Hur viktigt är ett jobb?

Hur roliga arbetsuppgifter man än har så kan man givetvis bli utbränd. Även människor som trivs med sina jobb kan bli utbrända. Vore det som du skriver så vore det plättlätt att rehabilitera utbrända individer, det är ju bara att de byter jobb till något roligare. (Givetvis spelar det roll om man har ett jobb man inte trivs med men jag är helt övertygad om att det inte är enda anledningen.)

Nej, visst, men varför blir folk utbrända då?

Jag anser att man kan föra vidare sunda värderingar oavsett hur man själv gör hemma. Att man kan uppfostra sina barn till självständiga individer i alla fall och jag är övertygad om att jag kommer lyckas med det eftersom jag kommer föra vidare till mitt barn att "man kan göra som man vill, oavsett kön" och inte "jag stannar hemma, för att jag är kvinna."

Du tror alltså inte att barn gör som föräldrarna gör utan som föräldrarna säger? Du tror inte att barnet kommer få bilden att morsan gör sakerna hemma och då är det rimligen så det fungerar?

Något som borde debatteras mera - och som jag tror kan ifrågasättas och förändras i en positiv riktning om fler pappor tar på sig hemmarollen - är vad som ska ingå i att sköta ett hem. Femtiotalsbilden med manglade lakan i prydliga högar och stärkta gardiner och hemsyltat behöver uppdateras - jag tror många kvinnor ff hjärntvättas genom generationerna om hur det "ska vara" och vad man ska försöka leva upp till. Gärna då samtidigt som vi ska utbilda oss, göra karriär, vara vältränade, ha perfekta hem, liv, semestrar etc.

Nej, visst, men varför blir folk utbrända då?

Jag är inte läkare men jag utgår från att en stor anledning är att arbetsbördan är för hög jämfört med den tid man har att använda. Även om man gillar hundar, gillar politiskt arbete, gillar sitt arbete och gillar att träna så lär det bli för tufft att jobba heltid, vara engagerad i lokalpolitiken, träna med sin hund och gå promenader ett par gånger per dag, gå till gymmet 3-5 gånger per vecka samt sköta hemmet.

Jag är inte läkare men jag utgår från att en stor anledning är att arbetsbördan är för hög jämfört med den tid man har att använda. Även om man gillar hundar, gillar politiskt arbete, gillar sitt arbete och gillar att träna så lär det bli för tufft att jobba heltid, vara engagerad i lokalpolitiken, träna med sin hund och gå promenader ett par gånger per dag, gå till gymmet 3-5 gånger per vecka samt sköta hemmet.

Självklart är väl lagom alltid bäst, men jag tror att folk själva kan bedöma vad som är lagom. Jag tror att utbrändhetsproblematik ofta grundar sig i att man känner att man "ska gör si", "ska göra så", "folk förväntar sig" etc. Jag tror folks åsikter och pekpinnar många gånger är farligare och värre än själva aktiviteten i sig. Men där kan vi ju tycka olika.

Under antagandet att det finns ett litet spädbarn som behöver en förälder.

Aha, du menar hur man delar på föräldraledigheten? Visst, den som tjänar mest betalar mest skatt, så hur skattesynpunkt är det bäst att den som tjänar minst är föräldraledig.

Men hur slutnotan blir för samhället i slutänden vågar jag inte riktigt säga, jämställdhet har ju t ex positiva effekter på hälsan, och långtidssjukskrivning pga utbrändhet t ex är ju väldigt dyrt för samhället. Och kvinnor med barn är överrepresenterade i den gruppen.

Nej, men uppenbarligen så gör ju inte barn enbart som föräldrarna i såhär stora frågor. Eller hur?

Har någon påstått det? Däremot tenderar barn att göra som föräldrarna gör och ffa är det ju den bilden som barnet matas med. Tror du att det är en slump att många rökande föräldrar får barn som också börjar röka, trots att de givetvis vet hur farligt och dyrt det är? Tror du att det är en slump att många som studerar på högre nivå kommer från hem där föräldrarna är akademiker? Tror du att det är en slump att jag har husdjur med tanke på att mina föräldrar tycker om djur? Tror du att det är en slump att min dotter vid knappt 4 års ålder är oerhört intresserad av sport?

Självklart är väl lagom alltid bäst, men jag tror att folk själva kan bedöma vad som är lagom. Jag tror att utbrändhetsproblematik ofta grundar sig i att man känner att man "ska gör si", "ska göra så", "folk förväntar sig" etc. Jag tror folks åsikter och pekpinnar många gånger är farligare och värre än själva aktiviteten i sig. Men där kan vi ju tycka olika.

Har du någon gång hört talas om "duktig flicka-syndromet"?

Nej, inte nödvändigtvis. Jag tror att sunda värderingar främst förs vidare genom kommunikation och samtal.

Fast där finns det massor av forskning, barn gör som föräldrarna gör, generellt. Det är också rätt ovanligt att människor pratar enligt vissa värderingar, och sen lever helt tvärtom, eftersom det skulle få en att känna sig som en hycklare. Så något samband mellan prat och handling finns ofta. Om inte annat så brukar man rättfärdiga sina handlingar genom prat, och barnen hör ju det pratet också.

Har någon påstått det? Däremot tenderar barn att göra som föräldrarna gör och ffa är det ju den bilden som barnet matas med. Tror du att det är en slump att många rökande föräldrar får barn som också börjar röka, trots att de givetvis vet hur farligt och dyrt det är? Tror du att det är en slump att många som studerar på högre nivå kommer från hem där föräldrarna är akademiker? Tror du att det är en slump att jag har husdjur med tanke på att mina föräldrar tycker om djur? Tror du att det är en slump att min dotter vid knappt 4 års ålder är oerhört intresserad av sport?

Nej, det har jag väl inte sagt? Jag skrev "Nej, inte nödvändigtvis. Jag tror att sunda värderingar främst förs vidare genom kommunikation och samtal."

Jag tror inte att det är en slump att jag började röka - mina föräldrar blev inte särskilt arga när dom upptäckte det. Jag tror inte att det är en slump att jag inte kommit upp på högre utbildningsnivå än - mina föräldrar anser det inte vara nödvändigt och hade dessutom varken kunskap eller ekonomi att hjälpa mig som yngre.

Men jag tror att mina föräldrar hade kunnat påverkat väldigt mycket av dessa saker. Ja det tror jag faktiskt.

Fast där finns det massor av forskning, barn gör som föräldrarna gör, generellt. Det är också rätt ovanligt att människor pratar enligt vissa värderingar, och sen lever helt tvärtom, eftersom det skulle få en att känna sig som en hycklare. Så något samband mellan prat och handling finns ofta. Om inte annat så brukar man rättfärdiga sina handlingar genom prat, och barnen hör ju det pratet också.

Fast jag anser ju inte att jag skulle hyckla eftersom jag inte lever utefter principen "kvinnor skall vara hemma", utan enligt principen "oavsett kön". Jag gör oavsett kön.

Glöm inte stallet 3 timmar:banghead:

Fast jag anser ju inte att jag skulle hyckla eftersom jag inte lever utefter principen "kvinnor skall vara hemma", utan enligt principen "oavsett kön". Jag gör oavsett kön.
Jag tror allt handlar om din och och framförallt sambons attityd till att du är den som sköter tvätten. Att du gör det för att du är bättre på det och tycker om att göra det. Och att du lär dina barn oavsett kön hur man sköter tvätten.
Herregud- många jämställda män har haft sin mamma hemma. Men de har ändå lärt sig jämställda värderingar.
Det värsta är ju när båda jobbar heltid och kvinnan sköter allt hemma och är konstant stressad och gör saker för att vara duktig i andras ögon. Det tror jag är katastrof för hela familjen! Då lär man ju barnen att en kvinna ska sträva efter andras uppskattning och då blir det ju duktiga flickor av hela skiten. Du kan vara en bra förebild genom att vara nöjd med dig själv och inte bara behaga andra!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 067
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 627
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 993
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka