Hyror - vem skall betala?

Och de som har ägt boende som (eventuellt) inte kan bo kvar får väl sälja då och flytta in i hyresbostad (och då förstås ändå har en del pengar kvar)...

Ja, om man i goda tider köpt på sig något man över tid (dvs även i sämre tider) inte har råd med, så tycker jag att man får sälja och flytta till något billigare. Jag tycker dock inte att det är önskvärt med en situation där en större mängd behöver flytta hals över huvud, oavsett om det beror på chockräkningar för el (men man kanske har helt obelånat hus) eller att man nyligen köpt sin bostad och därför inte hunnit spara ihop en ny buffert (många är ju rätt tomma precis efter köpet, även om man ett år senare har fyllt på bankkontot igen).

Så jag ser gärna någon typ av stödinsats vid behov även för dem man kan tycka "men du har ju en dyr bostad". Konstruerade snarare för att dämpa och sprida kostnaden över tid, så att man slipper betalningsanmärkningar eller bo med 10 grader inomhus eller sälja med stort lån kvar efter försäljningen, och under kontrollerade former kan ställa om sitt liv inklusive - om man måste - lösa ett billigare boende, snarare än att betala boendekostnaderna för någon som egentligen sitter på ett stort kapital.

Såg någon expert uttala sig på TV här om dagen gällande den höjda räntan, och menade att svenska folket har goda marginaler. ”Man får hålla i pengarna lite. De flesta hushåll kan spara in 25% på minskad konsumtion.” Jag kände bara… really? Alltså, jag vet att väldigt många har goda marginaler och att vi kunnat konsumera mycket tidigare. Men att göra en så grov generalisering när många går på knäna nu kändes unket.
Fast om nu de flesta har marginaler så är det inte en generalisering. Hade han sagt alla så hade jag hållit med.

Nej vinst är det man kan stoppa i fickan, nödvändigt underhåll ingår inte i vinsten. I och för sig är det väl en del som struntar i underhåll och lägger mer i fickan men då blir skicket på bostaden därefter.
Nja... k3 gör att mycket "underhåll" landar i balansräkning. Dvs kostnaden smetas ut under ett antal år men det påverkar likviditet. Dvs lån krävs för att genomföra underhåll.

varför är det otroligt? hyresvärden har inga utgifter mer eller mindre, denne har haft utgifter på runt 10 000 kr på 6 år. det är typ vad kallhyran kostar per månad för mig.
Så kan man inte riktigt tänka, även om det stämmer. För att hålla ett hus i skick krävs ganska mycket underhåll även om det är ojämnt fördelat över åren. Behövs köket rustas upp så går det lätt åt stora summor, eller en värmepanna ryker... Förutom det finns det ofta kapitalkostnader (eller om man har bundna pengar i huset).

Det gör det, om det inte överskrider maxhyran som kommunen fastställt. Detsamma gäller Försäkringskassan maxhyror. Tyvärr det ofta en rätt trög process.
Det som jag tycker är att riktade bidrag till dem som behöver dem är bättre än byggsubventioner till dem med lång tid i bostadskön.

De ökar ju flera hundra gånger även med en effektiv värmepump.
Även om det är från en lägre nivå.

Hur tycker du att man borde ha gjort?
Med facit i hand, tagit ut kallhyra, investerat i solceller... Minns jag inte fel å har du haft funderingar kring hyresgäster som duschar mycket så det varit onormala kostnader där. Det är ju inte samma sak, men ändå en parallell.

Folk är mer slösaktiga om de slipper betala dessutom.

Googlar och forsoker hitta det klipp som brittiska nyheter nyligen producerade, dar de intervjudade en fastighetsvard som klagade pa okade kostnader och hur han var tvungen att oka hyrorna for att behalla sina marginaler, samtidigt som kameran zoomade in pa de tva lyxbilarna (Landrover SUV, lamborginih ) som stod parkerade framfor hans stora hus.
10/10 nyhetssegment

Edit - hittade klippet
https://www.indy100.com/news/channel-4-mocks-landlord-lamborghini

Sen ingar det ju i normal affarsplanering att planera for tuffare tider. Visst att alla affarsmodeller inte haller under andrade omstandigheter, men man bor ha tillracklig med marginal for att klara av en ordnad omstallning.

Tycker det ar mycket tveksamt om privata hyresvardar overlag ar onskvarda, tycker inte det finns mycket bevis for att det leder till en valfungerande bostadsmarknad

Med facit i hand, tagit ut kallhyra, investerat i solceller... Minns jag inte fel å har du haft funderingar kring hyresgäster som duschar mycket så det varit onormala kostnader där. Det är ju inte samma sak, men ändå en parallell.

