Hur viktigt är ett jobb?

Sen gick ju inte jag hemma ensam. Vi var många barn på gatan, jag gick på simskola, öppen förskola och kyrkans barntimmar.

Ja att stressa barn är inte bra.
Men det kan man ju låta bli även om de går på förskola.

Stress är naturligtvis aldrig bra men det är inte synonymt med långa dagar på förskola.

En ska ju helst undvika att dra in egna erfarenheter i generella diskussioner men här känner jag att jag behöver göra det. Jag är själv en produkt av >40 h förskolevecka och var inte särdeles stressad som barn. Inte nu heller för den delen. Eller ja, jag blir ju stressad om jag inte har något att göra förstås men inte på något negativt vis.

Skapa inte en struktur som dissar vissa val en kvinna kan göra som mer eller mindre "fina" och godkända.
Problemet uppkommer när man inte förstår vad de val som man gör får för effekter och man tror att de är både frivilliga och positiva när de egentligen är både styrda och negativa.

Att föräldrar väljer att umgås mycket med sina barn är ju bra, men inte om det sker på bekostnad av barnens möjligheter i framtiden.
Det är skillnad på påstående att "Kvinnor skall få välja att vara hemma med sina barn" och att "Det är bra för barn att föräldrar spenderar mycket tid med dem".

Av att vara riktigt sliten som liten tycker JAG att man ska slippa, eller i alla fall inte behöva vara fem dagar i veckan. Det får många vara resten av livet.

Nu är jag ju ingen förskolepedagog eller ens förälder men jag har ju varit barn själv så jag talar utifrån det.

Jag tänker mig att självklart är förskoleverksamhet ansträngande för barnen men om ett barn blir helt utslitet av det hela får man ifrågasätta förskolans verksamhet. Att ett barn blir utmanad och lär sig hantera umgänge, andra vuxna, livet utanför familjen ser jag enbart som positivt.

Som jag skrev till Inte_Ung ovan var jag själv mycket på förskola när jag var barn. Mig har det inte gett några andra skador än möjligtvis behovet av ständig utmaning. Om man ska se det som en god eller ond effekt får man nog själv avgöra.

Jag är själv en produkt av >40 h förskolevecka och var inte särdeles stressad som barn.
Jag har tre barn.
Två av dem är nästan omöjliga att stressa upp, de gick tidigt på så långa dagar i förskola som de orkade.
Dock aldrig längre.
En har lätt för att bli jättestressad och var hemma de första åren och hade sedan korta dagar p.g.a. syskon.

Jag tror inte att förskola v.s. inte förskola har haft någon som helst betydelse för detta utfall.

Senast ändrad:
Jag har tre barn.
Två av dem är nästan omöjliga att stressa upp, de gick tidigt på så långa dagar i förskola som de orkade.
Dock aldrig längre.
En har lätt för att bli jättestressad och var hemma de första åren och hade sedan korta dagar p.g.a. syskon.

Jag tror inte att förskola v.s. inte förskola har haft någon som helst betydelse för detta utfall.

Jag vet ju ingenting om dina barn eller om er situation men är du säker på att förskolan inte haft betydelse för det hela? Tänker eftersom de två som varit mycket (och tidigt) på förskola är mindre stressade än det barn som var hemma mycket?

Jag ifrågasätter inte det du skriver utan tycker bara det är ett intressant sammanträffande.

Jag ifrågasätter inte det du skriver utan tycker bara det är ett intressant sammanträffande.
Det tycker jag också.
Och helt ärligt så vet jag inte om det har spelat någon roll.
Mina barn är oerhört olika varandra på så många sätt och vis om man jämför dem, så vad som spelar in och hur är nog närmast omöjligt att avgöra.

Men man kan nog i alla fall utesluta att förskola skulle ge stressade barn per automatik.

Jag förstår att du vill lära mig att olika livsstilar är okej. Och det håller jag med om. Samtidigt är det inte okej med den ojämställdhet som råder och livsstilar som förstärker de ojämlikheterna är av ondo. Då vill jag att man förstår det när gör sina val, att man bidrar till ojämställdheten. Om det ändå är rätt val är upp till varje individ, trots allt. Den friheten finns. Men man bör vara medveten om vad man bidrar till.
Ja men då kanske man ändå bidrar till jämlikhet genom andra saker.
Det är helheten som är viktig. Inte bara tex vem som vabbar vilket har diskuterats tidigare.

Föräldrar kan aldrig ersätta den positiva påverkan som en bra förskola har på barnen.
Forskningen är entydig vad gäller detta.
Och därför så har alla barn rätt till kostnadsfri förskola från 3 års ålder.

Så det är inte för att föräldrarna ska kunna jobba, utan för att barnen ska bli berikade? Så intressant.

Där jag bor har man numera rätt till 15h/vecka efter att barnet fyllt tre, men det är ju inte alls tillräckligt om man ska jobba, och resten av dagistiden kostar skjortan (ca 10k per månad och barn för heltid). Det finns ju bara en lösning för att få ut föräldrarna i arbetslivet och det är att erbjuda billigare eller gratis förskola, men kvarnarna mal långsamt.

Jag gillar för övrigt förskola. Mina barn har gått 10-15h per vecka sedan de var 17 månader, och själv sattes jag på dagis när jag var 6 månader. Där kan jag iofs tycka att det kanske hade varit bättre om jag fått vara hemma ett tag till.

Folk mitt uppe i karriären här (London och närområden) brukar lämna barnen på dagis när de är 6 veckor gamla, på heltid. Alternativt en live-in nanny. Barnen får man träffa på helgen. Föräldraledigheten är ju inte mycket att hurra för och arbetsgivaren förväntar sig att man är tillbaka mer eller mindre omgående. Vab, vad är det?! Där får man ta av semestern...

Att vilja vara hemma med sina barn är knappast samma sak som att vara rasist.

Nej, det har jag inte påstått heller. Min poäng är att det inte är en allmän regel att man måste få vilja vad man vill utan att nån ska säga emot.

Uppenbart finns det ju en massa områden där det inte stämmer. Att män och kvinnor ska ha samma förutsättningar är för många lika självklart som att svarta och vita borde ha samma förutsättningar, t ex.

Med andra ord, det är snarare så att oberoende av vad man vill, så kan man få leva med att bli emotsagd. Nästan ingen har rätten att inte bli emotsagd, snarare än nästan alla.

Jag tycker det är ett starkt sundhetstecken att föräldrar lägger stor vikt vid att vara hemma med sina barn så länge som möjligt (oavsett om det är mamma eller pappa som är föräldraledig) och självklart prioriterar de flesta sina egna barns välmående och trygghet mycket högre än ev. jämställdhet i mellan könen i samhället. Står valet mellan förskola för småbarnen för jämställdhetens skull eller att vara hemmamamma för barnens skull, så är det ju inget att diskutera - barnens liv är viktigare. Förskolan kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att spendera tid med sina föräldrar.

Jag ser inte hur man ska kunna ge sina barn en bra uppväxt om man inte tänker på jämställdheten, så hur ska man kunna skilja på de två?

Så det är inte för att föräldrarna ska kunna jobba, utan för att barnen ska bli berikade? Så intressant.
Ja men bara 15 h/v när barnen har fyllt 3, precis som hos er.
Om man behöver mera för att arbeta eller studera så kostar set, men inte så farligt mycket.
Barnen får man träffa på helgen. Föräldraledigheten är ju inte mycket att hurra för och arbetsgivaren förväntar sig att man är tillbaka mer eller mindre omgående. Vab, vad är det?! Där får man ta av semestern...
Det där är ju inte så bra på något vis alls.
Men litet så har ju männen det fortfarande i Sverige.
Jag önskar ju att alla fick möjlighet att vara tillsammans med sina barn och att alla barn fick tid med båda sina föräldrar samt vistelse på förskola.
En ekvation som går ihop utmärkt om barnet går 50% på förskola och båda föräldrarna arbetar 75% och saxar sin tid.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 062
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka