Hur viktigt är ett jobb?

Om jag inte behövde jobba skulle jag inte göra det som idag. Jag skulle nog lägga mer krut på hästarna och troligen börja föda upp.

När och om jag lyckas producera en avkomma är min avsikt att vara hemma så länge som möjligt men inte resten av livet...

En sån förutsättning som verkligen underlättar är att ha vuxit upp med en yrkesarbetande mamma. För min del så hade min mamma utbildning, ett yrke och ett arbete, min mormor hade en utbildning, ett yrke och ett arbete - det har liksom aldrig funnits på kartan för mig att jag skulle ha annat än en utbildning, ett yrke och ett arbete jag också. Jag kan tänka mig att om att man vuxit upp med en hemmamamma så är det valet långt ifrån självklart.

Sen att det måste få vara ok att folk vill olika, i den bemärkelsen att man inte borde säga eller argumentera emot, ens på ett diskussionsforum - varför det? Om det dyker upp en ku klux klan- anhängare som tycker en sån som Obama inte borde få vara president pga sin hudfärg, eller någon frireligiös stolle som tycker homosexuella inte borde få finnas, har de rätt att få vara oemotsagda då, ingen får argumentera emot dem? Det tror jag väldigt få skulle hålla med om, ens i USA. Det är ju inte förbjudet att vilja olika, inom vissa gränser (hatbrott, hets mot folkgrupp), men det står alla fritt att säga emot. Frihet att tycka vad man vill utan att någon får säga emot har vad jag vet bara despoter, vilket inte känns så eftersträvansvärt som samhällsmodell.

Min mamma och min mormor är också högutbildade och har alltid jobbat. Min mormor jobbar faktiskt fortfarande trots att hon är 86, hon är kläddesigner och gör fortfarande en del jobb. Ändå har jag valt annorlunda - fast det är klart, jag ÄR ju förvisso utbildad och HAR haft en extremt lukrativ karriär i en mansdominerad bransch, både i Sverige och utomlands. Så det kanske inte räknas.

Självklart ska alla få argumentera. Men den hårda tonen och de hemskt elaka uttrycken från somliga här, tycker jag är obefogat. Och hur kan man ens jämföra hemmamammor med ku klux klan??!! Tycker du själv att det är jämförbart, på riktigt?!

Självklart ska alla ämnen diskuteras, särskilt på ett diskussionsforum. Det jag tror flera opponerar sig mot är de användare som påstår att "såhär är det, punkt slut!". Att det inte ens finns utrymme för diskussion eftersom de "vet" hur det ligger till. Det här är ju inte ett ämne där det finns ett facit till vad som är rätt och fel.

Jo, när det gäller statistiken, och hur normer skapas och upprätthålls, så har vi facit. Det vore ju ett sorgligt samhälle som la miljarder på att låta forskare och statistiker ta fram ett facit, och sen struntade i det och sa att ja, här vet vi ju inte vad som är sant och inte.

Om man däremot vill ha ett jämställt samhälle, det är förstås en åsiktsfråga där det inte finns rätt eller fel. Man kan ju tycka att någon form av informell apartheid, där vissa sysslor är för män, och andra för kvinnor, och män har förtur till pengar och makt är eftersträvansvärt, och är värt alla orättvisor och problem det skapar. Då ska man förstås inte arbeta för jämställdhet. Men vill man ha jämställdhet, då har vi faktiskt facit både kring statistiken, och vad det är som gör att ojämställdhet upprätthålls.

Barn gör inte som man säger - de gör som man gör.
Så de strukturer som man visar dem är de strukturer som de lär sig.

Det fungerar inte att prata bort den påverkan.

Min mamma och min mormor är också högutbildade och har alltid jobbat. Min mormor jobbar faktiskt fortfarande trots att hon är 86, hon är kläddesigner och gör fortfarande en del jobb. Ändå har jag valt annorlunda - fast det är klart, jag ÄR ju förvisso utbildad och HAR haft en extremt lukrativ karriär i en mansdominerad bransch, både i Sverige och utomlands. Så det kanske inte räknas.

Självklart ska alla få argumentera. Men den hårda tonen och de hemskt elaka uttrycken från somliga här, tycker jag är obefogat. Och hur kan man ens jämföra hemmamammor med ku klux klan??!! Tycker du själv att det är jämförbart, på riktigt?!

Du skrev att det måste få vara ok att folk vill olika.

Om det är sant, så måste det få vara ok att folk vill olika om allt möjligt, inte bara jämställdhet. Dvs att folk också vill olika om rasism, homofobi, demokrati, eller vad som helst.

Jag håller inte med om grundantagandet att folk måste få vilja olika och inte bli emotsagda, och gav några exempel på åsikter där väldigt få tycker att folk måste få vilja olika utan att nån ska säga emot. Folk måste uppenbarligen inte alls få vilja olika utan att bli emotsagda i en rad frågor, så någon sådan grundregel verkar inte finnas.

Det är din åsikt att det fungerar så Inte_Ung, men alla håller faktiskt inte med dig om det.
Nej det är bevisat med forskning att det fungerar så.
Och har inget att göra med vad jag eller andra tycker.

Men vissa av er här i tråden verkar inte förstå var forskning innebär och vad det visar.

men alternativet är för oss inte värt det. Någon annan brinner mer för frågan än mig, och väljer olika, har antagligen andra förutsättningar som underlättar.
Precis så.
Du är inte beredd att göra de personliga uppoffringar som krävs för att jämna ut könsskillnaderna.
Och det beror på förutsättningar för kvinnor och män som du inte vill offra dig för att ändra på.

Det går då i cirklar som du bara anpassar dig till för att det är bekvämast för dig rent personligen.

Det här måste jag ju bara svara på. För det är så intressant.
Något som borde debatteras mera - och som jag tror kan ifrågasättas och förändras i en positiv riktning om fler pappor tar på sig hemmarollen - är vad som ska ingå i att sköta ett hem. Femtiotalsbilden med manglade lakan i prydliga högar och stärkta gardiner och hemsyltat behöver uppdateras -
Min sambo var hemma och jobbade hemifrån under en längre tid medan jag arbetade borta.
Det medförde 2 bra saker.
1. Barnen fick se hur arbete ser ut. Det var inget obegripligt som händer någon annanstans.
2. Han lagade allt som gick sönder. Vilket gjorde att vi kunde leva på ganska så låga inkomster.

Så i skötseln av hemmet ingick då helt andra saker än de vanliga.

Du skrev att det måste få vara ok att folk vill olika.

Om det är sant, så måste det få vara ok att folk vill olika om allt möjligt, inte bara jämställdhet. Dvs att folk också vill olika om rasism, homofobi, demokrati, eller vad som helst.

Jag håller inte med om grundantagandet att folk måste få vilja olika och inte bli emotsagda, och gav några exempel på åsikter där väldigt få tycker att folk måste få vilja olika utan att nån ska säga emot. Folk måste uppenbarligen inte alls få vilja olika utan att bli emotsagda i en rad frågor, så någon sådan grundregel verkar inte finnas.
Att vilja vara hemma med sina barn är knappast samma sak som att vara rasist.

Att vilja vara hemma med sina barn är knappast samma sak som att vara rasist.
Var anser du att man skall lägga gränsen för att oemotsagd få tycka vad man vill och när det skall sägas emot?
Uppenbarligen så tycker du att det är önskvärt att argumentera emot rasism.

Jag tycker att det är önskvärt att argumentera emot handlingar som motarbetar jämställdhet mellan män och kvinnor.

2. Han lagade allt som gick sönder. Vilket gjorde att vi kunde leva på ganska så låga inkomster.

Så i skötseln av hemmet ingick då helt andra saker än de vanliga.
Så ni lever också med stereotypa könsroller?
Varför gör ni det om det är så viktigt att bryta dom?

Det är så märkligt i denna tråden. Hur vissa säger att andra lever fel. Samtidigt lever de själva också med stereotypa könsroller.
Så ibland är det ok att ha könsroller?

Så ni lever också med stereotypa könsroller?
Nej vi har bara olika yrken och utbildningar.
Så vi kan olika saker.
Jag kan köra tunga fordon och verka och sko hästar.
Det är jag som kör lastbilen.
Han lagar all mat och städar.
Jag kör diskmaskinen och tvättar.

Olika men inte alls könsstereotypt.

Eh va, det var nog det dummaste jag läst. Duktig flicka syndromet är ju inte en diagnos det är slang för kvinnor och flickor med en prestationsbaserad självkänsla mycket sprungen ur den ojämställda tillvaro vi lever i idag.

Ah eller offer-mentalitet kan man också kalla det.

Jag tycker det är ett starkt sundhetstecken att föräldrar lägger stor vikt vid att vara hemma med sina barn så länge som möjligt (oavsett om det är mamma eller pappa som är föräldraledig) och självklart prioriterar de flesta sina egna barns välmående och trygghet mycket högre än ev. jämställdhet i mellan könen i samhället. Står valet mellan förskola för småbarnen för jämställdhetens skull eller att vara hemmamamma för barnens skull, så är det ju inget att diskutera - barnens liv är viktigare. Förskolan kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att spendera tid med sina föräldrar.

Jag tycker det är ett starkt sundhetstecken att föräldrar lägger stor vikt vid att vara hemma med sina barn så länge som möjligt (oavsett om det är mamma eller pappa som är föräldraledig) och självklart prioriterar de flesta sina egna barns välmående och trygghet mycket högre än ev. jämställdhet i mellan könen i samhället. Står valet mellan förskola för småbarnen för jämställdhetens skull eller att vara hemmamamma för barnens skull, så är det ju inget att diskutera - barnens liv är viktigare. Förskolan kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att spendera tid med sina föräldrar.
Det tycker inte jag. Det finns massor med föräldrar som inte alls borde tillbringa hela dagarna hemma med sina barn, tyvärr. Då ser jag en bra förskola som ett mycket bättre alternativ. Jag hade en hemmamamma och det var inte ett dugg positivt, när vi blev äldre tvingade vi ut henne på arbetsmarknaden och det var det bästa vi gjort tyckte mamma.

Åh jag avgudar dig!!!

Självklart finns det undantag, att vara förälder betyder inte automatiskt att man är en bra sådan. Jag jobbar själv inom förskola och det är inte många barn jag träffar som mår bra av en heltidsplats, även om vissa naturligtvis har det bättre på förskola än hemma.

Självklart finns det undantag, att vara förälder betyder inte automatiskt att man är en bra sådan. Jag jobbar själv inom förskola och det är inte många barn jag träffar som mår bra av en heltidsplats, även om vissa naturligtvis har det bättre på förskola än hemma.
Men mår inte barn bra hemma ska det ju in andra insatser. Lösningen är inte fler timmar på förskola. Eller jag tycker inte att det är rätt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 066
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat