Det är det verkligen, det är en riktig förmån tycker jag.
Som en anekdot kan jag berätta om en av mammorna i mina barns klass. Hon är marknadschef för ett välkänt snacks företag och har nyligen mottagit en utmärkelse för, med risk för dålig översättning, högt uppsatta kvinnor i branschen som lyckas kombinera toppchefsposition med barn, baserat på att hon jobbar deltid (4 dagar/vecka) och har två barn och ändå har den position hon har.
Men jag vet ju hur det egentligen ser ut. Nannyn kommer kl 7 när barnen fortfarande sover. Väcker dem, ser till att de får frukost och gör sig iordning, tar den stora till skolan och hem igen med den lilla som hon sedan är med hela dagen (hon tar självklart också all vab). Hämtar från skolan, aktiviteter, läxor, middag, bad. Klockan sju slutar hon och då är barnen mer eller mindre redo att gå och lägga sig. En av föräldrarna kommer då hem och tar över. Nu har de precis anställt en ny nanny som verkar väldigt vettig, men den tidigare kunde inte laga mat så barnen växte upp på en diet av chips och mackor och hon var inte så bra på att leka med dem så det blev mycket tv och videospel. Det här visste ju inte föräldrarna till att börja med, utan märkte efterhand men då var det svårt att byta eftersom barnen vid det laget var fästa vid flickan.
Hursom, man kan ju tänka sig att föräldrarna spenderar varje ledig sekund med barnen, men det gör de inte. Många jobbresor för bägge och behovet av egentid gör att de ofta är borta både på kvällar och helger. Då kallas far eller morföräldrar in.
Men deras respektive arbetsplatser jublar förstås och slår sig på bröstet att de har högt uppsatt anställda som kan kombinera jobb och familj.
Vi har en lång väg att vandra här...