Hur viktigt är ett jobb?

Det är ju det som blir följden för de män som inte inser vikten av en jämställd relation; de går miste om både fru och barn. Och så måste det vara.

Fast så funkar det ju inte i hög utsträckning. Många kvinnor stannar, klagar, blir sjukskrivna, tappar kontakt med arbetslivet, saknar ppension.

Skulle de lämna omedelbart eller helst innan barn kommer, skulle problem inte finnas.

Det är ju det som blir följden för de män som inte inser vikten av en jämställd relation; de går miste om både fru och barn. Och så måste det vara.

Och det håller jag helt med om! Absolut, ingen tveka om saken! Att noga och aktivt se över sin partner innan man skaffar barn borde ligga i allas intresse! Men om ni läst lite av det jag skrivit så jobbade min mor OCKSÅ, hon ville vara hemma med oss och de löste det därefter. Precis som jag/vi tänkt göra.. Jag ser inga fel med att man kompletterar varandra, men då tänker jag kanske inte helt i den bemärkelsen du gjorde! Förhållandet jag har är inte enligt könsnormerna så som du beskrev men ändå kompletterar vi varandra (vi klarar att göra den andres uppgifter om vi skulle bryta också, men SJÄLVKLART delar man på det vardagliga när man är två?), och min uppväxt är präglad av att båda bidrog, TROTS att hon valde att vara hemma.
Ska man vara sådan så valde ju min far att vara hemma när mamma jobbade? De gjorde prioriteringar och valde att lägga sina liv utifrån att de nu bildat familj, en fin tanke enligt mig utan att egentligen välja bort något. Jag är fortfarande av den tanken att det borde vara upp till var och en att bestämma sin egen familjesituation och hur man löser den. Mitt val kanske inte passar en annan familj, men vore helt super för en annan osv.

Det var det jag menade - om det inte blir en förändring bland män i allmänhet, så måste den allmänna kvinnliga reaktionen att sätta ner foten bli snabbare. Vi får helt enkelt bli bättre på att välja bort de männen; till fördel för de som hängt med i utvecklingen.

Håller med och tillägger att den allmänna manliga reaktionen att sätta ned foten måste bli snabbare när kvinnor försöker roffa åt sig merparten av föräldraledigheten och ta mer än hälften av vabdagarna.

Och att han har det jobb han har, och du har det jobb du har, och att hans jobb inte lämpar sig för vabb men att ditt jobb gör det har väldigt mycket med könsnormer i samhället att göra. Som genom ett mirakel så är kvinnligt dominerade yrken oftast mer lämpade för vabb, föräldraledighet och deltidsjobb än manligt dominerade yrken. Vad nu det kan bero på.
Det där är intressant. Jag ser din poäng men det blev så hårddraget. Jag och min sambo jobbar inom mansdominerade yrken, mitt är "viktigare" får staten och hans.. Egentligen, om man ser det så, rätt onödigt då grejerna de producerar är 100% lek. Hans jobb passar bättre med åtminstone första vabbdagen, jag själv ställer till det som fan om jag blir sjuk (har därför valt att åka dit och vänta in avlösning ibland). Jag måste verkligen veta kvällen innan om det blir vabb för att inte köra ihop det totalt på jobbet och riskerar ändå att dra igång ett kaos medan han lätt kan ringa någon timme efter han bör vara där. Klart att det är trist att han blir rätt lämnad men i gengäld kan jag ta dagar när jag har hunnit förbereda bättre.

Därmed köper jag inte att det enbart har med yrkesvalet att göra utan mer inställning och rent generellt är väl kvinnor hellre hemma, gissar jag? Sen förstår jag verkligen att det blir problem för de som har jobb som innebär resor osv.

