Och de som har ägt boende som (eventuellt) inte kan bo kvar får väl sälja då och flytta in i hyresbostad (och då förstås ändå har en del pengar kvar)...
Ja, om man i goda tider köpt på sig något man över tid (dvs även i sämre tider) inte har råd med, så tycker jag att man får sälja och flytta till något billigare. Jag tycker dock inte att det är önskvärt med en situation där en större mängd behöver flytta hals över huvud, oavsett om det beror på chockräkningar för el (men man kanske har helt obelånat hus) eller att man nyligen köpt sin bostad och därför inte hunnit spara ihop en ny buffert (många är ju rätt tomma precis efter köpet, även om man ett år senare har fyllt på bankkontot igen).
Så jag ser gärna någon typ av stödinsats vid behov även för dem man kan tycka "men du har ju en dyr bostad". Konstruerade snarare för att dämpa och sprida kostnaden över tid, så att man slipper betalningsanmärkningar eller bo med 10 grader inomhus eller sälja med stort lån kvar efter försäljningen, och under kontrollerade former kan ställa om sitt liv inklusive - om man måste - lösa ett billigare boende, snarare än att betala boendekostnaderna för någon som egentligen sitter på ett stort kapital.