Hur viktigt är ett jobb?

Jag tycker det är ett starkt sundhetstecken att föräldrar lägger stor vikt vid att vara hemma med sina barn så länge som möjligt (oavsett om det är mamma eller pappa som är föräldraledig) och självklart prioriterar de flesta sina egna barns välmående och trygghet mycket högre än ev. jämställdhet i mellan könen i samhället. Står valet mellan förskola för småbarnen för jämställdhetens skull eller att vara hemmamamma för barnens skull, så är det ju inget att diskutera - barnens liv är viktigare. Förskolan kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att spendera tid med sina föräldrar.

Föräldrarna kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att vara med i förskoleverksamhet. Det visar forskningen tydligt. Observera att det inte alls betyder att jag tycker att barn ska gå på förskola 45h i veckan och att det vore bra som helhet.

Föräldrarna kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att vara med i förskoleverksamhet. Det visar forskningen tydligt. Observera att det inte alls betyder att jag tycker att barn ska gå på förskola 45h i veckan och att det vore bra som helhet.
Otroligt att jag och väldigt många i min ålder har klarat oss bra trots att vi var hemma till sex års ålder! Jag skulle inte byta min uppväxt med någon!

och självklart prioriterar de flesta sina egna barns välmående och trygghet mycket högre än ev. jämställdhet i mellan könen i samhället.

På vilket sätt motsätter de två varandra?

Dessutom kan jag tycka att det är skitviktigt med jämställdhet mellan könen just precis för att mina framtida barn ska kunna vara trygga och säkra i samhället. Ojämställdhet leder enligt mig inte "bara" till lägre löner och pension för kvinnor utan också i förlängningen till våldtäkt, skambeläggande av sexualitet och misshandel på stan. Faktiskt. Tjejer lär sig att vara tillbakadragna och timida medan killar lär sig att vara starka och aggressiva.

Står valet mellan förskola för småbarnen för jämställdhetens skull eller att vara hemmamamma för barnens skull, så är det ju inget att diskutera - barnens liv är viktigare. Förskolan kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att spendera tid med sina föräldrar.

Hur menar du? Varför skulle det vara sämre för barn att vara på förskola än att vara hemma på heltid med en förälder (som jag antar att du menade även om du skrev hemmamamma)? Vilka positiva influenser går barnet miste om?

Otroligt att jag och väldigt många i min ålder har klarat oss bra trots att vi var hemma till sex års ålder! Jag skulle inte byta min uppväxt med någon!

Jag är betydligt mer intresserad av forskningsresultat än enskilda individers vittnesmål. Med det senare verkar även homeopati som en effektiv metod.

Men då förstår jag lite mer varför du försvarar normerna så hårt, eftersom de sitter i starkt redan från barnsben.

Jag är betydligt mer intresserad av forskningsresultat än enskilda individers vittnesmål. Med det senare verkar även homeopati som en effektiv metod.

Men då förstår jag lite mer varför du försvarar normerna så hårt, eftersom de sitter i starkt redan från barnsben.

Eller så blir det tvärtom!
Min mamma var hemma hela min uppväxt. Jag skulle aldrig vara hemmafru. Och vill ha min egen försörjning.
Det man däremot lär sig är att alla människor gör olika val och man lär dig att olika livsstilar är okej.

Min starka åsikt är att man i första hand ska vilja vara med sina barn.
Eftersom jag och dom allra flesta jag känner som är uppväxta på samma sätt har haft det toppen så är det klart att jag har den åsikten. Jag behöver inte försvara. Men vissas attityder för olika åsikter skrämmer mig!

Eller så blir det tvärtom!
Min mamma var hemma hela min uppväxt. Jag skulle aldrig vara hemmafru. Och vill ha min egen försörjning.
Det man däremot lär sig är att alla människor gör olika val och man lär dig att olika livsstilar är okej.

Jag förstår att du vill lära mig att olika livsstilar är okej. Och det håller jag med om. Samtidigt är det inte okej med den ojämställdhet som råder och livsstilar som förstärker de ojämlikheterna är av ondo. Då vill jag att man förstår det när gör sina val, att man bidrar till ojämställdheten. Om det ändå är rätt val är upp till varje individ, trots allt. Den friheten finns. Men man bör vara medveten om vad man bidrar till.

Min starka åsikt är att man i första hand ska vilja vara med sina barn.
Eftersom jag och dom allra flesta jag känner som är uppväxta på samma sätt har haft det toppen så är det klart att jag har den åsikten. Jag behöver inte försvara. Men vissas attityder för olika åsikter skrämmer mig!

Eftersom det är vetenskapligt bevisat att det är dåligt för barnet, tycker jag det ska motverkas starkt politiskt.

Jo, när det gäller statistiken, och hur normer skapas och upprätthålls, så har vi facit. Det vore ju ett sorgligt samhälle som la miljarder på att låta forskare och statistiker ta fram ett facit, och sen struntade i det och sa att ja, här vet vi ju inte vad som är sant och inte.

Inte alls trådrelaterat men jag måste bara kommentera att det ju visst är så ibland att samhället struntar i forskningsresultat. Jag tänker mig exempelvis att det måste finnas massivs med forskning om inlärning, pedagogik, hur grund- och gymnasieskola fungerar, betydelsen av ökad resurser, etc. Men hur skolan styrs och organiseras verkar ju inte alls styras av denna forskning utan av vad politikerna tycker vilket svänger jättemycket beroende på politisk majoritet. Jag läste någonstans att forskning exempelvis visar att ökade resurser inte är särskilt avgörande för skolresultaten men ändå gapas det från politiskt håll om mer resurser.

Inte alls trådrelaterat men jag måste bara kommentera att det ju visst är så ibland att samhället struntar i forskningsresultat. Jag tänker mig exempelvis att det måste finnas massivs med forskning om inlärning, pedagogik, hur grund- och gymnasieskola fungerar, betydelsen av ökad resurser, etc. Men hur skolan styrs och organiseras verkar ju inte alls styras av denna forskning utan av vad politikerna tycker vilket svänger jättemycket beroende på politisk majoritet. Jag läste någonstans att forskning exempelvis visar att ökade resurser inte är särskilt avgörande för skolresultaten men ändå gapas det från politiskt håll om mer resurser.

Exempelvis: http://skolvarlden.se/bloggar/hans-teke/forskning-forordar-sovmorgon-pa-schemat

Jag undrar vad forskningen är om när det gäller barn hemma vs förskola? Är det kunskaper? Eller är det även om hälsan senare i livet? Det är slitsamt att dras upp tidigt och försöka passa in och ta in intryck i kanske åtta timmar.

Förskolan kan aldrig ersätta allt det positiva som barnen får från att spendera tid med sina föräldrar.
Föräldrar kan aldrig ersätta den positiva påverkan som en bra förskola har på barnen.
Forskningen är entydig vad gäller detta.
Och därför så har alla barn rätt till kostnadsfri förskola från 3 års ålder.

Otroligt att jag och väldigt många i min ålder har klarat oss bra trots att vi var hemma till sex års ålder!
Och jag hade haft det betydligt lättare i livet om jag hade fått gå på förskola i stället för att vara hemma ensam med min mamma.
Flera vuxna i barnens liv är bättre än färre.

Föräldrar kan aldrig ersätta den positiva påverkan som en bra förskola har på barnen.
Forskningen är entydig vad gäller detta.
Och därför så har alla barn rätt till kostnadsfri förskola från 3 års ålder.
Helt riktigt och förskola tror jag är bra för barnen.

Dock i själva grundfrågan så måste även svenskar inse att förändringsvindar blåser i samhället. Idag är 72% av alla högskolestuderande är kvinnor och endast 28% män. Det innebär att inom kort, ett par decennier, kommer vi att se ett stort antal kvinnor ta ledande positioner i svenska samhället. Vad är det för samhälle vi vill skapa , ett samhälle med frihet för personligt val eller med en överhet bestående av ett godtyckligt personer som bestämmer. I denna fråga diskuteras normen och om man ska följa normen och just den inflammerade frågan om barn. Skapa inte en struktur som dissar vissa val en kvinna kan göra som mer eller mindre "fina" och godkända.

Är det ett stallkonflikt-samhälle i jättestorlek som är målet ? Grannen körde stallkonfliktagerande i en samhällsgemenskap i trakten, det var inte roligt. Hon var duktig på stallkonflikter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 062
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 992
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka