Hyror - vem skall betala?

Det händer, och det är därför regleringar av marknaden behövs. Men poängen var att det är inte de enda hyresvärdar som förekommer när privata hyresvärdar tillåts, precis som att det enda som byggs inte är likadana DDR-lägenheter när kommunala bostadsbolag bygger.
Visst, men ...
Hur skall regleringen se ut då?
Eller anser du att alla bostäder som hyrs ut skall vara kommunala?

Inte alla hyresgäster ;)

Jag kan inte se någon anledning till att betala hög hyra för "lyx" när jag kan betala lägre hyra för lägre standard och fixa lyx på annat sätt? Att diska själv ÄR inte så jobbigt eller att gå ner i tvättstugan osv, så hellre lägre standard, köpa egen tvättmaskin om det är vad man suktar efter- och lyxa på annat vis. För skillnaderna är ju rätt stora på sådana lägenheter.

Men det är jag det...
Ja marknaden fungerar inte riktigt så.
Och det förklarar ju varför du inte får någon hyreshöjning.
Gnälliga hyresgäster får vad de gnäller om med tillhörande påslag på hyran.

Det är nu som det är ett problem med att kunna bygga billigt.
I en Kommun som jag känner väl så överklagar innevånarna allt som är rationellt byggd med motiveringen att det inte får se ut som miljonprogrammet.
I nutid så vill människor inte ha det så.
I dåtid så var det en förbättring i standard att få bo i dessa nya hus.
Jag tror det var så för 10 år sedan, men jag tror inte det är så i dag.

i dag tror jag folk vill ha någonstans att bo framför att vara hemlösa, och att konsumtionen inte är lika viktig- att bo i lyx är ett sätt att konsumera, vilket inte har lika hög status.

• Gilla
Reactions: Sel
Kommunala bostadsbolaget här gjorde två miljarder i vinst förra året och de påstår att det de sålt har de sålt av för att bygga nytt för pengarna, inte för att de tjänar för lite på uthyrningen. Så visst verkar det gå att göra vinst av det. Sen förstår jag att det är betydligt svårare som mindre hyresvärd men för någon som redan äger en fastighet, speciellt om den är lågt belånad, lär inte ha några problem att göra rätt stora vinster på det bara hyresgästerna har råd att betala hyran.
När fastigheter är lågt belånade så äger ju fastighetsägaren större delen själv.
Den vinsten är som ränta på de ägda pengarna.
Om man är skall räkna korrekt på vinst i verksamhet så att är det avkastning på kapital som måste med.
En bra affärside lönar sig även om man måste låna till hela investeringen.
Det är inte fallet med hyresfastigheter för någon.

Jag tror det var så för 10 år sedan, men jag tror inte det är så i dag.

i dag tror jag folk vill ha någonstans att bo framför att vara hemlösa, och att konsumtionen inte är lika viktig- att bo i lyx är ett sätt att konsumera, vilket inte har lika hög status.
Det är grannarna som redan har någonstans att bo som protesterar.
Och det är nutid.

Jo men 300% på en låg kostnad är fortfarande 300%.
Och visst, hyrorna behöver inte öka med 300% men kanske med 10-30% och inte med 2% som Hyresgästföreningen tycker.
Fast det är inte 300% ökade kostnader totalt sett, förhoppningsvis har man andra utgifter och sett om sitt hus så det är en låg andel av de totala kostnaderna.

Ja marknaden fungerar inte riktigt så.
Och det förklarar ju varför du inte får någon hyreshöjning.
Gnälliga hyresgäster får vad de gnäller om med tillhörande påslag på hyran.
Men jag har svårt att se att jag är ensam om att tänka så. Det går igenom delvis bland hans hyresgäster, hos min hyresvärd. Han har lång kö. De gnälliga flyttar snabbt och missnöjt. De som har boendet som tak över huvudet och "jaja...*himlar med ögonen över jobbig hyresvärd som inte gör vad han ska* tankar" bor kvar länge. Man vet liksom vem man hyr av innan man hyr och vad man hyr dessutom. Folk tackar inte nej till hans lägenheter. De står aldrig tomma. Han bygger nya där han kommer åt att bygga. Nybyggt och renoverat i hans värld är billigaste kranen från biltema, billigaste lamniatgolvet/plastgolvet och vit färg från typ rusta. Det man ser är vad man får och det har han kö på. Bostadsmarknaden är ju tuff så det finns gott om folk som vill ha bostad och inte lika gott om bostäder.

Eller så fungerar det här med tanke på att det är så lätt att ta sig överallt med bil, buss och tåg, inte lika lätt om det vore på vischan kanske?

Det är grannarna som redan har någonstans att bo som protesterar.
Och det är nutid.
Och de har rätt att ha åsikter? Moraliskt alltså? Jag skulle köra över dem. De bor ju redan liksom, hellre att folk har tak över huvudet och att någon har sämre utsikt än att folk är hemlösa och folk har perfekt utsikt.

Detta leder till att om man skulle öka byggandet, skulle det bli en stor mängd tomma bostäder, för att inte tillräckligt många har råd att bo där. Och det hjälper inte att det öppnar en flyttkarusell, för det finns helt enkelt fler "fattiga" än "rika".
Rika vill också bo billigt.
Och de har lång kötid så att de med mindre ekonomi och kortare kötid hamnar på lägenheter som de inte klarar inkomstkravet på.
Det blev ju dåligt

Sedan finns det regleringar som på både gott och ont reglerar vad hyresvärdar får och inte får göra. Det som gäller där, är att man måste hitta en balans i vad som regleras, och hur. Helt oreglerad är inte bra, och för reglerad är det inte heller.

Det är ju viktigt att förstå vilket ansvar man tar när man reglerar en bostadsmarknad.
När man tar ifrån ägare av fastigheter rätten att själva bestämma som de vill över ekonomin enligt marknaden så måste man också hjälpa till i tider av kris.

När fastigheter är lågt belånade så äger ju fastighetsägaren större delen själv.
Den vinsten är som ränta på de ägda pengarna.
Om man är skall räkna korrekt på vinst i verksamhet så att är det avkastning på kapital som måste med.
En bra affärside lönar sig även om man måste låna till hela investeringen.
Det är inte fallet med hyresfastigheter för någon.
Kanske är fastighetsaffärer inte lönsamma idag, men historiskt sett har fastigheter varit ordentligt lönande. Få verksamheter har en garanterad lönsamhet vart enskilt år över tid.

Allt blir dyrare och så även hyrorna.
Men hur skall hyresvärdarna få ihop ekonomin när kostnaderna ökar med flera 100% och hyrorna bara får höjas med 2%?
Varifrån skall pengar till värme, räntor och underhåll komma?
Som några redan varit inne på - jag tror inte att kostnaderna generellt ökat med flera hundra procent.

Elen har gjort det, vilket drabbar alla elkonsumenter - hyresvärdar liksom vanliga villaägare. Det får hyresvärdarna reglera upp, i de fall elkostnaderna inte landar på hyresgästerna. Men det är ett nationellt och internationellt problem, inte ett hyresvärdsproblem.

Räntorna har också gått upp, och kommer sannolikt att gå upp ytterligare. Inte heller det kan jag se som ett specifikt hyresvärdsproblem.

Är det många andra stora kostnadsposter som faktiskt mångdubblats?

Jag tänker att som hyresgäst kanske man kan göra det lite lättare för sin hyresvärd också.
Jag gick i taket när jag insåg att de som har egen tvättmaskin och torktumlare i huset av sex lägenheter tvättade i vår gemensamma tvättstuga plötsligt när elpriset gick upp.... Vi andra har ju inget val än att tvätta där, men de har!
Jag gick i taket när alla grannarna hängtorkar sin tvätt i tvättstugan med fläktarna där nere (vi har ingen torktumlare) igång dygnet runt sommar som vinter.
Jag gick i taket när jag insåg att de inte ens klarade av att släcka lampor efter sig.
Jisses amalia! JA, det blir billigare att tvätta och torka i tvättstugan om man har egen tvätt- och tork, men det slår ju tillbaka när hyresvärden kommer med en höjning då elkostnaderna kommer som ett brev på posten?! Fattar man inte så långt ens? Och varför slösa på fläkt när man kan hänga sin tvätt i sin lägenhet och på balkongen? Eller varför inte ute i trädgården, sätta upp tvättlina? Vår, sommar och höst torkar tvätten ändå rätt bra utomhus! Och "jag tycker inte det är snyggt med en tvättställning i vardagsrummet" är en dålig anledning att dra igång stora dyra fläktar så att hyreshöjningarna för alla kommer som ett brev på posten pga de enormt höga elkostnaderna.

Och de har rätt att ha åsikter? Moraliskt alltså? Jag skulle köra över dem. De bor ju redan liksom, hellre att folk har tak över huvudet och att någon har sämre utsikt än att folk är hemlösa och folk har perfekt utsikt.
Ja alla kommuninvånare har rätt att ha åsikter om bygglov i kommunen.

Kanske är fastighetsaffärer inte lönsamma idag, men historiskt sett har fastigheter varit ordentligt lönande. Få verksamheter har en garanterad lönsamhet vart enskilt år över tid.
Det hjälper ju inte nu när energipris och räntor ökar något enormt.
Människor behöver fortfarande bo och de får enorma problem om deras hyresvärd går i konkurs.

Räntorna har också gått upp, och kommer sannolikt att gå upp ytterligare. Inte heller det kan jag se som ett specifikt hyresvärdsproblem.
Hyresgästföreningen vill göra det till ett hyresvärdsproblem.
Genom att påstå att det är orimligt att lägga ökningen på hyresgästerna så föder de över problemet på hyresvärdarna.
Det kommer att bli dåligt oavsett

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V