Finns säkert de som röstat på dem som byggde, men de var väl inte tillräckligt många. Antar att de andra politikernas löfte slog lite högre....De röstar bort de politiker som byggde bostäder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns säkert de som röstat på dem som byggde, men de var väl inte tillräckligt många. Antar att de andra politikernas löfte slog lite högre....De röstar bort de politiker som byggde bostäder.
Hyresgästföreningen vill göra det till ett hyresvärdsproblem.
Genom att påstå att det är orimligt att lägga ökningen på hyresgästerna så föder de över problemet på hyresvärdarna.
Det kommer att bli dåligt oavsett
Det här är inte ett resultat av klimatfrågan, det är ett resultat av att Ryssland har anfallit Ukraina. Jag har svårt att se vad en hyresvärd kan göra på en reglerad marknad för att ta höjd för ett krig i Europa.Och helt ärligt, hur många i HYRESRÄTT (för det är väl det tråden handlar om?) lever i en såda oerhörd lyxkonsumtion med 3 bilar osv att de hade klarat av en 30 % hyreshöjning rakt av? Och hur många betalar inte redan sin egen hushållsel? Uppvärmningen kan man ju själv oftast inte påverka så mycket (som I att byta ut eller olika typer av renoveringar alltså) och hyresvärden är ju fullt medveten om vilka risker och begränsningar just deras typ av uppvärmning för med sig och har rimligtvis en långsiktig plan för den, inte baserad på otroligt lågt elpris for ever oavsett vad som händer i världen (klimatfrågan har jy ändå några år på
Alla hyresvärdar och alla hyresgäster.Alltså är det små hyresvärdar som du ser som allmänna gottgörare som redan innan tiden nu drev sina företag på marginalerna till otacksamma hyresgäster du syftar på eller vilka räknar du in egentligen?
Och miljonprogrammet är många gånger bra och eftertraktade bostäder, både som hyres och bostadsrätt även om det finns en hel del stolpskottDe enda två alternativen på hyresmarknaden är inte miljonprogram eller oreglerade privata hyresvärdar.
Men de måste väl få sälja sin el vart de vill?Här i stan har vi en hyresvärd som investerat i eltillverkning (solceller tror jag) och producerar mer el än hela deras bostadsbestånd gör av med, inkl värme. Nu sexdubblar de elpriset till sina hyresgäster som är bundna till den elleverantör de istället (för att använda sin egen) köper in sin el ifrån. Hyresgästerna kan alltså själva inte välja leverantör.
Alltså det är supersmart antar jag då jag gissar att de säljer sin egen tillverkade el till ännu högre pris och gör därmed finfin vinst med ena handen och sen ska hyresgästerna betala ökat pris pga det de köper in.
Det är liksom inte märkligt att man som hyresgäst blir lite skeptisk kring att det skulle vara så synd om stackars hyresvärdar ökade kostnader (generellt).
Där har du fel. Vissa delar gjorde det definitivt, men knappast alla. Jag är uppväxt ett miljonprogram. Trevliga bostäder och bra utemiljö. Och det fanns fler liknande på orten. Vissa funkade uselt, andra bra.Vad ljuger jag om?
Miljonprogrammet såg ut som DDR-bunkrar.
Ja det är ju det som blir det slutgiltiga problemet. Och med konkursade hyresvärdar så blir det ännu färre beboeliga bostäder i bostadsbristen. Inte bra alls. Riktigt dåligt t.o.m.Om man höjer hyrorna så mycket som HV önskar kommer folk inte att ha råd att bo kvar, tvingas flytta och HV går i konkurs med tomma bostäder. Jag sällar mig till skaran av supportrar till riktade bostadsbidrag. De bör ges till de som är i behov, inte något allmänt som elkostnadsbidraget och andra liknande åtgärder
Här är två, MKB, stena fastigheter.Ge mig gärna några exempel.
Eller så passar folk på att bilda bostadsrätter eller köpa billigt och driva vidare.Ja det är ju det som blir det slutgiltiga problemet. Och med konkursade hyresvärdar så blir det ännu färre beboeliga bostäder i bostadsbristen. Inte bra alls. Riktigt dåligt t.o.m.
Jo men den allmänna åsikten är att man inte vill ha bostäder av typen miljonprogrammet där man bor.Där har du fel. Vissa delar gjorde det definitivt, men knappast alla. Jag är uppväxt ett miljonprogram. Trevliga bostäder och bra utemiljö. Och det fanns fler liknande på orten. Vissa funkade uselt, andra bra.
Sen har jag svårt att se villor som bunkrar, det fanns sådana också inom miljonprogrammet.
Det är tyvärr inte så många som kan det.Eller så passar folk på att bilda bostadsrätter eller köpa billigt och driva vidare.
Ja de överlever nog.Här är två, MKB, stena fastigheter.
Det här är inte ett resultat av klimatfrågan, det är ett resultat av att Ryssland har anfallit Ukraina. Jag har svårt att se vad en hyresvärd kan göra på en reglerad marknad för att ta höjd för ett krig i Europa.
Hushållsel är den lilla energiförbrukningen, värme och varmvatten är det som kostar. Om valfri uppvärmning går upp mellan 30-300% så är det inte så lätt att påverka kostnaderna för en fastighetsägare.
Fastighetsägare och bolag kommer att gå i konkurs med svåra följder för de boende och hyresgäster har inte råd med högre hyror.
Det är en omöjligt ekvation som kommer att sluta i elände.
Mina funderingar är hur det skall hanteras.
Jag har svårt att se att det finns många HV som gått mer eller mindre jämnt upp och inte gått med vinst de senaste åren. Särskilt mtp de extremt låga räntorna och energikostnaderna. En HV som inte gått med vinst tidigare och nu kommer gå i konkurs är inte en hållbar verksamhet.
Såg ut? Ser ut snarare. Jag bildgooglade ddr-bunkrar och fick bara upp betongklumpar med en dörr ner i bunkern.Vad ljuger jag om?
Miljonprogrammet såg ut som DDR-bunkrar.
Sedan kan man fråga sig om folk verkligen behöver ha så hög standard på kök och bad och annat som är idag, när det drar upp kostnaderna så högt. Förr klarade man sig bra med enklare boenden.
Anställda förlorar jobben när arbetsgivare går i konkurs och permitteringar vid ekonomiska problem hos arbetsgivare är vanligt i lågkonjunktur. Eller bara rejäla neddragningar av personalstyrkan.Och att alla är beroende av rysk olja osv. Detta hände inte 28 februari.
Jag fattar fortfarande inte frågeställningen faktiskt. För mig är den lite som att min arbetsgivare skulle säga nästa år att nej men vi sänker allas löner med 30 % för nu går det inte så bra längre. När de tjänat storkovan i alla år jag jobbat där (10 snart) och speciellt under hela covid. Vilket de till liten del betalade tillbaka till oss som BONUS. Just för att inte höja lönerna. För att inte råka illa ut när marknaden blir normal igen.
Jag fattar inte varför en hyra ska hänga såhär löst som du påstår det faktiskt.