag inte komma ihåg att ha nån pinne med mig så då går hundmötena sådär, men min hund är väl 1/3 av din hund i storlek och ja, jag bryr mig inte så mycket. Men när vi springer vill jag inte ha nån fjantig hund som ska framför mig, då tar jag en pinne. Viktigt att understryka att vi inte bankar på henne med pinnen, vi håller den framför och det betyder "hit men inte längre", det räcker att vifta lite med den.
Och hemma får inte jyckan gå till dörren och hälsa om det kommer nån. Hon får ligga på sin plats och vänta. Skulle det bli stimmigt får hon vänta i sovrummet tills alla människor kommit in. Hon kan inte sortera och hon kan inte reda ut stressen/glädjen/vakten. Min gamla är ett utmärkt föredöme, bryr sig inte om andra hundar/folk/vilt whatever, men det skiter den lilla i
Ja, hon lät väldigt lik!
Monster är inte så bra på passivitet, nej. Också något jag försökt jobba på, och visst är han bättre, men mycket av det är nog på ytan - han ser ut som han slappar på mattan, men han ligger minst lika ofta och bygger spänning "i smyg"...
En jäkla motor har han också, det finns liksom ingen botten i "nu då? nu då? vad ska vi göra nu då!? ".
Ja, Monster fokuserar i nosarbete såpass att han inte reagerar på vad som i andra fall skulle vara enorma störningar för honom. Men han måste komma igång först. Jag skulle verkligen vilja ha det fokus i annat arbete också, men har inte nått dit än - det funkar ibland även med saker som lydnadsmoment, men där blir det relativt snabbt för mycket efter ett tag plus att han är mycket mer upp i varv i sådan träning och därför reagerar ännu snabbare och hårdare när han väl gör det...
Jag har faktiskt provat pinne som gräns (gåstav i vårt fall - länsstyrelsen knackade inte på, men det blev ett jäkla liv bland grannarna ), men i Monsters fall blev det bara värre. Det borde jag ha insett innan, eftersom barriärer (staket, fönster, koppel, osv) gör att han reagerar hårdare. Förutom att han taggade på triggers väldigt mycket värre var också pinnen väldigt behändig att bita i och kampa med...
Han har heller inga problem med att vara allmänt trevlig på promenad, alltså hålla sig vid mig och inte dra i kopplet. Då blev pinnen mest bara aktuell just i samband med tiggers, vilket gjorde den väldigt laddad väldigt snabbt.
Nej, just "kan inte sortera" är en bra beskrivning på Monster också. Hans hjärna tiltar av konkurrerande impulser och han vet inte vad han ska ta sig till... Jag stoppar också undan honom hemma för det mesta, men jag önskar såklart att det skulle funka att han antingen självmant valde att inte ta kontakt om han inte klarar det, eller att han rent av skulle bli så pass trygg och säker att han inte skulle varva upp så gudförbenat! Önsketänkande.