Jag håller inte ned dig, det är dessutom så att jämställdhet och likabehandling är en viktig del av läroplanen ( ej för ur&iskyrkor, där anses naturen vara tillräckligt). Skulle inte min förskola jobba med sådant skulle jag kontakta utbildningsförvaltningen omgående.
Spelar på något vis inte någon roll att det står i läroplanen. Om jag står på skolgården på en svensk skola ser jag tydligt vilka som är tjejer och vilka som är killar. Det är en norm som finns i hela samhället och jag tror inte det förstärks av att man råkar haft en hemmavarande mamma när man är under 6år. Media, filmer, leksaker, kläder- allt är ju mycket mer uppdelat kille/tjej än det var när jag var liten för otroligt länge sedan. Då fanns inte rosa som alternativ liksom. Jag var en pojkflicka- har inte sett någon sådan varken på dagis, skola eller ridskolan senaste 8 åren! Och det är inte personalen på dagis som rår för det- så ser världen ut! Könsroller cementeras hela tiden och jag tror det finns viktigare saker än huruvida en och annan människa har råd att inte jobba!
De jobbar konstant på dagis med jämställdhet men ändå sitter 10 tjejer och pysslar och ritar prinsessor när de får välja fritt medan killarna är i legorummet. Det räcker inte med dagis- det gäller ju hela attityden i samhället och föräldrarna. och attityden är viktigare än vem som jobbar tror jag.

Och tillägger att jag tycker att alla barn ska lära sig försörja sig själv och ta hand om sitt eget hem. Det ska föräldrarna lära dom!

På tal om könsdiskriminering, om det nu varit uppe i tråden.

En vän blev erbjuden en ny tjänst, hon är dock preggo. Hon tackade ja, och nämnde samtidigt att hon behöver mammaledighet i september. "Okej, då anställer vi någon annan". Helt sjukt.

Spelar på något vis inte någon roll att det står i läroplanen. Om jag står på skolgården på en svensk skola ser jag tydligt vilka som är tjejer och vilka som är killar. Det är en norm som finns i hela samhället och jag tror inte det förstärks av att man råkar haft en hemmavarande mamma när man är under 6år. Media, filmer, leksaker, kläder- allt är ju mycket mer uppdelat kille/tjej än det var när jag var liten för otroligt länge sedan. Då fanns inte rosa som alternativ liksom. Jag var en pojkflicka- har inte sett någon sådan varken på dagis, skola eller ridskolan senaste 8 åren! Och det är inte personalen på dagis som rår för det- så ser världen ut! Könsroller cementeras hela tiden och jag tror det finns viktigare saker än huruvida en och annan människa har råd att inte jobba!
De jobbar konstant på dagis med jämställdhet men ändå sitter 10 tjejer och pysslar och ritar prinsessor när de får välja fritt medan killarna är i legorummet. Det räcker inte med dagis- det gäller ju hela attityden i samhället och föräldrarna. och attityden är viktigare än vem som jobbar tror jag.

Och tillägger att jag tycker att alla barn ska lära sig försörja sig själv och ta hand om sitt eget hem. Det ska föräldrarna lära dom!

Men attityden och vem som jobbar hänger ju ihop. Vem tror du är mest benägen att sluta jobba för att vara hemma med barnen, de pysslande flickorna som leker med prinsessor och dockor, eller de legobyggande killarna?

Men attityden och vem som jobbar hänger ju ihop. Vem tror du är mest benägen att sluta jobba för att vara hemma med barnen, de pysslande flickorna som leker med prinsessor och dockor, eller de legobyggande killarna?
Visst är det så- här håller jag med!
Men jag tror ändå inte att det är fel att det finns familjer där mamman väljer att vara hemma- under förutsättning att ekonomin finns till pensionsavsättningar etc. Du kan ha en jämlik attityd ändå! Och den kan vara lika bra eller bättre än dagis...

Jag är fortfarande av den tanken att det borde vara upp till var och en att bestämma sin egen familjesituation och hur man löser den.
Problemet med ditt sätt att tänka är att du missar världen utanför familjen.
Den som barnen skall leva i sedan.
Och den världen påverkas negativt av val inom familjen som motarbetar jämställdheten.

Ditt sätt att resonera är kortsiktigt och litet.

ändå sitter 10 tjejer och pysslar och ritar prinsessor när de får välja fritt medan killarna är i legorummet.
Alltså det där har jag inte sett något av vare sig på mina barns förskolor eller hos dagmamman.
Leka med dockor, d.v.s Mamma, Pappa, Barn behövde ju båda könen så det var blandat.
Och i de andra lekarna var det också blandat.

Men det här var ju några år sedan, det kanske har blivit sämre med tiden?

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 059
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 990
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka