Fast det gör vi väl inte. De är ju förbjudna av olika orsaker rimligen, men förbjudna likaså.
Som jag uppfattat det har man hittills i Sverige inte ansett att cannabis som medicin har lyckats med kombinationen vara en lösning på vissa symptom bättre än andra alternativ i kombination med hur mycket oönskade effekter som också visar sig. Men det forskas på.
Dessutom finns det personer som har medicinsk cannabis i Sverige, i omständigheter där man bedömer utifrån effekten och biverkningar och alternativ att det är det bästa. Dock med väldigt varierande effekt tydligen.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2019/06/anvandningen-av-medicinsk-cannabis-okar/
Jag är inte alls inställd på att det är omöjligt att ha ett rimligt bruk av cannabis. Jag är övertygad om att det finns personer som brukar det utan att missbruka det. Jag har faktiskt inte ens nämnt missbruk i mitt svar till dig utom i relation till alkohol.
Men jag är helt övertygad om att ett litet bruk av cannabis hos en ung växande hjärna är betydligt mer skadligt än ett litet bruk av alkohol. Efter att ha läst en del artiklar på området för några år sedan (innan jag hade läst dessa, var jag övertygad om att det kunde kvitta om det var lagligt eller olagligt.). (Och btw jag är övertygad om att för mig går ett glas vin över senast dagen efter, medan ett röka på skulle inte vara lika lätt att bli av med. Så extremt oattraktivt hos en ev partner.)
Nej det är ju trots allt inte speciellt vanligt att springa ut och slåss på stan alkoholpåverkad. Även om det säkert i vissa kretsar är vanligare att slåss på stan om man är alkoholpåverkad än om man inte är det. Så nej jag menade inte det så allvarligt som du tar det.
Vidare jag förstår att du inte förespråkar bruk i ung ålder utan kanske först efter att brukaren har fyllt 25-27 år och har en färdigutvecklad hjärna. Men som alla tillåtna och otillåtna substanser brukar ju en viss användningsgrad drypa ned lite i åldrarna och med ökad laglighet också antalet ungdomar som använder. Sedan skulle ju kanske inte en gräns sättas vid 25 års ålder utan vid 18.