Tänker du samma om alkohol, att det inte går att bruka på ett säkert sätt? Cannabis är ju inte värre, snarare tvärtom ur vissa aspekter.
———
Med det sagt tycker jag det är skevt att vi klassar alkohol som något fullt rimligt och normalt, men cannabis hamnar under samma kategori som heroin. Det är liksom inte ens nästan samma sak och enda anledningen till att cannabis kan leda till tyngre drogbruk är ju att man i dagsläget får dem från samma källor - det i kombination med att ungdomar luras i att cannabis är livsfarligt och dödligt beroendeframkallande gör ju att de inte är rädda för att testa mer när de inser att så inte är fallet. Om vuxna ljuger på det sättet kring cannabis, varför skulle inte det gälla amfetamin också, liksom?
Och nej, man måste inte bli varken personlighetsförändrad eller trög i skallen av cannabis, det påverkar olika personer på olika sätt (det används ju liksom i medicinskt syfte i många länder och inte direkt ovanligt att det brukas av folk med avancerade IT-jobb eller jurister, t.ex).
För mig är det obegripligt att vi dessutom ligger så efter med att fatta vikten av avkriminalisering med tanke på all forskning som finns kring det. Lika obegripligt tycker jag det är att folk tycker det är rimligt att dra en lina kokain på utekvällen utan att bry sig om vilken verksamhet det är man stödjer.