Folk är mer slösaktiga om de slipper betala dessutom.
De inte bara duschade länge, de ville ha 27° inomhus.
Jag har inga sådana hyresgäster längre, de nuvarande är mycket medvetna om att de riskerar att förlora sin varmhyra om de slösar.
Min el är bunden till ett lågt pris och jag har beställt en gigantisk solcellsanläggning som kommer att vara igång innan avtalet går ut. Jag klarar mig.

Men att ha ett gigantiskt tak att sätta solpaneler på är inte det vanliga för hyresvärdar.

Det har de inte.
Förr så fick hyresvärdar spara i reparationsfonder, men det är borttaget sedan många år.
Enda vinsten är värdeökningen, så genom att köpa och sälja fastigheter går det att göra pengar.
Hyresregleringen gör det i det närmaste omöjligt att göra positivt Rörelseresultat.
Visst gör hyresvärdar vinst rent generellt. Jämför man bostadsrätter och hyresrätter är det ofta en skillnad på 25% i hyra eller mer på likvärdiga lägenheter. Vist är kostnaderna högre för hyresrätter då hyresvärden sköter mer av det inre underhållet och kanske andra skillnader, men att det generellt inte finns någon vinst låter extremt konstigt. I synnerhet som värdeökningen som varit går odelat till ägaren.

Det finns säker stora skillnader, vissa har många tusen lägenheter att hyra ut och andra ett en liten stuga på landet, vissa har ärvt fastigheten, andra har dyra lån osv. Jag tänker mer generellt så verkar det ha varit en mycket god affär att hyra ut lägenheter.

Nyproduktion tar dubbelt så höga hyror här redan, så nog klarar de sig alltid. Sen är det en 10-15 år till innan de behöver lägga ut några pengar på de första renoveringarna..
Nja, det vet jag inte.
Ett hus byggdes här där jag bor. Snyggt är det nog, modernt också på alla sätt. Inflyttning för några månader sedan bara. 23% höjning alldeles nyligen, ytterligare jättehög höjning ska komma strax. Folk flyttar redan. Hyrorna var alltså redan höga från början. Bra läge och allt det där, men vad hjälper det om folk ändå inte har råd att bo. Vet också ett annat ställe där nyproducerade lägenheter stod tomma rätt länge innan de hyrdes ut eftersom de var så dyra. Sedan blev det bostadskris och de hyrdes ut, men frågan är ju hur man löser det när hyrorna höjs? Flyttar från sina dyra hem man inte kan betala för längre? Det tror jag.

Jag tror inte på nyproduktion, snarare klarar man sig nog bättre om man har äldre lägenheter som behöver renoveras. Billigare hyra, lägre standard, fler som har råd att bo där.

De inte bara duschade länge, de ville ha 27° inomhus.
Jag har inga sådana hyresgäster längre, de nuvarande är mycket medvetna om att de riskerar att förlora sin varmhyra om de slösar.
Min el är bunden till ett lågt pris och jag har beställt en gigantisk solcellsanläggning som kommer att vara igång innan avtalet går ut. Jag klarar mig.

Men att ha ett gigantiskt tak att sätta solpaneler på är inte det vanliga för hyresvärdar.
Då är jag frågande till den flera 100% kostnadsökningar som du tog upp i startinlägget. Ja jag tror att det kan finnas någon som kan få en sådan smäll i vårt avlånga land, men generellt för kostnadsökningarna inte i den klassen alls.

Sen ingar det ju i normal affarsplanering att planera for tuffare tider. Visst att alla affarsmodeller inte haller under andrade omstandigheter, men man bor ha tillracklig med marginal for att klara av en ordnad omstallning.
Problemet är när staten lägger sig i prissättningen, då så tar ju staten också på sig ett ansvar för att få det att fungera även när världsläget ballar ur.

Då är jag frågande till de flera 100% kostnadsökningar som du tog upp i startinlägget. Ja jag tror att det kan finnas någon som kan få en ådan smäll i vårt avlånga land, men generellt ör kostnadsökningarna inte i den klassen alls.
Elen går upp med 300% och räntorna med ungefär lika mycket.
Det är bara att räkna därifrån.

Väl isolerat och bra värmesystem hjälper inte mot uppgången på det viset.
Ökningen blir lika många procent.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben