Hur viktigt är ett jobb?

Fast jag har aldrig sagt att mina val inte har konsekvenser. Kan du sluta lägga orden i mun på mig? Jag börjar snart bli arg på riktigt.

Fast du säger att du samtidigt inte har något ansvar för de konsekvenserna. Jag tycker nog att varje människa har ett ansvar för de konsekvenser man skapar genom sina val i livet.

Aha, du menar hur man delar på föräldraledigheten? Visst, den som tjänar mest betalar mest skatt, så hur skattesynpunkt är det bäst att den som tjänar minst är föräldraledig.

Men hur slutnotan blir för samhället i slutänden vågar jag inte riktigt säga, jämställdhet har ju t ex positiva effekter på hälsan, och långtidssjukskrivning pga utbrändhet t ex är ju väldigt dyrt för samhället. Och kvinnor med barn är överrepresenterade i den gruppen.

Jag håller helt med om att notan för ojämställdheten är ohållbar, ekonomiskt och mänskligt. Det var bara argumentet att ett bättre jämställt uttag ger mer skatteintäkter, kortsiktigt med dagens världs som utgångspunkt, som jag tyckte blev fel. På sikt kanske det sannolikt är rätt.

Jag har på nära håll erfarenhet av kvinnors överrepresentation i den gruppen.

@LadyCovergirl

Ahh framgick inte, trodde du var en av förespråkarna för "diagnosen".

För övrigt är det hemma hos mig mestadels min sambo som städar/diskar/tvättar. För han jobbar hemifrån och kan då enkelt bara slänga igång en tvättmaskin närsom. Jag däremot lagar mest av maten för jag är lite duktigare på det och tycker det är kul. Ingen klagar på att jag gör lite hemma, hade det varit tvärtom hade jag fått höra hur curlad min sambo är. Konstigt.

Det var bara argumentet att ett bättre jämställt uttag ger mer skatteintäkter, kortsiktigt med dagens världs som utgångspunkt, som jag tyckte blev fel. På sikt kanske det sannolikt är rätt.

Jag vill bara för sakens skull inflika att just det inlägget inte handlade om jämställdhet, utan om hur "bördan" att bidra till samhällets välfärd bör fördelas. :)

Ni som inte gillar tex @californication sätt att leva.
Har ni någon gång lärt er att andra människor är annorlunda än dig? Eller har fått lära er att respektera människors olikheter?
Tror ni inte att du kommer längre i er feministiska kamp om ni först förstår att respektera människors olikheter.

Jag diskuterar ofta jämställdhet och feminism.Jag tycker det är ett problem med folk som ser allt svart- vitt och som tror att deras sätt att leva är sanningen och de som tycker annorlunda har fel

Vi får inte med människor i någon kamp för jämställdhet genom art fördöma! Det blir bara precis tvärtom!
Lika klok i dag! Tack!

Men jag tycker ju så. Jag har ett fritt val, och jag har inget ansvar för hur mina val påverkar andra. Det innebär inte att jag inte tar ansvar. Men jag tycker inte att en person har ansvar för resten av gruppen, nej.
Och det är det som vi andra argumenterar emot.

För vi tycker då att du är en svikare mot dem som arbetar för ett jämlikt samhälle.
Och blir arg på dig för att du inte gör det.
Vi tycker att du har fel åsikt helt enkelt.
Och så argumenterar vi för det.

Så nej man får inte oemotsagt tycka vad man vill och vara sams ändå.

För vi tycker då att du är en svikare mot dem som arbetar för ett jämlikt samhälle.

Njae, svikare tycker jag inte alls att @californication är det får du stå för själv.

Och jag tycker du är korkad och inskränkt som inte anser aktivt politiskt arbete för utbildning och människors rätt till arbete räknas som att arbeta för jämställdhet.

Jag har inget mer intresse av att argumentera med dig I_U. Du gick över gränsen tidigare i tråden när du började ifrågasätta min trovärdighet med hänvisning till tid och inlägg på buke.

Men det vet jag med säkerhet att jag inte är.

Men hur skall jag kunna bedöma det när jag inte får veta vad det är som du gör?

Och jag vet med säkerhet att jag arbetar aktivt för att främja kvinnors rätt att arbeta och utbilda sig med utgång av den kulturella krocken som existerar i mitt närområde. Jag har skrivit gång på gång att jag jobbar med det, men du tycks ha lässvårigheter.

Jag har inget mer intresse av att argumentera med dig I_U. Du gick över gränsen tidigare i tråden när du började ifrågasätta min trovärdighet med hänvisning till tid och inlägg på buke.
Om man på fullt allvar kan påstå som du gör att "jag har inget ansvar för hur mina val påverkar andra." då så behöver man på allvar ta och kamma sig.

Och du behöver gå en vett och etikett samt retorikkurs.
Men om nu du skall ha rätt att välja som du vill så måste ju jag ha rätt att kritisera de valen och få uttrycka det?
Eller?
Är friheten bara till för dig?

Jo jag tycker att du är en svikare då du inte anser att du har något ansvar för hur dina val påverkar andra.
Och den åsikten står jag för.

Men om nu du skall ha rätt att välja som du vill så måste ju jag ha rätt att kritisera de valen och få uttrycka det?
Eller?
Är friheten bara till för dig?

Jo jag tycker att du är en svikare då du inte anser att du har något ansvar för hur dina val påverkar andra.
Och den åsikten står jag för.

Till skillnad från dig så har jag inget behov av att trycka upp i ditt ansikte vad jag tycker och tänker om dig. Jag har liksom inget behov av att försöka trycka ner dig för att må bättre själv.

Du kritiserar inte mina val. Du kritiserar mig som person, ifrågasätter min trovärdighet och höjer upp dig själv på en piedestal att "alla känner dig". Du lägger dessutom dina personliga åsikter om mig som person i mun på andra för att få större makt och trycka ner mig lite till.

Att kritisera mina val är en sak, att kritisera mig som person är en annan.

Att kritisera mina val är en sak, att kritisera mig som person är en annan.
Jag kritiserar dina val och dina åsikter.
Allt det där andra har du hittat på själv.

Hur skall jag kunna kritisera dig som person?
Jag känner ju inte dig.
Vad jag vet så har vi aldrig träffats.
Allt som jag har att gå på är vad du skriver här på forumet.

Men jag tycker ju så. Jag har ett fritt val, och jag har inget ansvar för hur mina val påverkar andra. Det innebär inte att jag inte tar ansvar. Men jag tycker inte att en person har ansvar för resten av gruppen, nej.

Torbjörn Säfve har skrivit något klokt om den fria viljan, nämligen: "Vi kan göra vad vi vill, men att vilja vad som helst står icke i vår makt."

Precis så fungerar det, skulle jag säga: vad vi vill är styrt av värderingar, uppväxt, vad man ser som möjligt och rimligt och roligt och intressant, och allt det där beror väldigt mycket på vår omgivning, nära och kära och familj. Så visst har du ett fritt val, men ett fritt val inom det rum av möjligheter som de sociala strukturer du inkorporerat ger dig. Inte ett fritt val av vadsomhelst, inte i praktiken.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 623
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka