Spelar på något vis inte någon roll att det står i läroplanen. Om jag står på skolgården på en svensk skola ser jag tydligt vilka som är tjejer och vilka som är killar. Det är en norm som finns i hela samhället och jag tror inte det förstärks av att man råkar haft en hemmavarande mamma när man är under 6år. Media, filmer, leksaker, kläder- allt är ju mycket mer uppdelat kille/tjej än det var när jag var liten för otroligt länge sedan. Då fanns inte rosa som alternativ liksom. Jag var en pojkflicka- har inte sett någon sådan varken på dagis, skola eller ridskolan senaste 8 åren! Och det är inte personalen på dagis som rår för det- så ser världen ut! Könsroller cementeras hela tiden och jag tror det finns viktigare saker än huruvida en och annan människa har råd att inte jobba!
De jobbar konstant på dagis med jämställdhet men ändå sitter 10 tjejer och pysslar och ritar prinsessor när de får välja fritt medan killarna är i legorummet. Det räcker inte med dagis- det gäller ju hela attityden i samhället och föräldrarna. och attityden är viktigare än vem som jobbar tror jag.
Och tillägger att jag tycker att alla barn ska lära sig försörja sig själv och ta hand om sitt eget hem. Det ska föräldrarna lära dom!